Articles

Et Land Av Elfenben Hus

til redaktørene Av Daily Telegraph og New York Herald
Loanda, Vestkysten Av Afrika, september 5, 1877

På Jan. 4, 1877, kom vi til den første av det som viste en serie katarakt, eller, for å bruke en mer korrekt term, faller, under sammenløpet Av Lumami Og Lualaba, eller Lowa, som elven nå ble kalt. Våre problemer begynte nå for alvor. Vi ble jaktet som et spill. Natt og dag måtte hver nerve være anstrengt for å forsvare oss. Fire Ganger På Jan. 4 vi brøt gjennom linjene av kanoer brakt ut mot oss, og til slutt ble vi stoppet Av Baswa Falls, I s. lat. 0deg. 32min. 36sec. villmennene syntes å tro at vi ikke hadde noen ressurs igjen, men å overgi seg og bli spist på fritiden. Igjen og igjen ble vi tvunget til å slå tilbake de rasende anklagene som de gjorde for å kjøre oss over Fossen. Folket I Falls Islands kom også opp for å hjelpe kannibaler Av Mwana Ntaba.

«villmennene syntes å tro at vi ikke hadde noen ressurs igjen, men å overgi seg og bli spist på fritiden»

etter å ha bygget et gjerde av pensel rundt på skogsiden, de beste skarpskytterne i posisjon for forsvar. For de påfølgende tjuefire dager hadde vi fryktelig arbeid, bygge leirer om natten langs en merket ut i løpet av dagen, kutte veier fra over til under hvert fall, dra våre tunge kanoer gjennom skogen, mens de mest aktive av de unge mennene – båtens mannskap – frastøtt villmenn, og foraged for mat. På Jan. 27 på denne fortvilte vei hadde vi gått førtito mil ved seks fall, og for å gjøre det hadde vi dratt våre kanoer tretten mil over land, gjennom veier som vi hadde skåret gjennom skogen. Vår bestemmelse i mellomtiden måtte vi skaffe så godt vi kunne. Da vi hadde ryddet i fjor høst, 0deg. 14min. 52sec.n lat., stoppet vi to dager for hvile, som vi alle trengte veldig mye. I løpet av disse fallene mistet vi bare fem menn.

Henry Morton Stanley på KongoStanley løste Det siste store geografiske mysteriet I Afrika ved å kartlegge Kongo-Elven

etter å ha passert denne serien av stryk, gikk vi inn på forskjellige scener. Elven ble gradvis utvidet fra den vanlige bredden på 1500 eller 2000 meter, til to og tre miles. Det begynte da å motta større velstående, og snart antok en lacustrine bredde, fra fire til ti miles. Øyene var også så mange at bare en gang om dagen var vi i stand til å få et glimt av motsatt bredd. Vi hadde nådd great basin ligger mellom maritime og lake regioner. Den første dagen vi kom inn i denne regionen ble vi angrepet tre ganger av tre separate stammer; den andre dagen holdt vi en løpende kamp nesten hele tolv timer, som kulminerte i en stor maritim handling ved sammenløpet Av Aruwimi – Welle (?)- Med Lualaba. Da vi krysset Over Fra strømmen Til Lualaba til Aruwimi, og hadde snappet et blikk på bredden av den praktfulle velstående, ble vi ganske overrasket av de store forberedelsene til mottakelsen.Femtifire kanoer kom stormende ned mot oss med et slikt raseri at jeg så at jeg måtte handle med en gang hvis jeg ønsket å redde ekspedisjonen. Fire av våre kanoer, i en desperat skrekk, ble panikkslått, og begynte å trekke raskt ned strømmen; men de ble snart brakt tilbake. Vi droppet våre steinankre, dannet en nær linje og ventet rolig hendelser.

«ned de innfødte kom, rask og rasende, men i praktfull stil»

ned de innfødte kom, rask og rasende, men i praktfull stil. Alt om dem var fantastisk. Deres kanoer var enorme ting, en spesielt, et monster, av åtti padlere, førti på en side, med årer 8ft. lang, spydhodet, og virkelig spiss med jernblader for nært hold, antar jeg. Toppen av hver padle akselen ble prydet med en elfenben ball. Chiefs pranced opp og ned en planking som løp fra stammen til akter. På en plattform nær baugen var ti valg unge karer svaiende sine lange spyd på klar. I akterenden av denne store krigen kano sto åtte styrmenn, guiding henne mot oss. Det var omtrent tjuetre fjerdedeler av hennes størrelse – også fint ute; men ingen gjorde ganske så imponerende show. Ved en grov gjetning må det ha vært fra 1500 til 2000 villmenn innenfor disse femtifire kanoene. Jeg kan ikke tro at disse tilhørte en makt. Jeg antar at det var en forhåndsbestemt avtale med nabostammer, fikk spesielt opp for vår underholdning. Vi hadde imidlertid ikke tid til å puste en kort bønn eller å tenke på å hengi seg til et sentimentalt farvel til den morderiske kannibalistiske verden der vi befant oss. Fienden, i full tillit til seier, var på oss, og det store monsteret som det skutt forbi oss lanserte et spyd-det første. Vi ventet ikke lenger; de hadde tydeligvis kommet for å kjempe. De grusomme ansiktene, de høyt triumferende trommene, de øredøvende hornene, det lanserte spydet, de svaiende kroppene, alle viste det; og hver pistol i vår lille flåte ga sint svar på våre fiender. Vi var i en andre nesten omringet, og skyer av spyd suser og hveste for en kort tid-si, ti minutter. Så ga de etter, og vi løftet ankre og angrep dem, og fulgte dem med fatale følger.

Henry Morton Stanley på KongoThe Daily Telegraph bidro til å gjøre Kongo-ekspedisjonen mulig

Vi ble båret bort med våre indignerte følelser. Vi fulgte dem til kysten, jaget dem på land i ti eller tolv av deres landsbyer, og etter å ha sikret noe av overflod av mat vi fant der, hørte jeg tilbakekallingen. Til seierherrene tilhører byttet – minst så tenkte mitt folk-og mengden av elfenben de oppdaget liggende ubrukelig om forbauset meg. Det var en elfenben ‘ tempel – – en struktur av solide støttenner rundt et idol; elfenben logger, som, av merkene av økser synlige på dem, må ha blitt brukt til å hogge tre på; elfenben krigshorn, noen av dem tre fot lang; elfenben mallets, elfenben kiler å dele tre, elfenben pestles å male sine kassava, og før sjefens hus var en veranda, eller bursa, stolpene som var lange støttenner av elfenben. Vi plukket opp 138 stykker elfenben som ifølge grov beregning ville innse, eller burde innse, om $18.000. Disse, jeg fortalte mennene, de må vurdere som deres premiepenger. I denne kampen mistet vi bare en mann. «Vi plukket opp 138 stykker elfenben som ifølge grov beregning ville innse, eller burde innse, om $18.000. Disse, fortalte jeg mennene, de må vurdere som deres premiepenger » vår ekspedisjon ble imidlertid tynnet i disse gjentatte angrepene som ble gjort på oss av slike piratkannibaler. Vi hadde allerede mistet seksten menn. Det var ingen måte å gå tilbake Til Nyangwe, for vi hadde resolutt satt seks grå stær mellom oss og muligheten for å returnere; dessuten var vi ca 350 miles, i henhold til elven, eller 296 geografiske miles, nord for Nyangwe. Hvorfor skal vi ikke gå Opp Welle, og prøve på den veien? Men jeg følte meg nesten overbevist om At Jeg var På Kongo. Jeg var I n. lat. 0deg. 46min. Så jeg hvor jeg kunne på diagrammet mitt, jeg så at jeg var midt i en fryktelig, hatefull tomhet – et meningsløst tomrom. Men for å kjempe tre eller fire ganger hver dag, ville vår ammunisjon ikke vare. Naturen selv kunne ikke opprettholde en slik belastning som vi opplevde. Den økende bredden av elven under denne siste store velstående pekte en måte å unnslippe. Jeg kunne forlate fastlandet, og miste meg selv blant øyene. Jeg skulle derfor passere mange velstående, men det kunne ikke bli hjulpet. Det viktigste var jo den store elven selv, mottakeren av alle velstående.

• hvordan elver inspirerte verdens store forfattere

båten ledet veien til øyene. Det første forsøket mislyktes, for kanalene, etter å ha tatt oss med et halvt dusin øyer, utsatte oss igjen for villene, og vi ble selvfølgelig igjen tvunget til å kjempe. Etter to eller tre forsøk lærte vi å skille fastlandet fra øyene, og vi gled ned i fem dager uten problemer, lenger enn angst for mat. Drevet til slutt ved å trykke sult å risikere et møte med villmenn, vi kom til en landsby I n. lat., 1deg. 40min. og e. long. 23deg, hvor de innfødte oppførte seg annerledes. Disse kanoene avanserte for å møte oss, og adressert noen ord som vi ikke forstår. Kanoene trakk seg tilbake, men, etter å ha fortalt min lille flåte å slippe anker, jeg tillot båten å drive ned, og forankret overfor landsbyen, på bare tjue meter fra land. Vi gjorde tegn på at vi ønsket mat, viste kobber armbånd, cowries, røde og hvite halskjeder, kluter, og messing wire-kort sagt, tydd til vår vanlige måte å åpne vennlig kommunikasjon når tillatt av innfødte disponert for å være vennlig. Forhandlingene var lange-veldig lange; men vi var tålmodige. Hva gjorde oss håpefulle var deres pacific oppførsel, så motsatt til de ovenfor, og til slutt, etter fem timer, vi lyktes.

den dagen, etter tjuefem kamper på Great River, ble hyllet som begynnelsen på glade dager. Vi var sikkert nå de lykkeligste fellows i tilværelsen. Da den gamle høvdingen kom til banken for å forhandle med den hvite fremmede, løftet vi ankeret og styrte for ham. Min coxswain og selv sprang i land. Våre kanoer var forankret 400 meter unna. Det vennlige ansiktet til den gamle høvdingen var så forskjellig fra de hatefulle ansiktene vi hadde sett i det siste, at jeg nesten knuste hånden hans og fikk ham til å hoppe ut av ren kjærlighet. Min styrmann – en modigere sjel ble aldri funnet i en svart hud, men mer av ham by – and-by-han også klemte alle rundt, og klemmer kampene fant sted. Båtguttene ble entusiastiske, og de fulgte også Eksemplet Til Uledi Coxswain. I mellomtiden trakk den gamle høvdingen meg fra hverandre og pekte På Franks ansikt, som lyste hvitt blant soldatens mørke skinn midt i elven. ‘Ah! han er min lillebror, ‘ jeg sa. ‘Da må Han bli venner med min sønn,’ sa høvdingen; Og Frank ble derfor hyllet og fortalt å komme i land, og brorskapets høytidelige seremoni fulgte – den hvite manns og svarte manns blod ble gjort til å strømme i en strøm, og en pakt om evig fred og brorskap ble inngått.

‘hvilken elv er Dette, Sjef?’Jeg spurte.
‘Elven,’ svarte han.
‘ Har det ikke noe navn?’Jeg spurte.
‘ Ja; Den Store Elven.’
‘ jeg forstår; men du har et navn og jeg har et navn; landsbyen din har et navn. Har du ikke noe spesielt navn på elven din?'(Vi snakket i dårlig Kikusu.)
‘Det kalles Ikutu Ya Kongo.’

Elven Kongo! Det var da ingen tvil om at vi fortsatt var ca 850 miles fra Atlanterhavet, og over 900 miles under Nyangwe Manyema.

vi tilbrakte tre dager i denne landsbyen i markedsføring, en tid med fred lenge å bli husket av oss. Vi så også fire musketter her, og vi hevdet av dette faktum at farene ved vår desperate reise var over. Det var imidlertid en falsk augury. En dags løp førte oss Til Urangi, et folkerikt land, hvor det var en by omtrent to miles lang, og våre venner introduserte oss til disse menneskene. Den første introduksjonen over, ca 100 store og små kanoer dukket opp, og begynte å handle. Det ene etter det andre forsvant. En mann mistet matten og klærne; kokken min mistet en kobberplate eller tallerken; en pistol ble tatt på, men gjenopprettet uten problemer. Jeg ordnet med kongen at all handel må gjøres i kanoene. Hver kropp var da fornøyd. Neste dag begynte vi å forfølge vår reise, to innfødte kanoer som fører vei for å introdusere oss til stammene nedenfor. De 100 kanoene som var ansatt i handel og besøk, dagen før, inneholdt nå verken kvinner eller barn, men menn med musketter og spyd. Vi betraktet det imidlertid ikke som noe ekstraordinært, før våre guider på et signal padlet raskt bort, og vi ble straks angrepet.

‘Form lukk linje!’Jeg ropte; Og’ Padle sakte nedover elva nær øya.’

mannskapet på båten min hvilte på årene sine, lot alle kanoene passere, og vi fulgte etter dem. To av hver kano, og to av båten, med meg selv, opprettholdt en løpende kamp i to timer til en annen stamme ble med i jakten. Pirates Of Urangi tilbake, men Mpakiwana tok kampen opp og opprettholdt det, før vi kom til en annen stamme, og denne stammen gjennomført på jakt, lading rasende noen ganger, deretter blir frastøtt, men bestreber med beundringsverdig pertinacity å påvirke fangst av en av våre kanoer. Ofte ble vi alle tvunget til å slippe årer og årer, og forsvare oss desperat. Klokka tre forlot den siste av våre fiender sine planer, og vi styrte for øyene igjen.

Henry Morton Stanley på KongoKongo

Den 14. februar mistet vi kanalene, og vi ble tatt – for sent til å komme tilbake – langs en strøm som bar oss mot høyre bredd til den mektige Stammen Mangara, Eller Mangala, som vi hadde hørt så mye om, noen ganger som veldig dårlige mennesker, andre ganger som gode handelsmenn. Det faktum at de forfulgte handel fikk oss til å forestille oss at vi skulle få lov til å passere stille. Vi ble bedratt. Til tross for krigen trommer og horn tilkalle stammen til krig, som det var nær middagstid, og en strålende sol skinte, og det var tilstrekkelig strekning av elva for å ta en god observasjon, jeg ville ikke miste en slik fantastisk mulighet til å fikse posisjonen til denne viktige lokaliteten. Jeg konstaterte At Det var n. lat. 1deg. 16min. 50sec; etter konto 21deg. E. long. Jeg lukket sekstanten min og la den forsiktig bort, og forberedte meg på å ta imot de innfødte – hvis de kom for krig, med krig; hvis de kom for fred, med gaver.

• I Livingstone fotspor Med Sir Ranulph Fiennes

vi kastet løs Fra Obs Island, og startet ned stream. Sixty-tre kanoer av lys, selv elegant make, veldig snart nærmet seg. Noen av de innfødte var nydelig i messing dekorasjoner, og de hadde på seg hodeplagg av skinn av hvite geiter, mens skinn av samme farge hang ned skuldrene som korte kapper; de viktigste mennene har kapper av crimson teppe klut. Vi sluttet å ro. Da de var omtrent 300 meter unna, holdt jeg en crimson klut opp for å se i den ene hånden, og en spole av messingtråd i en annen, og ved tegn tilbød dem det. Mitt svar var fra tre musketter, en dusj av jernsteinsnegler, og fire av båtens mannskap og en i mine kanoer sank såret. En voldsom rop av jubel annonsert til hundrevis på bankene deres første suksess. Vi dannet vår vanlige nære linje, og tillot kanoer og båt å flyte ned, hver rifle og revolver er nødvendig her. Kampen besto av kuler mot snegler. Vi ble rørt ofte, båt og kanoer pitted, men ikke perforert gjennom. Død skyting fortalte til slutt. Breechloaders, double-barrelled elefant rifler, Og Sniders seiret mot Brown Besses, men for to timer vår skjebne var tvilsom. Kampen varte fra klokken tolv til nær solnedgang. Vi hadde fløt ned ti miles i løpet av den tiden; men vi hadde fanget to kanoer, rask som de var. Vi hadde dessuten falt anker i en time, beskytte en storming fest, som tok en landsby og brent den. Ved solnedgang sang vårt folk triumfens sang; kampen var over. Vi fortsatte å flyte ned i mørket til klokken åtte, og slo leir på en øy. Dette var den trettende første kampen, og den siste, men en. Vi klamret oss til øykanaler i fire dager lenger, usett av noen av de innfødte, for elven var her veldig bred – mellom fem og ti miles. På Et sted Som heter Ikengo, et stort handelsfolk, fant vi venner. Vi gjorde blod brorskap med mange konger, og samlet en stor del av informasjon. Denne stammen var en av de smarteste og mest vennlige av noen vi hadde sett. Vi stoppet tre dager med dem. Vi møtte ingen væpnet styrke også for å motsette oss i elva nedenfor Ikengo, selv om noen kanoer henga i de vanlige små distraksjoner av vilt liv ved å skyte snegler på fremmede; men, som ingen ble skadet, vi tillot dem å ha sine gleder uten hensyn til dem. I ordene til en tørr humorist-en av mine soldater – ‘ vi spiste mer jern enn korn.’Seks miles under samløpet av elva – Kalt Kwango Av Europeere – og den viktigste ‘Livingstone,’ vi hadde vår trettiandre kamp. Vi foreslo å stoppe i skogen og lage frokost. Vi var å samle drivstoff for å gjøre en fi re, når en rask rekke skudd fra bush forskrekket oss og såret seks av våre folk. Vi hadde ikke den ringeste anelse om at noen stamme bodde i nærheten, for det virket hele skogen. Vi sprang til armene våre, og en vanlig bush-krigføring begynte, og endte i en trukket kamp, de to sidene gjensidig skiller seg med litt mer respekt for hverandre. Fordelen vi fikk var at for å få lov til å bo i vår leir fristilt.

jeg har uttalt at dette var vår trettiandre kamp, og sist. Så langt som utveksling av kuler mellom innfødte og oss selv gikk, er dette sant. Men vi har vært mange ganger på randen av å kjempe siden. Men diplomati, stor tålmodighet, takt og streng rettferdighet reddet oss fra mange alvorlige konflikter. Kort tid etter at Jeg sluttet I Nyangwe, hadde jeg gitt ordre-vel vitende om at mange av mitt folks tilbøyeligheter til å dra nytte av vår styrke-at den som forgrep seg på en innfødt eller bevilget noe uten bare å vende tilbake, ville bli overlatt til innfødt lov, hvis straff ville være den visse død eller evig trelldom. Disse ordrene ble ikke alltid ansett. Jeg hadde kjøpt flere av mine folk som var skyldig i tyveri fra innfødt makt ved ekstraordinære ofre av penger, til vi var nesten bankrupts fra denne årsaken. Tiden kom da det var nødvendig å plassere alle på halve rasjoner fra vår fattigdom. Men kunnskapen om at vi ikke skulle være i stand til å gjøre ytterligere ofre for å redde tyver, hindret ikke noen fra å begå herjinger på innfødt eiendom. Disse ble overgitt til native law. Da fem menn hadde blitt behandlet slik, begynte mitt folk å våkne opp til det faktum at jeg virkelig var alvorlig, og jeg hørte ikke flere klager fra de innfødte. En forferdelig forbrytelse i øynene til mange innfødte under samløpet Av Kwango Og Kongo var min å ta notater. Seks eller syv stammer konfødererte sammen en dag for å ødelegge oss, fordi jeg var ‘dårlig, veldig dårlig’. Jeg hadde blitt sett å lage medisin på papir-skriving. En slik ting hadde aldri blitt hørt om av den eldste innbygger; det må derfor være hekseri, og hekseri må straffes med døden. Den hvite høvdingen må øyeblikkelig levere sin notatbok (sin medisin) for å bli brent, eller det ville være krig i øyeblikket. Nå var notisboken min for verdifull, den hadde kostet for mange liv og ofre, for å bli konsumert på villdyrets caprice. Hva skulle gjøres? Jeg hadde et lite volum Av Shakespeare, Chandos edition. Det hadde blitt lest og lest et dusin ganger, det hadde krysset Afrika, det hadde vært min trøst mange en kjedelig time, men det må ofres.

Det ble levert, utsatt for visningen av de vilde krigerne. Er det dette du vil ha?»Ja. Er dette medisinen du er redd for? Brenn det, brenn det. Det er dårlig, veldig dårlig; brenne den.’

‘ Å, Min Shakespeare, ‘sa jeg,’ farvel! og stakkars Shakespeare ble brent. Hva en endring fant sted i ansiktene til de sinte, mutt innfødte! For en tid var det som et annet jubileum. Landet ble reddet; deres kvinner og små ville ikke bli besøkt av ulykke. ‘Ah! den hvite høvding var så god, legemliggjørelsen av godhet, det beste av alle mennesker.’

dette utdraget vises I Bon Voyage! The Telegraph Book Of River and Sea Journeys, redigert Av Michael Kerr (Aurum Press). Det kan bestilles gjennom Telegraph Books (0844 871 1514; books.telegraph.co.uk) ved £20 pluss £1.25 p & p