Articles

Tafsir of Surah An-Nasr

Privacy &Cookies

denne side bruger cookies. Ved at fortsætte accepterer du deres brug. Lær mere, herunder hvordan du styrer cookies.

fik det!

annoncer

bismillah1114444

Oversættelse: (1) Når kommer Allahs hjælp og sejr, (2) og du ser folket komme ind i Allahs Religion i skarer, (3) fejre din Herres ros og bede om hans tilgivelse: for han vender ofte tilbage (i nåde og Barmhjertighed).

s Orgrat an-na Orrhr (arabisk: Koran,” guddommelig støtte”) er Koranens 110.sura med 3 ayat. An-Nasr oversætter til engelsk som både “sejren”og” hjælpen eller hjælpen”. Det er den tredje korteste sura efter Al-Asr og al-Kavthar efter antal ayat. Surah Al-Ikhlaas (112) har faktisk færre ord på arabisk end Surah An-Nasr, men det har 4 ayat.Surah roser Allah for at føre mange mennesker til Islam. Denne Surah er også kendt som sejren som i islams sejr, da den besejrede Hedningerne i Koraysh. Denne Surah taler om kampen. Det siges, at efter denne kamp indså folk, at muslimerne aldrig tabte, fordi Allah var på deres side, og så sluttede mange mennesker sig til Islam. Ifølge Tafsir ibn Kathir svarer denne sura, ligesom Surat Al-Ikhlas, til ‘en fjerdedel af hele Koranen’. Denne sura blev åbenbaret et par måneder før profetens død, og det var den sidste åbenbarede Sura.

Musnad Ahmed Ibn Hanbal, citerer en hadith, der siger, at Muhammad (s.a.v) sagde Med henvisning til denne sura:

i sandhed er folket gået ind i Guds religion i skarer, og de vil også efterlade det i skarer.

denne korte Sura bringer den gode nyhed til Profeten Muhammad (sa) om fremkomsten af sejr, erobringen og folks kollektive accept af Islam. Det instruerer ham til at vende sig mod sin herre i en hengiven tilbedelse og en ydmyg anmodning om hans tilgivelse. Surahen præsenterer også denne tros natur og retfærdighed og dens ideologi – hvor højt menneskeheden stiger op til et ideelt og strålende topmøde, der ikke kan opnås på anden måde end ved at svare på Islams kald.

de mange traditioner vedrørende åbenbaringen af denne sura, citerer vi Musnad Ahmed Ibn Hanbal, der går som følger:
Aisha (r.a) sagde, at Allahs Sendebud (s.a.v) plejede at gentage meget ofte, mod slutningen af sit liv, ‘ophøjelser og ros være til Allah, hvis tilgivelse Jeg beder; jeg omvender mig fra mine synder.’Han sagde også,’ min herre fortalte mig, at jeg ville se et tegn i min nation. Han befalede mig at prise ham, den tilgivende, og bede om hans tilgivelse, når jeg ser dette tegn. Ja, det har jeg. Når sejren givet af Allah og erobringen kommer …

Ibn Katheer sagde i sin kommentar til Koranen:

erobringen’, det er enstemmigt aftalt, er en henvisning til erobringen af Makka. De arabiske stammer ventede på en løsning på konflikten mellem Koranen og muslimerne, før de accepterede Islam og sagde: ‘Hvis han, Muhammed (s.a.v), hersker over sit folk, ville han virkelig være en Profet. Da det blev gennemført, accepterede de Islam i stort antal. Der skulle ikke gå to år efter erobringen af Makka, da hele den arabiske halvø var domineret af Islam, og alt takket være Allah havde hver arabisk stamme erklæret sin tro på Islam.

al-Bukhari i hans Sahih relaterede

Amr ibn Salamah (r.a) sagde, at da Makka blev erobret, skyndte hver stamme sig at erklære accept af Islam til Allahs Sendebud. De ventede på, at det skulle finde sted og sagde, overlad dem til sig selv. Han ville virkelig være en profet, hvis han sejrede over dem.

også al-Bukhari i hans Sahih-relaterede

Ibn ‘Abbas siger:

Umar (r.A)bruges til at tillade Abdullaah bin Abbaas (r.A) at sidde med ham i samlingen af veteranerne i Slaget ved Badr. Nogle af dem kunne ikke lide, at den unge Abdullaah bin Abbaas (r.a) sidde med dem, fordi de havde Sønner på hans alder, som ikke fik lov til at sidde der. Umar (r.A) var opmærksom på denne reservation. En dag spurgte han de tilstedeværende, hvad budskabet fra Surah Nasr var. Mens nogle af dem forblev tavse, nævnte andre, at det var en kommando at engagere sig i Allahs forherligelse og Istighfaar, da Allahs hjælp kom, og da muslimerne erobrede udenlandske territorier. Umar (r.a) spurgte derefter Abdullaah bin Abbaas (r.A), om dette var beskeden. Da Abdullaah bin Abbaas (r.a) svarede negativt, spurgte Umar (r.A) ham, hvad budskabet var. Abdullaah bin Abbaas (r.a) fortalte dem, at Sura formidlede budskabet om Rasulullaah (r.A)’S forestående død. Umar (r.a) nævnte, at han havde forstået det samme budskab.

også tilskrevet Ibn ‘Abbas (r.A), der ifølge det sagde

da denne sura først blev afsløret, kaldte Allahs Sendebud Fatima (r.A) og sagde: ‘min død er blevet annonceret for mig.’Hun blev set til at begynde at græde, så smilede hun. Hun forklarede senere, ‘ jeg græd, da han fortalte mig om hans forestående død. Men han sagde til mig:’ Hold dig tilbage, for du vil være den første i min familie, der slutter sig til mig’, så jeg smilede.’

lærde nævner, at når man når alderdom, skal man anstrenge sig i tilbedelse som forberedelse til døden.

annoncer