Articles

Hvordan var den første bibel?

i årene efter, at Jesus blev korsfæstet på Golgata, blev historien om hans liv, død og opstandelse ikke straks nedskrevet. Erfaringerne fra disciple som Mattæus og Johannes ville have været fortalt og genfortalt ved mange middagsborde og ildsteder, måske i årtier, før nogen registrerede dem for eftertiden. St. Paul, hvis skrifter er lige så centrale for Det Nye Testamente, var ikke engang til stede blandt de tidlige troende før et par år efter Jesu henrettelse.

men hvis mange mennesker vil have en ide om dette kløft mellem begivenhederne i Det Nye Testamente og den bog, der opstod, er det nok få, der sætter pris på, hvor lidt vi ved om den første kristne bibel. Det ældste komplette Nye Testamente, der overlever i dag, er fra det fjerde århundrede, men det havde forgængere, der for længst er blevet til støv.

så hvordan så den oprindelige kristne bibel ud? Hvordan og hvor opstod det? Og hvorfor skændes vi stadig om dette omkring 1.800 år efter begivenheden?

fra mundtlig til skriftlig

historisk nøjagtighed er central i det Nye Testamente. De spørgsmål, der stod på spil, blev overvejet i selve bogen af evangelisten Lukas, da han diskuterer grundene til at skrive, hvad der blev hans eponyme evangelium. Han skriver: “også jeg besluttede at skrive en ordnet beretning … så du kan kende sikkerheden om de ting, du er blevet undervist.”

i det andet århundrede argumenterede kirkefader Irenæus fra Lyons for evangeliernes gyldighed ved at hævde, at det, som forfatterne først forkyndte, efter at have modtaget” perfekt viden ” fra Gud, senere nedlagde skriftligt. I dag, lærde adskiller sig i disse spørgsmål-fra den amerikanske forfatter Bart Ehrman understreger, hvor meget konti der ville blive ændret af den mundtlige tradition; til hans Australske modstykke Michael Birds argument om, at Historiske uklarheder skal tempereres af det faktum, at bøgerne er Guds ord; eller den britiske lærde Richard Bauckhams vægt på øjenvidner som garanter bag det mundtlige og skrevne evangelium.

St Paul: numero uno.

de første bøger fra Det Nye Testamente, der skal skrives ned, regnes for at være de 13, der omfatter Pauls breve (ca.48-64 e. kr.), sandsynligvis begyndende med 1 Thessaloniker eller Galaterne. Så kommer Markusevangeliet (ca. 60-75 e. kr.). De resterende bøger – de tre andre evangelier, breve af Peter, Johannes og andre samt åbenbaring – blev alle tilføjet før eller omkring slutningen af det første århundrede. I midten til slutningen af hundreder CE, store kirkebiblioteker ville have haft kopier af disse, undertiden sammen med andre manuskripter, der senere blev anset for apokryfe.

det punkt, hvor bøgerne bliver betragtet som egentlige skrifter og kanon, er et spørgsmål om debat. Nogle peger på, hvornår de blev brugt i ugentlige gudstjenester, omkring 100 CE og i nogle tilfælde tidligere. Her blev de behandlet på lige fod med de gamle jødiske skrifter, der ville blive Det Gamle Testamente, som i århundreder havde været stolt af sin plads i Synagoger over hele Sidste Dages Israel og det bredere Mellemøsten.

andre understreger øjeblikket før eller omkring 200 E.kr., hvor titlerne “Gamle” og “Nye Testamente” blev introduceret af kirken. Dette dramatiske skift anerkender klart to store samlinger med skriftlig status, der udgør den kristne bibel – der vedrører hinanden som gammel og ny Pagt, profeti og opfyldelse. Dette afslører, at den første kristne to-Testamentes bibel nu var på plads.

Dette er dog ikke officielt eller præcist nok for en anden gruppe lærde. De foretrækker at fokusere på slutningen af det fjerde århundrede, da de såkaldte kanonlister kom ind på scenen – som den, der blev fastlagt af Athanasius, biskop af Aleksandria, i 367 e.kr., som anerkender 22 bøger fra Det Gamle Testamente og 27 bøger fra Det Nye Testamente.

Bible #1

den ældste overlevende fulde tekst i Det Nye Testamente er den smukt skrevne kodeks Sinaiticus, som blev “opdaget” ved St. Catherine – klosteret ved foden af Sinai-bjerget i Egypten i 1840 ‘erne og 1850’ erne. fra omkring 325-360 e.kr. vides det ikke, hvor det blev skrevet-måske Rom eller Egypten. Det er lavet af pergament af dyrehud, med tekst på begge sider af siden, skrevet i kontinuerlig græsk skrift. Det kombinerer hele Det Nye og Det Gamle Testamente, selvom kun omkring halvdelen af det gamle overlever (Det Nye Testamente har nogle ret mindre mangler).

kodeks Sinaiticus, Matteus bog.

Sinaiticus er muligvis ikke den ældste bevarede bibel. Et andet kompendium af gamle og Nye Testamente er kodeksen Vaticanus, som er fra omkring 300-350 CE, selvom betydelige mængder af begge Testamente mangler. Disse bibler adskiller sig fra hinanden i nogle henseender, og også fra moderne bibler – efter de 27 bøger i Det Nye Testamente, for eksempel, Sinaiticus inkluderer som et tillæg de to populære kristne opbyggende skrifter Barnabas brev og Hermas Hyrde. Begge bibler har også en anden løbende rækkefølge-placering af Pauls breve efter evangelierne (Sinaiticus) eller efter Apostlenes Gerninger og de katolske breve (Vaticanus).

de indeholder begge interessante funktioner såsom særlige hengivne eller trosbekendte afgrænsninger af hellige navne, kendt som nomina sacra. Disse forkorter ord som” Jesus”,” Kristus”,” Gud”,” Herre”,” ånd”,” kors “og” Korsfæst ” til deres første og sidste bogstaver, fremhævet med en vandret overbjælke. For eksempel er det græske navn for Jesus, Kristus, skrevet som Kristus; mens Gud, Kristus, er Kristus. Senere bibler undertiden præsenteret disse i guld bogstaver eller gøre dem større eller mere ornamental, og den praksis varede indtil bibel trykning begyndte omkring tidspunktet for Reformationen. selvom Sinaiticus og Vaticanus begge menes at være blevet kopieret fra længe mistede forgængere, i det ene eller det andet format, bestod tidligere og senere standardiserede Nye Testamente af en samling med fire bind af individuelle kodekser-det firfoldige evangelium; Apostlenes Gerninger og syv Katolske breve; Paulus ‘ 14 breve (inklusive Hebræerne); og Åbenbaringsbogen. De var faktisk samlinger af samlinger.

papyrus 46 ekstrakt.

men i mangel af en enkelt bog før det fjerde århundrede er vi nødt til at nøjes med de mange overlevende ældre fragmenter, der sensationelt findes i det 20.århundrede. Vi har nu omkring 50 fragmentariske manuskripter fra Det Nye Testamente skrevet på papyrus, der stammer fra det andet og tredje århundrede – inklusive den værdifulde Papyrus 45 (firfoldigt evangelium og handlinger) og Papyrus 46 (En samling af paulinske breve). I alt omfatter disse næsten komplette eller delvise versioner af 20 af de 27 bøger i Det Nye Testamente.

søgen vil sandsynligvis fortsætte efter yderligere kilder til de originale bøger i det Nye Testamente. Da det er noget usandsynligt, at nogen nogensinde vil finde en ældre Bibel, der kan sammenlignes med Sinaiticus eller Vaticanus, bliver vi nødt til at fortsætte med at samle det, vi har, hvilket allerede er ret meget. Det er en fascinerende historie, som uden tvivl vil fortsætte med at provokere argumenter mellem lærde og entusiaster i mange år ind i fremtiden.