Articles

Ministry Matters larp

  • 1

sjette søndag i påsken

Farve: Hvid

skriftlæsninger: Apostlenes Gerninger 10:44-48; salme 98; 1 Johannes 5:1-6; Johannes 15:9-17

opkald til tilbedelse

kald til tilbedelse #1:

l: syng for HERREN en ny sang, en sang om håb og glæde!

P: Pris Gud for vidunderlige handlinger af barmhjertighed og venlighed! Gud har husket Guds trofaste.

p: Gud har hældt velsignelse over velsignelse over os!

L: Lov HERREN, hele jorden, råb din ros!

P: Glæd dig, for Gud er virkelig med os. SANDELIG.2:

L: Det er ikke svært at være Guds elskede barn.

P: Vi er kaldet til at adlyde Guds Bud og leve i Guds kærlighed!

L: de måder, som Gud foreskriver, er måder til fred og håb.

P: Guds kærlighed skal erobre verden.

L: Glæd dig, o Guds folk, for Gud er nær! lov Gud for Guds kraft og kraft, Guds kærlighed og fred. SANDELIG.

kald til tilbedelse # 3:

L: Kald på Herren, som altid hører dine råb.

P: Gud lytter og besvarer vores bønner

solist eller kor (sang): mit liv er i dig, HERRE; min styrke er i dig, HERRE; mit håb er i dig, Herre, i dig, det er i dig. Mit liv er i dig, HERRE, min styrke er i dig, HERRE; mit håb er i dig, Herre, i dig er det i dig, Jeg vil prise dig med hele mit liv. Jeg vil prise dig med al min styrke; med hele mit liv, med al min styrke. Alt mit håb er i dig.

alle (sang): Mit liv er i dig, HERRE, min styrke er i dig, HERRE, mit håb er i dig, Herre, i dig, det er i dig. Mit liv er i dig HERRE, min styrke er i dig, HERRE; mit håb er i dig, Herre; i dig er det i dig, i dig.

L: Velsignet være Herrens navn!

P: AMEN! 4:

L: vi kommer med glæde til denne fejring af Guds kærlighed!

P: Åbn vores hjerter, Herre, for at modtage din kærlighed.

L: vi kommer med håb til dette vidne til Guds magt!

P: udfordre og opmuntre vores ånd til at tjene dig, Herre.

L: Vi kommer med en vilje til at forkynde Guds nærvær for alle.

P: Vi takker Gud for denne invitation til at tilbede, vidne og tjene. SANDELIG. 5:

l: velkommen til Troens samfund, Guds familie!

P: Vi kommer som familier, store og små i antal, søger Guds kærlighed.

L: Guds kærlighed er her for dig.

P: Hjælp os med at forstå, hvordan vi er forbundet med Gud.

L: vi bliver i Kristus Jesus, i kærlighed og medfølelse.

p: må vores ånd fornyes, og vores forbindelse til Gud styrkes gennem vores tilbedelse i dag. SANDELIG.6

L: elskede, Vi er kaldet til at elske hinanden, fordi kærlighed er fra Gud.

P: Guds kærlighed hældes i os fra vores fødsel.

L: Vi er kaldet til at udvide Guds kærlighed til alle mennesker.p: Guds elskede bliver lært os gennem Guds trofaste folks vidnesbyrd.vi er kaldet til at forkynde Guds kærlighed i alt, hvad vi siger og gør.

P: i al skabelse, i alle vores forhold, må Guds kærlighed blive gjort kendt. SANDELIG.

bønner, litani, velsignelse

ÅBNINGSBØN:

leder: lad hele jorden prise Herren! Lad bjergene og bakkerne forkynde Guds værk! Lad havene brøle og bølgerne styrter ned i symfonier af ros! Lad al skabelse synge Guds nye kærlighedssang!

mennesker: ros være til Gud, der har skabt og skaber på ny! Pris være Gud, som genskaber Guds kærlighed i os hver dag!

leder: kærlig, kreativ Gud, vi roser og velsigner dig for dine mægtige skabelseshandlinger. Når vi samles her i dag, hører vi dit budskab om magt og kærlighed gennem Jesu Kristi Vidnesbyrd, da han forberedte sine Disciple til hans afgang. Han gav dem opmuntrende ord om at leve i din kærlighed og gennem den kærlighed være vidner til hele verden af din fred og håb. Vær med os i Dag, Herre. Åbn vores hjerter og sind for at modtage dit ord. SANDELIG.

bøn af tilståelse:

påske er sådan en vidunderlig sæson, Herre. Håb springer på ny i vores hjerter. Ligesom Jorden bliver forfrisket af forårets varme, således er vi blevet forfriskede og gjort nye ved vor Herres Jesu Kristi opstandelse. Og vi ønsker at forblive i denne eufori for evigt. Men du har kaldet os til at gå ind i dalen, til dem, der har brug for at høre om din kærlighed og føle din omsorgsfulde tilstedeværelse. Med sine Håbets ord forberedte Jesus sine Disciple til at være vidner. Vi har hørt disse ord før, men alt for ofte har vi vendt ryggen til dette budskab. Vi tror ikke helt på, at vi faktisk er i stand til at leve hele vores liv i din kærlighed. Så vi handler på måder, der ofte er forsømmelige og sårende over for andre. Vi tager mere tid på at forkæle os selv, end vi gør for at hjælpe andre mennesker. Det er lettere at retfærdiggøre vores egoistiske ønsker, end det er at vidne til din transformerende kærlighed. Stop os i vores spor, Herre. Vend os om. Hjælp os med at møde vores svaghed og din tilgivende nåde. Helbred os for vores synder, og placer os igen på Fredens stier. Det spørger vi i Jesu Navn. SANDELIG.

bøn af tilståelse 2:

Der er flere måder at se på vinstokke, O Herre. Nogle af os ser på vinstokke som sammenfiltrede rod af træ og fiber, snoet, voldsramte, håbløst knyttede. Andre af os ser vinstokke som dejlige påmindelser om de mange måder, hvorpå vi er forbundet og vævet sammen med plantens hovedstamme. Jesus sagde: “Jeg er det sande Vintræ.”Kilden til vores liv stammer fra Jesus. Alt, hvad vi gør eller siger, de retninger, vi går i, afspejler alle vores anker i vores sande vinstok. Men alt for ofte har vi svigtet “Vintræet”; vi har valgt den knudrede og knyttede eksistens af vrede, fremmedgørelse og bitterhed. Vi har snoet ordene om omsorg til ord om selvbevarelse og egeninteresse. O store vinavler Gud, Beskær denne bitre retning fra vores liv. I din tilgivende kærlighed skal du helbrede vores tendens til at slå ud på egen hånd og tro, at vi har alle svarene. Hjælp os med at udvise ny vækst og karakterstyrke, så vi trofast kan tjene dig. SANDELIG.

ASSURANCE ord:

Gud har husket Guds standhaftige kærlighed til alle mennesker. Vi bliver helbredt og kaldet til igen at være Guds elskede børn og vidner. Modtag den helbredende kærlighed og del den gode nyhed med alt hvad du møder, at Gud er kærlighed og i Gud er der intet mørke eller frygt. SANDELIG.

FORSIKRINGSORD 2:det Bud, vi har fra Kristus Jesus, er, at vi elsker hinanden og behandler hinanden som elskede brødre og søstre. Bliv I Guds evige kærlighed. Lad dens kraft og glæde trænge ind i jeres hjerter og ånder og forberede jer på ny vækst i Ånden. SANDELIG .

PASTORAL bøn:

Kære Gud, hvor svært det må have været for disiplene, der igen har brugt tid sammen med den opstandne Kristus, at blive konfronteret med hans kommende tilbagevenden til Gud. De ønskede at holde ham nær dem for evigt, men han blev kaldt hjem til sin far. Han forstod deres frygt og deres bekymringer og tilbød dem en fornemmelse af, hvad de skal gøre. De må virkelig elske hinanden, som Gud virkelig har elsket hver enkelt af dem. Kan vi gøre mindre? Vi er kaldet til at elske hver enkelt her, med den slags kærlighed, som Kristus viste, tålmodig, respektfuld, stærk. Vores verden ville have os til at tro, at kærlighed er den følelse, der er manipulerende; vi elsker for at få det, vi ønsker. Hvor trist det er! Vi er kaldet til en højere forståelse. Kærlighed skal have form af tjeneste og medfølelse, håb og proklamation, tålmodig ventetid og presserende stræben efter alle menneskers bedste. Åbn vores hjerter i Dag, Herre, og præg dit budskab om kærlighed på dem, at alt, hvad vi siger og gør, sker i dit navn og for dit Folks og din verdens skyld. SANDELIG.

læsning:

læser 1: Jeg elsker genforeninger! Det er så dejligt at se alle og høre, hvordan de har det. Der er nogle mennesker, som jeg troede aldrig ville udgøre noget, og andre, der så ud som om de ejede verden. Hold da op, har nogle ting ændret sig!

læser 2: Der er nogle ting, der aldrig ændrer sig.

læser 1: ligesom gamle venskaber, mener du? Det ved jeg ikke noget om. Så meget vand er gået under broen eller over dæmningen eller hvad det siger er. Tiden ændrer alt. Intet forbliver det samme. Det kan du regne med. Jeg kender ikke noget, der ikke har undergået forandring. Det har du. Det har jeg. Alle disse mennesker her har ændret sig. Nogle i deres udseende, nogle i deres erhverv, nogle i deres livsstil, nogle i, godt, du ved, alt.

læser 2: Jeg ved noget, der aldrig ændrer sig.

læser 1: Hvad er det?

læser 2: Guds kærlighed givet til os gennem Jesus Kristus.

læser 1: o, bror, Hør vi gå igen med”Guds kærlighedstale”.

læser 2: Det lyder som om du har et problem med det.

læser 1: nå, når du begynder at tale om Guds kærlighed, lyder du alt hellig og ting. Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til dig. Vi taler ikke meget om dig-ved-hvem.

læser 2: Gud er aldrig bare dig-ved-hvem. Guds kærlighed forandrer os, og ja, forandrer os. Det uddyber os og udvider vores ånd og vores udsigter. Det er der altid for os.

læser 1: Det er noget, jeg gerne vil kunne regne med – noget der altid er der for mig. Har ikke været i stand til at finde det i denne verden.

læser 2: måske har du kigget på de forkerte steder. Tag et kig på Jesus. Han elskede sine venner og også mange mennesker, som ingen andre elskede overhovedet. Han behandlede hver enkelt som speciel og dyrebar. Sådan er Guds kærlighed.

læser 1: Nå, hvis det er tilfældet, hvordan kan jeg få denne kærlighed?

læser 2: du har allerede it…..in Jesu Kristi person. Han elsker dig nok til at give sit liv for dig – han elsker dig altid, selv når du er mest elskelig.

læser 1: Jeg er ikke særlig elskelig, det er helt sikkert.

læser 2: ifølge skrifterne giver Jesus sin kærlighed ubetinget og beder os om at elske hinanden, at behandle hinanden og denne verden med venlighed og ømhed.

læser 1: Jeg vil gerne gøre det. Jeg vil føle den kærlighed.

læser 2: bare Bed denne bøn: “Kære Herre, jeg ved, at jeg har gjort nogle ting, der har frustreret og skuffet dig, men du fortsætter med at elske mig til helhed. Vær med mig i mit hjerte og i min Ånd. Hjælp mig med at føle din tilstedeværelse og din kærlighed. Hjælp mig til at elske med andre. I din Søns navn, vor Frelser Jesus Kristus, beder jeg.” SANDELIG.

læser 1: Det er det?

læser 2: Det er det!

LITANY:

L: blink af blændende lys, skabelse, jord, vand, vind, ild, alle kom sammen for at danne denne verden.

P: I Begyndelsen skabte Gud kærligt…..

L: Markens Dyr, vandets skabninger, luftens fugle, mennesker, alle, der har ånde, modtog Guds hellige ånde.

P: Og Gud kaldte det hele godt og velsignede det hele…..

L: Guds kærlighed blev hældt til alle mennesker, uanset hvor mange gange de vendte ryggen og besluttede, at deres egne måder var bedst.

P: gang på gang opfordrede Gud folket til at vende tilbage……

L: i tidens fylde kom Guds Søn, Jesus, for at undervise og vidne om Guds magtfulde og blide kærlighed.og på Guds tid forandrede Jesus hele verden….

L: Fra en sammenklumpet gruppe af skræmte disciple opstod en mægtig kilde til at forkynde vidner til Guds nærvær og magt gennem Jesus Kristus.

P: og vi har set sådan en stor sky af vidner…..

L: nu, i denne tid og på dette sted, er vi, Guds familie, kaldet til at leve og indånde den gode nyhed om frelse gennem Jesus Kristus.

P: i vores hjem, i vores arbejde, i vores skoler, overalt, er vi kaldet til at være Guds familie af medfølende kærlighed og retfærdighed. SANDELIG.

velsignelse:

venner og elskede af Kristus, du er blevet valgt til at gå ind i denne verden med budskabet om Guds kærlighed. Bær frugt af håb og glæde, fred og retfærdighed med alt det, du møder. Må Guds fred være med jer alle. Amen

kunstneriske elementer

Bemærk: Det tilrådes at skrive et kort afsnit med forklaring vedrørende din tilbedelsesindstilling til din bulletin. Dette er en god undervisningsmulighed om symbolik og billedkunst]

den traditionelle farve for denne sæson er hvid; Du kan dog bruge andre farver, hvis du ønsker at oprette din indstilling

overflade: Opret omkring 6 niveauer af højde på tilbedelsescentret ved hjælp af forskellige stigerør. Placer to eller tre stigerør foran tilbedelsesindstillingen, igen i forskellige højder.

stof: dæk tilbedelsesindstillingen med hvidt stof, så alle stigerør er dækket, inklusive dem på gulvet foran tilbedelsescentret.

stearinlys: Placer et stort hvidt søjlelys på den højeste stigning på tilbedelsescentret. Votive stearinlys eller 3 ” søjlelys kan bruges i nærheden af de andre stigerør. Stearinlys placeres foran hvert spejl, lidt væk til den ene side.

blomster / løv: Blomster eller grønne planter kan placeres i tilbedelsescentret, men ikke skare de forskellige stigerør. Bregner kan placeres på bagsiden af tilbedelsescentret til højre og venstre for den højeste stigning, og højere bladplanter kan placeres på gulvet foran tilbedelsescentret for at blødgøre udseendet af midten.

sten / træ: ikke nødvendigt for denne indstilling.

andet: for hver riser, med undtagelse af den højeste riser, har et fritstående billedstativ, hvorpå et spejl kan placeres. 6-10 spejle, nogle kan placeres på den flade del af tilbedelsescentret. Disse spejle repræsenterer afspejling af Guds kærlighed