Articles

skrifter

introduktion

Jesus fortalte lignelsen om de kloge og tåbelige bygherrer ved afslutningen af Bjergprædikenen. Han sørgede for, at hans publikum forstod betydningen ved at forklare den. Efter alle læresætningerne i prædikenen var det vigtigt, at folket forstod, at det ikke var nok at lytte til hans ord.i Lukas ‘beretning om denne lignelse begynder Jesus med at stille spørgsmålet: ‘Hvorfor kalder du mig’ Herre, Herre ‘ og gør ikke, hvad jeg siger?’

det er det virkelige punkt i denne lektion

Vi kan ikke bare sige, at vi er kristne eller være en del af kirken eller læse Bibelen og derefter ikke gøre, hvad Guds ord siger. Denne form for liv vil ikke stå imod de problemer, der kommer vores vej i livet.

i området Palæstina var der lave dale og kløfter, der var blevet udsat for vand fra regn og storme. Under kraftig nedbør blev disse hævede floder, der skyllede alt på deres stier væk. Jordanfloden var en, der ofte var opsvulmet især om vinteren, da sneen smeltede fra bjergene.Bemærk, at Jesus nævner regn, oversvømmelser og vind, som antyder modsætninger ovenfra, under og rundt omkring. Stabiliteten i den vise mands hus skyldtes det faktum, at det ikke blev bygget på ‘en klippe’, men på ‘klippen’!

hvem eller hvad er Klippen nævnt i Mattæus 7:25?

klippen er intet mere eller mindre end ‘disse mine ord’, nemlig Kristi ord. Kun det liv, der er grundlagt på og styret af Kristi principper, skal bestå. Hans lære er Klippen; alt andet er skiftende sand.

en tåbelig bygherre ville bygge sit hus uden at tænke på, hvilken slags fundament der var. Han kunne godt lide, hvordan byggepladsen så ud. Måske besluttede han at ignorere advarslerne fra mennesker, der havde oplevet de tidligere oversvømmelser.sådan lever vi vores liv, hvis vi ikke lever dem efter Guds ord. Vi gør bare, hvad der føles rigtigt på det tidspunkt. Vi lytter ikke til advarsler, eller vi ignorerer Guds visdom, Ordsprogene 14:12.

Sand bevæger sig altid, skifter altid, ændrer sig altid, og det er ustabilt. Mange mennesker tror, at fordi de tilhører en bestemt religiøs gruppe, ville deres hus stå. Nogle tror, at hvis de bygger på deres gode gerninger, vil deres hus stå. Nogle tror, at hvis de bygger på deres retfærdighed, vil deres hus stå. Nogle bygger på deres egen visdom og forståelse og tror, at deres hus vil stå.

der er mange mennesker, der bygger deres liv på skiftende sand. De kan lytte til prædikener og Bibelklasser, men de lever ikke efter hvad Bibelen siger.

den kloge bygherre planlægger på den anden side omhyggeligt sit hus. Han undersøger byggepladsen for at sikre, at den opretholder hans bygning. Han dømmer Jorden og højden for at sikre, at der ikke er nogen oversvømmelsesfarer. Han vil lytte til advarsler fra dem, der kender området. Han bygger med tillid og ved, at hans bygning vil vare. Som salmeskribenten siger :’ på Kristus står den faste klippe, jeg står, al anden jord synker sand.’Se Salme 62: 6.

Vi kan leve vores liv med tillid, når vi lever efter Guds ord, men vi skal huske, det handler ikke kun om at lytte til Guds ord eller tale om Guds ord, men det handler om at gøre! Det handler om at omsætte Guds ord i praksis, Jakob 1:22-25 / Johannes 14:23-24.

enhver, der hører Guds ord, bygger et hus. Den, der hører Guds ord, men ikke gør, hvad det siger, er som en tåbelig bygherre, der bygger sit hus på sand. Det hus vil blive knust i en storm.

den, der hører Guds ord og adlyder det, er som en klog mand, der bygger sit hus på solid sten. Det hus vil stå op for enhver storm. Kloge mennesker bygger deres tro på Guds ords grundvold. Denne tro står stærkt mod livets storme.

Hvordan kan Jesu undervisning om de kloge og tåbelige bygherrer hjælpe os i vores opsøgende indsats?

det er kort, enkelt og lige til det punkt. Vi møder mange mennesker med forskellige religiøse baggrunde, men desværre er mange bygget på sand. Vi kan bruge dette eksempel på Jesus til at hjælpe dem med at opbygge et solidt fundament på sandheden.