Articles

de toogtredive slag

til redaktørerne af Daily Telegraph og Ny York Herald
Loanda, Afrikas vestkyst, 5. September 1877

den Jan. 4, 1877, kom vi til den første af, hvad der viste sig at være en række grå stær, eller for at bruge et mere korrekt udtryk, falder under sammenløbet mellem Lumami og Lualaba eller lava, som floden nu blev kaldt. Vores problemer begyndte nu for alvor. Vi blev jagtet som vildt. Nat og dag måtte hver nerve være anstrengt for at forsvare os selv. Fire gange den Jan. 4 vi brød igennem kanoernes linjer, der blev ført ud mod os, og til sidst blev vi standset af Basva-vandfaldene i S. lat. 0deg. 32min. 36sek. de vilde syntes at tro, at vi ikke havde nogen ressource tilbage, men at overgive sig og blive spist i deres fritid. Igen og igen blev vi tvunget til at afvise de rasende anklager, de gjorde for at køre os over faldet. Folk på Vandfaldsøerne kom også op for at hjælpe kannibalerne i Mvana Ntaba.

“de vilde syntes at tro, at vi ikke havde nogen ressource tilbage, men at overgive sig og blive spist i deres fritid”

efter at have konstrueret et hegn af børste rundt på skovsiden, de bedste skarpskyttere i position til forsvar. I de følgende fireogtyve dage havde vi frygteligt arbejde, idet vi byggede lejre om natten langs den, der var markeret i løbet af dagen, skar veje ovenfra til under hvert efterår, slæbte vores tunge kanoer gennem skoven, mens de mest aktive af de unge mænd – bådens besætning – frastødte de vilde og fodrede efter mad. Den Jan. 27 på denne desperate måde var vi gået toogfyrre geografiske kilometer med seks fald, og for at gennemføre det havde vi trukket vores kanoer en afstand på tretten miles ad land gennem veje, som vi havde skåret gennem skoven. Vores bestemmelse i mellemtiden måtte vi skaffe, som vi bedst kunne. Da vi havde ryddet det sidste efterår, 0deg. 14min. 52sek. N lat., vi stoppede to dage til hvile, som vi alle meget havde brug for. I løbet af disse fald mistede vi kun fem mænd.

Henry Morton Stanley på CongoStanley løste Afrikas sidste store geografiske mysterium ved at kortlægge Congo-floden

efter at have passeret denne serie af stryk, gik vi ind på forskellige scener. Floden blev gradvist udvidet fra den sædvanlige bredde på 1.500 eller 2.000 meter til to og tre miles. Det begyndte derefter at modtage større velstand og antog snart en lakustrin bredde fra fire til ti miles. Øerne var også så talrige, at vi kun en gang om dagen kunne få et glimt af den modsatte bred. Vi havde nået det store bassin, der ligger mellem sø-og søområderne. Den første dag, vi kom ind i denne region, blev vi angrebet tre gange af tre separate stammer; den anden dag opretholdt vi en løbende kamp næsten hele tolv timer, som kulminerede i en stor flådeaktion ved sammenløbet af Aruvimi – vellen (?)- med Lualaba. Da vi gik over fra strømmen af Lualaba til Aruvimi, og havde snuppet et blik på bredden af den storslåede velhavende, vi blev helt overrasket over de store Forberedelser til vores modtagelse.Fireoghalvtreds kanoer kom farende ned på os med sådan raseri, at jeg så jeg må handle på en gang, hvis jeg ønskede at redde ekspeditionen. Fire af vore kanoer, i en desperat forskrækkelse, blev panikslagne, og begyndte at trække hurtigt ned strøm; men de blev snart bragt tilbage. Vi faldt vores stenankre, dannede en tæt linje og ventede roligt på begivenheder.

“ned de indfødte kom, hurtig og rasende, men i storslået stil”

ned de indfødte kom, hurtig og rasende, men i storslået stil. Alt ved dem var fantastisk. Deres kanoer var enorme ting, en især, et monster, af firs padlere, fyrre på en side, med padle 8ft. lang, spydhovedet og virkelig spids med jernblade i tæt kvarter, antager jeg. Toppen af hver padleaksel var prydet med en elfenbenskugle. Høvdingerne sprang op og ned ad en planking, der løb fra stilk til hæk. På en platform nær stævnen var ti valg unge stipendiater svajende deres lange spyd på klar. I agterenden af denne store krig Kano stod otte Styrere, vejlede hende mod os. Der var omkring treogtyve fjerdedele af hendes størrelse-også fint udseende; men ingen gjorde helt sådan en imponerende udstilling. Ved et groft gæt må der have været fra 1.500 til 2.000 vilde inden for disse fireoghalvtreds kanoer. Jeg kan ikke tro, at disse tilhørte en magt. Jeg forestiller mig, at det var et forudindtaget arrangement med nabostammer, fik specielt op til vores underholdning. Vi havde dog ikke engang tid til at trække vejret en kort bøn eller tænke på at hengive os til et sentimentalt farvel til den morderiske kannibalistiske verden, hvor vi befandt os. Fjenden, i fuld tillid til sejr, var på os, og det store monster, da det skød forbi os, lancerede et spyd – det første. Vi ventede ikke længere; de var tydeligvis kommet for at kæmpe. De grusomme ansigter, de højlydt triumferende trommer, de øredøvende Horn, det lancerede Spyd, de svajende kroppe, alle beviste det; og hver pistol i vores lille flåde reagerede vredt på vores fjender. Vi var i et sekund næsten omgivet, og skyer af spyd slog og susede i kort tid – siger ti minutter. De gav derefter efter, og vi løftede ankre og anklagede dem og fulgte dem med fatalt resultat.

Henry Morton Stanley på CongoThe Daily Telegraph hjalp med at gøre Congo-ekspeditionen mulig

Vi blev ført væk med vores indignerede følelser. Vi fulgte dem til kysten, jagede dem på land i ti eller tolv af deres landsbyer, og efter at have sikret noget af den overflod af mad, vi fandt der, lød jeg tilbagekaldelsen. Til sejrherrerne tilhører byttet-i det mindste så troede mit Folk – og mængden af elfenben, de opdagede liggende ubrugelig om forbavset mig. Der var en elfenben ‘ tempel – – en struktur af solide stødtænder omkring et idol; elfenbenstammer, hvilken, ved mærkerne af økser, der er synlige på dem, må have været brugt til at hugge træ på; elfenbenskrigshorn, nogle af dem tre meter lange; elfenbenskugler, elfenbenskiler til at opdele træ, elfenbenskiler til at male deres kassava, og før høvdingens hus var en veranda, eller bursa, hvis stolper var lange stødtænder af elfenben. Vi hentede 138 stykker elfenben, som ifølge grov beregning ville indse eller burde indse omkring $18.000. Disse, jeg fortalte mændene, de skal betragte som deres præmiepenge. I denne kamp mistede vi kun en mand.

” vi hentede 138 stykker elfenben, som ifølge grov beregning ville indse eller burde indse omkring $18.000. Disse, sagde jeg til mændene, de må betragte som deres præmiepenge ”

vores ekspedition blev imidlertid tyndet i disse gentagne angreb, der blev foretaget på os af sådanne piratiske kannibaler. Vi havde allerede mistet seksten mænd. Der var ingen midler til at vende tilbage til Nyangvi, for vi havde resolut sat seks grå stær mellem os og muligheden for at vende tilbage; desuden var vi omkring 350 miles, ifølge floden, eller 296 geografiske miles, nord for Nyangvi. Hvorfor skulle vi ikke bestige Borgen og prøve ad den vej? Men jeg følte mig næsten overbevist om, at jeg var på Congo. Jeg var i N. lat. 0deg. 46min. Kiggede jeg hvor jeg måske på mit diagram, jeg så, at jeg var midt i en forfærdelig, hadefuld blankhed – et meningsløst tomrum. Men for at kæmpe tre eller fire gange hver dag, ville vores ammunition ikke vare. Naturen kunne endda ikke opretholde en sådan belastning, som vi oplevede. Den stigende bredde af floden under denne sidste store velhavende pegede på en måde at undslippe. Jeg kunne forlade fastlandet og miste mig selv blandt øerne. Jeg skulle således gå forbi mange velhavende, men det kunne ikke hjælpes. Det vigtigste var trods alt den store flod selv, modtageren af alle velhavende.

• hvordan floder inspirerede verdens store forfattere

båden førte vejen til øerne. Det første forsøg var mislykket, for kanalerne, efter at have taget os med et halvt dusin holme, udsatte os igen for de vilde, og vi blev selvfølgelig igen tvunget til at kæmpe. Efter to eller tre forsøg lærte vi at skelne fastlandet fra øerne, og vi gled ned i fem dage uden problemer, længere end angst for mad. Drevet til sidst ved at presse sult for at risikere et møde med de vilde, kom vi til en landsby i N. lat., 1deg. 40min. og E. long., 23deg, hvor de indfødtes opførsel var anderledes. Disse kanoer avancerede for at møde os og adresserede nogle ord, som vi ikke forstod. Kanoerne trak sig tilbage, men efter at have bedt min lille flåde om at kaste anker, lod jeg båden glide ned og forankrede overfor landsbyen, kun tyve meter fra kysten. Vi lavede tegn på, at vi ville have mad, viste kobberarmbånd, køer, røde og hvide halskæder, klude, og Messingtråd – kort sagt, tyede til vores sædvanlige måde at åbne venlig kommunikation på, når indfødte tillod det at være venlige. Forhandlingerne var lange – meget lange; men vi var tålmodige. Det, der gjorde os håbefulde, var deres pacific-opførsel, så modsat dem ovenfor, og til sidst, efter fem timer, lykkedes det os.

den dag, efter seksogtyve kampe på den store flod, blev hyldet som begyndelsen på glade dage. Vi var bestemt nu de lykkeligste stipendiater, der eksisterede. Da den gamle høvding kom til banken for at forhandle med den hvide fremmede, løftede vi vores anker og styrede for ham. Min styrmand og jeg sprang i land. Vores kanoer var forankret 400 meter væk. Den gamle Høvdings venlige ansigt var så forskellig fra de hadefulde ansigter, vi for nylig havde set, at jeg næsten knuste hans hånd og fik ham til at hoppe af ren kærlighed. Min Styrmand – en modigere sjæl blev aldrig fundet i en sort hud, men mere af ham ved-og-ved – han omfavnede også alle rundt, og kramme kampe fandt sted. Båddrengene blev begejstrede, og de fulgte også eksemplet med styrmanden Uledi. I mellemtiden trak den gamle høvding mig fra hinanden og pegede på Franks ansigt, der skinnede hvidt midt i soldaternes mørke skind midt i floden. ‘Ah! han er min unge bror, ‘ jeg sagde. ‘Så skal han blive venner med min søn,’ sagde høvdingen; og Frank blev derfor hyldet og bedt om at komme i land, og broderskabets højtidelige ceremoni fulgte – den hvide mands og den sorte mands blod blev sat til at strømme i en strøm, og en pagt med evig fred og broderskab blev afsluttet.

‘hvilken flod er dette, Chef?’Spurgte jeg.
‘floden,’ svarede han.
har det ikke noget navn?’Spurgte jeg.
‘ Ja, Den store Flod.’
‘ Jeg forstår; men du har et navn, og jeg har et navn; din landsby har et navn. Har du ikke noget særligt navn til din flod?'(Vi talte i bad Kikusu.)
‘ Det hedder Ikutu Ya Kongo.’

floden Congo!

der var så ingen tvivl om, at vi stadig var omkring 850 miles fra Atlanterhavet og over 900 miles under Nyangve Manyema.

Vi tilbragte tre dage i denne landsby i marketing, en æra med fred, der længe skal huskes af os. Vi så også fire musketter her, og vi forsikrede fra denne kendsgerning, at farerne ved vores desperate rejse var forbi. Det var en falsk augury, imidlertid. En dags løb bragte os til Urangi, et folkerigt land, hvor der var en by omkring to miles lang, og vores venner introducerede os for disse mennesker. Den første introduktion over, omkring 100 store og små kanoer dukkede op, og begyndte at handle. Den ene ting efter den anden forsvandt. En mand mistede sin måtte og tøj; min kok mistede en kobberplade eller skål; en pistol blev snappet på, men kom sig uden problemer. Jeg arrangerede med kongen, at al handel skal ske i kanoerne. Hver krop blev derefter tilfreds. Næste dag begyndte vi at retsforfølge vores rejse, to indfødte kanoer, der førte vejen for at introducere os til stammerne nedenfor. De 100 kanoer, der blev brugt til at handle og besøge dagen før, indeholdt nu hverken kvinder eller børn, men mænd med musketter og spyd. Vi betragtede det imidlertid ikke som noget ekstraordinært, før vores guider ved et signal padlede hurtigt væk, og vi blev straks angrebet.

‘Form luk linje!’Jeg råbte; og’ padle langsomt ned ad floden tæt på øen.’

min båds besætning hvilede på deres årer, lod alle kanoerne passere forbi, og vi fulgte efter dem. To ud af hver kano, og to ud af båden, med mig selv, opretholdt en løbende kamp i to timer, indtil en anden stamme sluttede sig til jagten. Piraterne af Urangi vendte tilbage, men Mpakivana tog kampen op og opretholdt den, indtil vi kom til en anden stamme, og denne stamme fortsatte jagten, opladning rasende nogle gange, derefter frastødt, men bestræbte sig med beundringsværdig pertinacity for at gennemføre erobringen af en af vores kanoer. Ofte blev vi alle tvunget til at droppe padler og årer og forsvare os desperat. Klokken tre forlod den sidste af vores fjender deres design, og vi styrede igen til øerne.

Henry Morton Stanley på Congo Congo

den 14.februar mistede vi kanalerne, og vi blev ført – for sent til at vende tilbage – langs en strøm, der bar os mod højre bred til den magtfulde stamme Mangara eller Mangala, som vi havde hørt så meget, nogle gange som meget dårlige mennesker, andre gange som store handlende. Det faktum, at de forfulgte handel, fik os til at forestille os, at vi skulle have lov til at passere stille. Vi blev sørgeligt bedraget. På trods af krigstrommer og horn, der indkaldte stammen til krig, da det var nær middagstid, og en klar sol skinnede, og der var tilstrækkelig flodstrækning til at tage en god observation, ville jeg ikke miste en så fantastisk mulighed for at ordne placeringen af denne vigtige lokalitet. Jeg konstaterede, at det var N. lat. 1deg. 16min. 50sec; efter konto 21deg. E. lang. Jeg lukkede min sekstant og lagde den forsigtigt væk og forberedte mig derefter på at modtage de indfødte – hvis de kom til krig, med krig; hvis de kom for fred, med gaver.

• i Livingstones fodspor med Sir Ranulph Fiennes

vi kastede løs fra Obs Island, og startede ned strøm. Tresogtres kanoer af lys, selv elegant mærke, nærmede sig meget snart. Nogle af de indfødte var smukke i messingdekorationer, og de bar hovedkjoler af skind af hvide geder, mens skind af samme farve hang ned ad skuldrene som korte kapper; de vigtigste mænd har klæder af crimson tæppe klud. Vi holdt op med at ro. Da de var omkring 300 meter væk, holdt jeg en crimson klud op for at se i den ene hånd og en spole af Messingtråd i en anden og tilbød dem det ved tegn. Mit svar var fra tre musketter, et brusebad af ironstone snegle, og fire af min båds besætning og en i mine kanoer sank såret. Et voldsomt Jubelråb meddelte hundrederne på bankerne deres første succes. Vi dannede vores sædvanlige tætte linje, og tillod kanoer og båd til at flyde ned, hver riffel og revolver bliver påkrævet her. Kampen bestod af kugler mod snegle. Vi blev rørt ofte, båd og kanoer udstenede, men ikke perforeret igennem. Død skydning fortalte i sidste ende. Breechloaders, dobbelt-barreled elefant rifler, og Sniders sejrede mod brune Besses, men i to timer var vores skæbne tvivlsom. Kampen varede fra klokken tolv til nær solnedgang. Vi havde flød ned ti miles i løbet af denne tid; men vi havde fanget to kanoer, hurtig som de var. Vi havde desuden kastet anker i en time og beskyttet en stormende fest, der tog en landsby og brændte den. Ved solnedgang sang vores folk triumfens sang; kampen var forbi. Vi fortsatte med at flyde ned i mørket indtil klokken otte og slog Lejr på en ø. Dette var den enogtyvende kamp, og den sidste, men en.

Vi klamrede os til øens kanaler i fire dage længere, uset af nogen af de indfødte, for floden var her meget bred – mellem fem og ti miles. På et sted kaldet Ikengo, et stort handelsfolk, fandt vi venner. Vi gjorde blod broderskab med mange konger, og indsamlet en enorm mængde af oplysninger. Denne stamme var en af de klogeste og mest venlige af nogen, vi havde set. Vi stoppede tre dage med dem. Vi mødte heller ingen væbnede styrker for at modsætte os os i floden under Ikengo, skønt nogle få kanoer forkælet sig med de sædvanlige små distraktioner i det vilde liv ved at skyde snegle mod fremmede; men da ingen blev såret, tillod vi dem at have deres fornøjelser uden at betragte dem. Med ordene fra en tør humorist – en af mine soldater – ‘ vi spiste mere jern end korn. Seks miles under sammenløbet af floden – kaldet Kvango af europæere-og den vigtigste ‘Livingstone’, havde vi vores tredive sekunders kamp. Vi foreslog at stoppe i skoven og lave morgenmad. Vi indsamlede brændstof for at lave en fi re, da en hurtig række skud fra bushen skræmte os og sårede seks af vores folk. Vi havde ikke den mindste ide om, at nogen Stamme boede i den nærhed, for det syntes alle skov. Vi sprang til vores arme, og en regelmæssig bush krigsførelse begyndte, og endte i en trukket kamp, de to sider indbyrdes adskille med lidt mere respekt for hinanden. Den fordel, vi fik, var at få lov til at blive i vores lejr uden tilknytning.

Jeg har sagt, at dette var vores tredive sekunders kamp og sidste. Så vidt udveksling af kugler mellem indfødte og os selv gik, dette er sandt. Men vi har været mange gange på randen af at kæmpe siden. Imidlertid reddede diplomati, stor tålmodighed, takt og streng retfærdighed os fra mange en alvorlig konflikt. Kort efter at jeg var holdt op med at vende tilbage, havde jeg udstedt ordrer – idet jeg kendte mange af mit folks tilbøjelighed til at drage fordel af vores styrke – om, at den, der forulempede en indfødt eller tilegnede noget uden bare at vende tilbage, ville blive overgivet til indfødt lov, hvis straf ville være bestemt død eller evig trældom. Disse ordrer blev ikke altid betragtet. Jeg havde købt flere af mine folk, der var skyldige i tyveri fra indfødt magt ved ekstraordinære ofre af penge, indtil vi næsten var konkurs af denne sag. Tiden kom, da det var nødvendigt at placere alle på halvrationer fra vores fattigdom. Men viden om, at vi ikke skulle være i stand til at bringe yderligere ofre for at redde tyve, forhindrede ikke nogle i at begå depredationer på indfødt ejendom. Disse blev overgivet til indfødt lov. Da fem Mænd var blevet behandlet således, begyndte mit folk at vågne op for, at jeg virkelig var for alvor, og jeg hørte ikke flere klager fra de indfødte.

en frygtelig forbrydelse i øjnene på mange indfødte under sammenflugten mellem Kvango og Congo var min notater. Seks eller syv stammer konfødererede sammen en dag for at ødelægge os, fordi jeg var ‘dårlig, meget dårlig’. Jeg var blevet set gøre medicin på papir-skrivning. En sådan ting var aldrig blevet hørt om af den ældste indbygger; det må derfor være hekseri, og hekseri skal straffes med døden. Den hvide chef skal straks levere sin notatbog (hans medicin) for at blive brændt, ellers ville der være Krig i øjeblikket. Nu var min notesbog for værdifuld, den havde kostet for mange liv og ofre til at blive fortæret af vilde. Hvad skulle der gøres? Jeg havde et lille volumen af Shakespeare, Chandos edition. Det var blevet læst og genlæst et dusin gange, det havde krydset Afrika, det havde været min Trøst mange en kedelig time, men det skal ofres.

det blev leveret, udsat for de vilde krigers syn. ‘Er det det, du vil have?”Ja.”Er det den medicin, du er bange for?”Ja; brænd det, brænd det. Det er dårligt, meget dårligt; brænd det.’

‘Åh, min Shakespeare,’ sagde jeg, ‘ farvel! den stakkels Shakespeare blev brændt. Hvilken forandring fandt sted i ansigterne på de vrede, sultne indfødte! For en tid var det som et andet jubilæum. Landet blev reddet; deres kvinder og små ville ikke blive besøgt af ulykke. ‘Ah! den hvide høvding var så god, legemliggørelsen af godhed, den bedste af alle mænd.’

dette uddrag vises i Bon Voyage!: Telegraph Book of River And Sea Journeys, redigeret af Michael Kerr (Aurum Press). Det kan bestilles via Telegrafbøger (0844 871 1514; books.telegraph.co.uk) ved kr 20 plus kr 1,25 p & p