Articles

nåde: Guds Unmerited favor (Efeserne 4: 4 – 9, John 1: 16)

beskåret-bibelstudie.jpg

prædiken om nåde er risikabelt. Martin Lloyd Jones, den Præst i London mindede konstant pastor om, at når du prædiker om nåde, vil der være nogle mennesker, der vil tage det til en uklog ekstrem, men når det sker, prædiker du faktisk om Guds sande nåde. Det er, når det sker, at du faktisk er nødt til at praktisere Guds sande nåde.

så… dette er en risikabel prædiken… men

mens synd er en lejlighed til nåde, er nåde aldrig en lejlighed til Synd. Det er her faren kommer ind.

så hvad er “Grace?”

kort sagt, nåde er en ufortjent, ubearbejdet til fordel fra Gud til menneskeheden. Ordet nåde vises 159 gange i Bibelen. Det bruges undertiden til at henvise til mennesker, der finder Nåde eller gunst i Guds øjne, især i OT. Men det meste af tiden nævnes det i Guds nåde til os gennem Kristi gave. Interessant nok taler Jesus aldrig om nåde. Johannesevangeliet fortæller os, at han var fuld af nåde. Han, Jesus var legemliggørelsen af nåde. Det er derfor et interessant koncept at studere. Måske en god sommer personlig bibelstudie emne?

mange, mange bøger skrevet om det. Fordi vi bare ikke får det. Her er et par definitioner og fortolkninger af udtrykket “Nåde” som brugt i Bibelen:

  • J. I. Packer i sin bog at kende Gud beskriver nåde på denne måde: “I Det Nye Testamente betyder nåde Guds kærlighed i handling over for mænd, der fortjente det modsatte af kærlighed. Nåde betyder, at Gud bevæger himmel og jord for at redde syndere, der ikke kunne løfte en finger for at redde sig selv. Nåde betyder, at Gud sender sin eneste søn til at stige ned i helvede på korset, så vi skyldige kan blive forsonet med Gud og modtaget i himlen. “(Gud) har gjort ham til Synd for os, som ikke kendte Synd, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham” (2 Kor 5:21).
  • Matteus Henry i sit store arbejde Matteus Henrys kommentar til hele Bibelen skriver: “nåde er Guds frie underfortjente godhed og gunst. Nåde i sjælen er nyt liv i sjælen. Grace låser op og åbner alt og udvider sjælen.”

kærlighed, der går opad, er tilbedelse, Kærlighed, der går udad, er kærlighed, kærlighed, der bøjer sig, er nåde. Nåden er ufortjent og ufortjent. Det er et ufortjent privilegium, ikke en eneret. Husk, at den nåde, du modtager så frit, koster Jesus sit liv

Grace fokuserer på, hvem Gud er, og hvad

han gør og tager fokus fra os selv. “Nåde er, hvad Gud kan være fri til at gøre, og faktisk hvad han gør følgelig for de fortabte, efter at Kristus er død på vegne af dem.”Det handler ikke om os – det handler om Gud. Nåde er kristendommens bedste gave til verden.

den eneste forskel mellem andre religiøse overbevisninger Kristen Tro er nåde og håb. Paulus begynder altid sine breve med “nåde og fred til dig”. Også Peter.

Paulus ‘ brev til romerne er fuld af snak om nåde. Romerne 5: 1& 2, da vi er blevet retfærdiggjort ved tro, har vi derfor fred med Gud gennem vores Herre Jesus Kristus, gennem hvem vi har fået adgang Ved Tro til denne nåde, som vi nu står i. Og vi glæder os over håbet om Guds herlighed. 15 men gaven er ikke som en overtrædelse. For hvis de mange døde ved den ene mands overtrædelse, hvor meget mere overløb Guds nåde og den gave, der kom ved den ene mands nåde, Jesus Kristus, til de mange!

nåde udelukker al menneskerettighed. Det kræver kun tro på Frelseren. Ethvert krav om menneskelig fortjeneste krænker nåde. Guds nåde giver således ikke kun frelse køb sikkerhed og bevarelse for den frelste, på trods af hans ufuldkommenheder. Grace fuldender for evigt. Nåde skænker Kristi fortjeneste og Kristi stående for evigt.

når vi accepterer Guds nåde og går ind i Jesu frelse, gør han os ikke triste. Gud ønsker ikke at forårsage smerte eller sorg, men arbejder hårdest på at gøre sorg til endnu mere nåde.

nåde&lov

Efeserne 2: 4 – 9 lyder: “men på grund af hans store kærlighed til os gjorde Gud, som er rig på barmhjertighed, os levende med Kristus, selv når vi var døde i overtrædelser—det er ved nåde, at du er blevet frelst. Og Gud oprejste os sammen med Kristus og satte os sammen med ham i de himmelske riger i Kristus Jesus, for at han i de kommende tider kunne vise sin Nådes uforlignelige rigdom, udtrykt i sin venlighed mod os i Kristus Jesus. For det er ved nåde, du er blevet frelst, ved tro-og dette ikke fra jer selv, det er Guds gave— ikke ved gerninger, så ingen kan prale.”

lad os ikke forveksle belønninger for trofasthed og praktisk hellighed i livet med ufejlbarlig og ufortjent frelse gennem nåde. Vi er nødt til at øve nåde på os selv og på andre.II Korinterne 12: 9, 10 fortæller os dette: “…min nåde er tilstrækkelig for dig, for min magt er gjort perfekt i svaghed.”Derfor vil jeg rose mig endnu mere af mine svagheder, så Kristi magt kan hvile på mig. 10 derfor glæder jeg mig for Kristi Skyld over svagheder, i fornærmelser, i trængsler, i Forfølgelser, i vanskeligheder. For når jeg er svag, så er jeg stærk.

hvad verden har brug for nu er nåde, søde nåde. Nåde modtaget, men uudtrykt, er død nåde (svindler). Det er ikke inden for den menneskelige natur-vi er nødt til at arbejde på det. Det modsatte af nåde og tilgivelse er utænkeligt. Nåde trodser tyngdekraftens love. Det frigiver os, og det frigiver andre. Nåden er en del af Guds karakter (Titus 2:11) Johannes 1 : 16 – 17. Ud af hans fylde har vi alle modtaget nåde i stedet for nåde, der allerede er givet. 17 Thi Loven blev givet ved Moses; nåden og sandheden kom ved Jesus Kristus.

lad os ikke forveksle belønninger for trofasthed og praktisk hellighed i livet med ufejlbarlig og ufortjent frelse gennem nåde. Vi er nødt til at øve nåde på os selv og på andre.

II Kor 12: 9, 10 fortæller os dette: “…min nåde er tilstrækkelig for dig, for min magt er gjort perfekt i svaghed.”Derfor vil jeg rose mig endnu mere af mine svagheder, så Kristi magt kan hvile på mig. 10 derfor glæder jeg mig for Kristi Skyld over svagheder, i fornærmelser, i trængsler, i Forfølgelser, i vanskeligheder. For når jeg er svag, så er jeg stærk.

hvad verden har brug for nu er nåde, søde nåde. Nåde modtaget, men uudtrykt, er død nåde (svindler). Det er ikke inden for den menneskelige natur-vi er nødt til at arbejde på det. Det modsatte af nåde og tilgivelse er utænkeligt. Nåde trodser tyngdekraftens love. Det frigiver os, og det frigiver andre. Nåden er en del af Guds karakter (Titus 2:11) Johannes 1 : 16 – 17. Ud af hans fylde har vi alle modtaget nåde i stedet for nåde, der allerede er givet. 17 Thi Loven blev givet ved Moses; nåden og sandheden kom ved Jesus Kristus.

Grace har altid eksisteret. Det er en del af, hvem Gud er. Nogle vil sige, at nåde kun dukker op i Det Nye Testamente, men det er ikke sandt. Det har altid eksisteret, fordi det er en egenskab af Gud, og han er den samme i går i dag og for evigt. Nåden er imidlertid indbegrebet på korset på Golgata –nåden er ikke blot en del af forløsningsplanen, men det er Sølvsnoren, der løber gennem alle facetter af forløsningsarbejdet. Hele Kristi arbejde med at komme til jorden, dø for syndere og blive kronet med herlighed, siges af forfatteren til hebræerne at være “ved Guds nåde” (Hebræerne 2:9). På ingen måde blev dette tilskyndet af mennesket (Se også Romerne 10:6-8). Vores forløsning er “i overensstemmelse med hans Nådes rigdom” (Efeserne 1:7). Vores kald (Se også romerne 8:28, 30), Guds suveræne handling, hvormed vi uimodståeligt drages til ham, siges at være “gennem hans nåde” (Galaterne 1:15). Undren ved dette er retfærdiggørelse, den retlige Erklæring om, at vi er uskyldige for enhver skyld, og hvorved vi erklæres retfærdige gennem Kristi arbejde. Det er en gave af hans nåde (Romerne 3:24; Titus 3:7). Når alt er sagt og gjort, er ethvert element i Frelsens Værk Guds værk gennem nåde og ikke af vores egen skabelse.

vidundere Guds nåde

mænd og kvinder tror ved Guds nåde. Derfor er der forskellige måder, hvorpå nåde udtrykkes: fælles nåde, frelsende nåde, sikring af nåde, helliggørelse af nåde, servering af nåde, opretholdelse af nåde. Nåde er suveræn – vi kan ikke bidrage med noget til det. Bare for at nævne nogle få.nåde opfylder derfor kravene om retfærdighed og hellighed snarere end at lægge dem til side. Nåde er aldrig givet på bekostning af nogen af Guds egenskaber. Dette er en trøstende tanke, som vi bør holde pause for at overveje. Kan du muligvis forestille dig en Gud, der er almægtig og alvidende, og alligevel hvis magt kunne bruges med et rent indfald? Under Hitler-regimet havde fascisterne tilsyneladende ubegrænset magt kombineret med et efterretningsnetværk, der var skræmmende. Denne viden og magt blev ofte udøvet på bekostning af retfærdighed, sandhed og barmhjertighed. Sådan er Gud ikke. Guds uendelige kraft og visdom anvendes altid i overensstemmelse med hans egenskab af nåde. Pris Gud for det!

refleksionsspørgsmål

  1. lever vi som mennesker under nåde, reddet af nåde? Vandrer vi i Guds nåde?
  2. tilbyder vi den samme nåde, som tilbydes os til andre?