Articles

et kronologisk nyt testamente

et kronologisk nyt testamente er forskelligt fra og alligevel det samme som Det Nye Testamente, som kristne kender. Den indeholder de samme 27 dokumenter, men sekvenser dem i den kronologiske rækkefølge, hvori de blev skrevet.

det velkendte Nye Testamente begynder med evangelierne og afsluttes med åbenbaring af åbenlyse grunde. Jesus er kristendommens centrale skikkelse, og derfor begynder Det Nye Testamente med Matthæus, Markus, Lukas og Johannes. Åbenbaring handler om” de sidste ting ” og Jesu andet komme, så det giver mening, at det kommer i slutningen. Åbenbaring og evangelierne fungerer som bookends for Det Nye Testamente. Alt andet kommer imellem: handlinger, 13 breve tilskrevet Paul, og otte tilskrevet andre tidlige kristne figurer.

et kronologisk nytestamentlige sekvenser dokumenterne meget forskelligt. Dens rækkefølge er baseret på nutidig mainstream bibelsk stipendium. Selvom der er usikkerhed om dating nogle af dokumenterne, der er en videnskabelig konsensus om de grundlæggende rammer.

det begynder med syv bogstaver tilskrevet Paulus, alle fra 50 ‘ erne.det første evangelium er Markus (ikke Matthæus), skrevet omkring 70. Åbenbaring er ikke sidst, men næsten i midten, skrevet i 90 ‘ erne. tolv dokumenter følger åbenbaring, med II Peter den sidste, skrevet så sent som i midten af det andet århundrede.

et kronologisk nyt testamente handler ikke kun om sekvens, men også om kronologisk kontekst-konteksten i tiden, den historiske kontekst, hvori hvert dokument blev skrevet. Ord har deres betydning inden for deres tidsmæssige sammenhænge, i Det Nye Testamente og Bibelen som helhed. at se og læse Det Nye Testamente i kronologisk rækkefølge betyder noget af historiske årsager. Det belyser Kristen Oprindelse. Meget bliver tydeligt:

  • begyndende med syv af Paulus ‘ breve illustrerer, at der var levende kristne samfund spredt over hele Romerriget, før der blev skrevet evangelier. Hans breve giver et” vindue ” ind i livet i meget tidlige kristne samfund.placering af evangelierne efter Paulus gør det klart, at de som skriftlige dokumenter ikke er kilden til den tidlige kristendom, men dens produkt. Evangeliet-den gode nyhed-om og om Jesus eksisterede før evangelierne. De er produkterne fra de tidlige kristne samfund flere årtier efter Jesu historiske liv og fortæller os, hvordan disse samfund så hans betydning i deres historiske sammenhæng. læsning af evangelierne i kronologisk rækkefølge begyndende med Markus viser, at tidlige kristne forståelser af Jesus og hans betydning udviklede sig. Da Mattæus og Lukas brugte Markus som kilde, tilføjede de ikke kun Markus, men ændrede ofte Markus.
  • at se Johannes adskilt fra de andre evangelier og relativt sent i Det Nye Testamente gør det klart, hvor anderledes hans evangelium er. I konsekvent metaforisk og symbolsk sprog er det primært “vidne” eller “vidnesbyrd” om, hvad Jesus var blevet i livet og tanken om Johns samfund.at indse, at mange af dokumenterne er fra det sene første og tidlige andet århundrede, giver os mulighed for at se på udviklingen i den tidlige kristendom i dens tredje og fjerde generation. Generelt afspejler de en bane, der bevæger sig fra radikalismen af Jesus og Paulus til øget indkvartering med datidens kulturelle konventioner.

bevidsthed om ovenstående spørgsmål ikke kun af historiske grunde, men også af kristne grunde. Den amerikanske kristendom i dag er dybt splittet. Kernen i splittelsen, især blandt protestanter, er to meget forskellige måder at se Bibelen og Det Nye Testamente på. Omkring halvdelen af amerikanske protestanter tilhører kirker, der lærer, at Bibelen er det ufejlbarlige “Guds ord” og “inspireret af Gud.”

nøgleordet er ” inerrant.”Kristne fra antikken og fremefter har bekræftet, at Bibelen er “Guds ord” og “inspireret” uden at tænke på det er ufejlbarlig. Bibelsk ufejlbarlighed er en nyskabelse i de sidste par århundreder, bliver udbredt i amerikansk Protestantisme begynder kun hundrede år siden. Det bekræftes mest i” uafhængige “protestantiske kirker, dem, der ikke er en del af” mainline ” protestantiske kirkesamfund. Katolikker har aldrig proklameret Bibelens ufejlbarlighed eller ufejlbarlighed, selv da mange ikke er blevet lært meget om Bibelen.

bibelsk ufejlbarlighed er næsten altid kombineret med den bogstavelige og absolutte fortolkning af Bibelen. Hvis det siger, at der skete noget, skete det. Hvis Bibelen siger, at noget er forkert, er det forkert.

for kristne, der ser Bibelen på denne måde, er det, hvad Paulus skrev til sine samfund i det første århundrede, helt sandt for alle tider. For dem, uanset hvad evangelierne rapporterer, at Jesus sagde og gjorde, blev det virkelig sagt og gjort af ham. Så også historierne om begyndelsen og slutningen af hans liv er bogstaveligt og faktisk sande: han blev undfanget i en jomfru uden en menneskelig far, hans grav var virkelig tom, selvom den blev bevogtet af romerske soldater, og hans tilhængere så ham opvokset i fysisk kropsform.

disse kristne vil sandsynligvis ikke omfavne et kronologisk nyt testamente. Det ville ikke kun ændre den måde, Bibelen og Det Nye Testamente ser på, men også gøre dem mistænkelige og sandsynligvis uvelkomne i de kristne samfund, som de tilhører.

der er også mange kristne, såvel som mange, der har forladt Kirken, for hvem Bibelens ufejlbarlighed og dens bogstavelige og absolutte fortolkning er overbevisende, utrolige, umulige at tro. For disse kristne, såvel som andre interesserede i kristendommens oprindelse, et kronologisk nyt testamente, jeg stoler på, kan være interessant, hjælpsom og lysende.

fotogalleri
Nye Testamente bøger i kronologisk rækkefølge

kalder alle HuffPost superfans!
Tilmeld dig medlemskab for at blive stiftende medlem og hjælpe med at forme Huffposts næste kapitel