Articles

kvinder

indstillingen var perfekt. Det var en dejlig kølig sommeraften. Gården var smukt anlagt, og alle detaljer var faldet på plads. I slutningen af bryllupsceremonien sad bruden i en stol, løftede kanten af den smukke kjole, og hendes brudgom begyndte at vaske fødderne. Det føltes utroligt intimt, og på en måde følte jeg, at jeg ikke havde ret til at være vidne til det. Dette par forstod, at Gud ikke bare vil have os til at handle som en tjener fra tid til anden. Gud ønsker, at vi skal være en tjener hele tiden både i vores gerninger og i vores hjerter.

Jeg forstår, at jeg skal tjene Gud med mine handlinger. Da jeg er klar over alt, hvad han har gjort for mig, Jeg vil gerne gøre alt for ham. Jeg forstår, at jeg skulle være villig til at gøre et ringe job, fordi Jesus betragtede intet job for lavt. I Johannes 13 vaskede Jesus sine disciples fødder. Han vaskede ikke de dejlige velplejede fødder af en smuk brud, han vaskede, hvad der sandsynligvis var nogle “grimme” fødder af mennesker, der sjældent vaskede, og som potentielt havde gået i alle slags dyremøg. Dette var et ringe modbydeligt job, Men Jesus betragtede ikke disse ildelugtende, beskidte fødder. Han tænkte simpelthen på, hvordan hans Disciple repræsenterede hans brudes smukke fødder-kirken. Jesus satte et eksempel på hvad det vil sige at tjene Gud og tjene andre.

der er handlingsdelen af at tjene, men jeg indså også, at ligesom med alt andet, vil Gud ikke bare have mine handlinger, han vil have mit hjerte. En tjeners hjerte er ydmygt, sagtmodigt, ydmygt og aldrig hovmodigt. Desværre er mit hjerte undertiden det modsatte af ydmyg; nogle gange er ord som arrogante og stolte ord, der bedre beskriver mit hjerte. Som jeg tænkte på Jesu ord i Johannes 13:14 ” Nu hvor jeg, din Herre og lærer, har vasket dine fødder, skal du også vaske hinandens fødder.”Jeg spekulerede på, hvordan en ydmyg Tjeners hjerte ville se ud i min hverdag. Gud bekymrer sig om den holdning, som vi tjener andre, men jeg tror, at der også er et andet niveau i hjertet af en tjener.

en tjeners hjerte har ikke ret. En tjeners hjerte er ikke krævende eller kræsen. En tjeners hjerte har ikke store forventninger, som en anden ikke kan opfylde eller altid har sin egen egeninteresse i tankerne. Jeg forestiller mig, at en tjener ville være tilfreds med en andens indsats over for hende. En tjener ville sætte pris på den venlighed, der blev vist hende, og ville ikke forvente mere; en tjener ville sætte pris på det, der blev givet hende uden dom. Jeg fangede mig selv at skulle tænke over dette under en lille interaktion med min mand. (Hvorfor får de det værste af os?) Han var gået til købmanden for mig, men glemte et par ting. Jeg følte mig irriteret over det og sagde det. Så indså jeg, at en tjeners hjerte ville sætte pris på hans indsats. En tjener ville være glad for den venlighed og samarbejde, han havde vist. En tjener ville ikke være sur over, at han havde glemt mine æbler, kun en stolt hovmodig ånd ville være så irriteret på ham. (Hvor ironisk, at denne syndige holdning blev skabt af et æble!)

i Markus 10 spørger Jakob og Johannes, to af Jesu disciple, om de kan sidde på begge sider af ham i “herlighed.”De ledte efter et sæde med position og magt. De søgte ikke at være den ydmyge tjener, som Jesus kræver. Jesus svarer på dem ” … den, der vil være først blandt jer, skal være alles slave. For selv Menneskesønnen kom ikke for at blive tjent, men for at tjene og give sit liv som en løsesum for mange.”

Jesus satte eksemplet for os. Han var både en tjener i aktion, men også i sit hjerte. Han var en tjener … til døden. Han betalte løsesummen-prisen-så vi kan være i forhold til Faderen. Jesus var lydig og ydmyg til det sidste. Det er barometeret, som jeg skal basere mit liv på.