Articles

Sådan opretholdes glæden ved vores frelse

da kærligheden til Herren Jesus først rørte os, og vi angrede og tilstod hans navn, fyldte en dyb glæde, vi aldrig havde kendt før, vores hjerter. Hvilken glæde det var at blive tilgivet og født på ny! Gud ønsker, at alle hans børn skal fortsætte med at glæde sig over hans vidunderlige frelse for hele deres liv. Dette skulle være den normale oplevelse for enhver troende, som vi ser i 1 Peter 1:8: “Du glæder dig med glæde, der er ubeskrivelig og fuld af herlighed.”

Vi har oplevet en sådan vidunderlig frelse, og nu har vi adgang til alle Kristi rigdomme. Vi bør være fyldt med ubeskrivelig glæde. Men selvom vi aldrig kan miste vores evige frelse, kan vi undertiden miste glæden ved vores frelse. Hvordan sker det? Lad os se på to mulige årsager.

synd får os til at miste glæden ved vores frelse

selvom vi er frelst, synder vi alle stadig, fejler Herren og adlyder ham. De synder, vi begår, får os til at miste vores glæde. Når vi har syndet, føler vi, at der er noget galt; vi fornemmer en barriere, der er kommet op mellem os og Herren. Esajas 59: 2 fortæller os,

“dine Misgerninger er blevet en adskillelse mellem dig og din Gud, og dine Synder har skjult hans ansigt for dig, så han ikke hører.”

vores synder adskiller os fra Gud, fordi Gud er retfærdig; han kan ikke tolerere synd. Dette er grunden til, at selv en lille overtrædelse skaber en barriere mellem os og Gud. Store eller små, vores synder får os til at miste glæden ved vores frelse.

at sørge over Ånden, der bor i os, får os til at miste glæden ved vores frelse

Romerne 8:9 fortæller os tydeligt, at “Guds Ånd bor i dig.”Da vi modtog Herren Jesus som vores Frelser, forløste han os ikke kun, men han kom også for at bo i os som Ånden. Nu er vi ikke længere alene; vi har en anden person, der bor i os, og han har sine egne tanker, følelser og præferencer. Når vi går sammen med Herren, der bor inde i os, er han glad. Og når han er glad, er vi glade.

i Efeserbrevet 4:30 Paulus siger: “bedrøv ikke Guds hellige Ånd, i hvem du var beseglet til Forløsningens Dag.”Note 1 i Det Nye Testamente Recovery Version forklarer, hvad det betyder at sørge Helligånden:

“at sørge Helligånden er at mishage ham. Helligånden bliver i os for evigt (Johannes 14: 16-17) og forlader os aldrig. Derfor er han bedrøvet, når vi ikke vandrer efter ham (Rom. 8: 4), det vil sige, når vi ikke lever efter virkelighedsprincippet med nåde i detaljerne i vores daglige vandring.”

lad os sige, for eksempel vil vi gå til et bestemt sted. Men når vi tænker på at gå, føler vi os urolige. Denne følelse fortæller os, at Herren ikke ønsker at gå der. Selvom vi måske prøver at begrunde, at det virkelig er okay, vil den urolige følelse ikke forsvinde; Herren Jesus vil simpelthen ikke gå der. Men sig, at i stedet for at være enig med Herren og adlyde ham, går vi alligevel. Ved ikke at gå efter ham, sørger vi ham og gør ham ulykkelig. Og det er umuligt for os at være lykkelige, når han er bedrøvet.

har du brug for hjælp til at forstå Bibelen?bestil en gratis studiebibel, der hjælper dig med at forstå Guds ord.

Hvordan kan vi genvinde og bevare glæden ved vores frelse?

som kristne kan vores glæde undertiden virke meget undvigende. Vi kan endda finde os selv råber som David gjorde, ” Herre, genoprette mig glæden ved din Frelse!”Hvad kan vi gøre for at genvinde vores glæde i sådanne tider, og hvordan kan vi undgå at miste den i første omgang?ligesom en delikat blomst vedligeholdes og næres af den rette jord, vand og sollys, bevares vores glæde af de rette forhold. Her er fire sunde vaner, der kan give de rette betingelser for at bevare vores glæde.

1. Bekend vores synder hurtigt

uanset om vores synder er små overtrædelser eller alvorlige lovovertrædelser, må vi bekende dem for Herren. Dette inkluderer at sørge for Ånden. Når vores samvittighed gør os opmærksomme på, at vi har syndet, bør vi ikke vente med at tilstå for Herren. Første Johannes 1:9 siger: “hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig til at tilgive os vore synder og rense os for al uretfærdighed.”Vi bekender, og Gud er retfærdig til at tilgive os og rense os. Når syndens problem løses, og vores fællesskab med ham genoprettes, oplever vi Frelsens glæde igen.

at lære at tilstå vores synder uden forsinkelse er en god vane at udvikle sig. Der er ingen grund til at vente. Jo før vi bekender vores synder og fiaskoer til Herren, jo hurtigere kan vi nyde sødt fællesskab med ham igen.

2. Tag Guds Ord som vores åndelige mad dagligt

vi ved alle, hvor grumpy og irritable vi kan være, når vi ikke har spist og er fysisk sultne eller endda underernærede. Vi oplever det samme åndeligt, når vi ikke har spist. Hvis vi dagligt bruger tid på at glæde os over hans ord, bliver de ord, vi lever af, vores hjertes glæde og glæde og forsyner os hele dagen.at spise fysisk mad er en fornøjelse for os, men at spise Guds ord bringer os sand og varig indre tilfredshed. En daglig vane med at tage i Guds Ord som vores åndelige næring vil hjælpe os med at bevare vores glæde i Guds frelse.

3. Tal til Herren i bøn hele tiden

når vi kommer til Herren, behøver vi ikke at knæle ned og højtideligt recitere en formel bøn. Vi kan simpelthen åbne vores hjerter og tale til Herren Jesus på en personlig måde. Når som helst, dag eller nat, kan vi tale med ham. I Johannes 16:24 siger Herren Jesus at “Spørg, og du skal modtage, for at din glæde kan blive fuld.”At tale til ham i bøn om alt bringer os glæde. Vi kan endda bede ved blot at påkalde Herrens navn.

Ved at åbne for Herren i bøn hver dag og hele dagen—ikke kun på bestemte tidspunkter eller under større livsbegivenheder—styrker vi vores kærlige forhold til ham. Ved at forblive i fællesskab med ham bevarer vi vores glæde.

4. Fællesskab med andre kristne regelmæssigt at have fællesskab med andre kristne hjælper os også med at bevare vores glæde i Herren, da en af de største glæder i det kristne liv er at komme sammen med andre, der elsker Jesus.

om de troendes fællesskab, i 1 Joh 1:3-4 apostlen Johannes viser os, at ægte kristent fællesskab ikke er en pligt eller et ritual, men et spørgsmål om glæde:

“det, som vi har set og hørt, rapporterer vi også til dig, at du også kan have fællesskab med os, og faktisk er vores fællesskab med Faderen og med hans Søn Jesus Kristus. Og disse ting skriver vi, at vores glæde kan gøres fuld.”

indsamling med andre troende for at læse Bibelen, tale om Kristus og prise Herren opdaterer os, opmuntrer os og gør vores glæde fuld.

må vi bestræbe os på at opbygge disse sunde vaner i vores daglige liv. Ved at bekende vores synder, fodre på Guds Ord, Tale til Herren i bøn og komme sammen til fællesskab med andre kristne, kan vi opretholde en overfyldt glæde i vores kristne liv.

for mere om dette emne kan du læse Kapitel 2 i grundlæggende elementer i det kristne liv, vol. 1 gratis her.

alle vers er citeret fra Bibelen Recovery Version. Du kan bestille en gratis kopi af Det Nye Testamentes Gendannelsesversion her.