Articles

hvor Jesus vandrede på jorden – moderne steder fra Kristi liv

af MADELEINE ARTHINGTON og PATRICK ROYALS, International Mission Board

ved Galilæas Sø forsvinder Nærliggende hoteller og resorts. Lyden af vand, der skvulper mod kysten, transporterer dig til Israel i det første århundrede, hvor du næsten kan høre Jesus sige, ikke kun til Peter, men også til dig: “Kom.”

som tilhængere af Jesus lever vi ved tro. Alligevel råber disse kollisioner med materie—gamle artefakter, stort set uændret terræn og traditionelle bibelske steder—virkeligheden af Kristi menneskehed. Han var en mand, der boede og tjente i virkelige landsbyer. Han rejste på rigtige veje. I to tusinde år er hans liv, død og opstandelse i nutidens Israel blevet husket og fejret.

alligevel drejer den største fest blandt kristne sig om noget, som ingen mand nogensinde kunne opnå. Kun en Gud-mand, kun Gud-manden Jesus kunne tilbyde sig selv som et syndløst offer for verdens synder, som han gjorde på et fysisk sted på et reelt tidspunkt i historien.

jeg udforskede nogle af stederne i Jesu liv og tjeneste og det moderne liv, der sker omkring dem. Flere steder som Galilæas Sø er ubestridte steder i Jesu liv. Andre steder er pålidelige steder fra Kirkens historie. Ægtheden af endnu andre steder er bare et mysterium. På den ene eller anden måde, gå med mig gennem rum, der engang var besat af Jesus og hans Disciple, og åbn dit sind for virkeligheden i Jesu fysiske liv og tjeneste. Hvordan ændrer denne virkelighed vores perspektiv, vores tjeneste og vores iver efter at dele vores budskab om håb?

pilgrimme stiller op for at se det sted, der menes at være, hvor englen besøgte Maria for at annoncere sin kommende søn, i Annunciationskirken i Nasaret, Israel, den største kristne kirke i hele Mellemøsten.

hvor Mary hørte nyheden: Annunciationskirken i Nasaret

en almindelig dag besøgte en engel en ung pige og meddelte hende, at det ville ændre verden. Englen Gabriel fortalte Maria, at hun ville blive gravid ved Helligånden og føde en søn, der ville blive kaldt den Højestes Søn (Luk 2:26-35).Bebudelsens Basilika i Nasaret, Israel, er den største kirke i Mellemøsten og er bygget over den traditionelle placering af Marias hus. Allerede i det fjerde århundrede nævnte kristne pilgrimme til Nasaret huset, hvor Gabriel besøgte Maria. Flere kirker er blevet bygget oven på denne placering gennem århundrederne. Et besøg i den moderne kirke giver udsigt til en simpel stenudsparing, som mange mener er det oprindelige hulehus i Gabriels meddelelse.

kristne pilgrimme venter på at komme ind i Fødselskirken, som blev bygget over det sted, hvor Kristus siges at være født.

en masse kristne pilgrimme venter på at komme ind i grotten, hvor Jesus siges at være født, under Fødselskirken i Betlehem, Israel.

hvor Jesus kom ind i verden: Fødselskirken i Betlehem

da den romerske kejser beordrede, at borgere i imperiet skulle registreres, rejste Maria og Joseph fra Nasaret til Josephs hjemby, Bethlehem. Det var ikke en nem tur. På dagens veje tager det mindst 32 timer at gå fra Nasaret til Betlehem. Der, blandt de sænkende kvæg, udtalte den lovede Messias sine første råb.

nutidens Betlehem ligger på den palæstinensisk-kontrollerede Vestbred. Selvom israelske borgere har forbud mod at komme ind i Betlehem, er turister velkomne. Palæstina anerkender den hellige historie, der lokker pilgrimme fra hele verden og holder byen sikker og åben for økonomisk boostende turisme.

pilgrimme ser inde i grotten under Fødselskirken i Betlehem, Israel, hvor det antages, at Jesus blev født.

inde i grotten under Fødselskirken i Betlehem, Israel, er en sølvstjerne, der markerer, hvor det antages, at Jesu krybbe stod.

Fødselskirken sidder over en hule, som kristne siden det andet århundrede har troet at være placeringen af Jesu fødsel. Den romerske kejser Hadrian blev så generet af kristne, der samledes der, at han byggede over den en hedensk tilbedelsesbygning, der stod indtil Konstantins mor, Helena, byggede en kristen kirke i det fjerde århundrede. Den nuværende kirke er stort set en Korsfarerkirke fra det sekstende århundrede, men den bevarer elementer fra sine tidligere strukturer. Det er den ældste kirke i Det Hellige Land.

turister kan kun komme ind i kirken med en lejet guide, der fører dem gennem kirken og ind i en flaskehalset skare, der råber for at komme ned ad et par trapper og se et markeret sted, der menes at være, hvor Jesu krybbe sad.

dette felt uden for Betlehem, Israel, menes at være det sted, hvor de himmelske værter viste sig for gruppen af hyrder, da de holdt øje med deres flokke for at meddele Jesu fødsel.

hvor verden først hørte: Hyrdefelt i Betlehem

da HERRENS Herlighed knuste mørket i et nærliggende felt, var Hyrderne, der campede der, bange. Men de gode nyheder, de hørte, gjorde deres frygt til glæde. De skyndte sig at se babyen og rapportere, hvad de var vidne til.

kun en kort køretur fra Fødselskirken sidder et diskret felt uden for byen. Gamle huler eksisterer stadig nær marken og ville have været klar til hyrder. Dette er det felt, der traditionelt er forbundet med den himmelske proklamation. Turister besøger et kapel på stedet og synger julesange året rundt: “men i dine mørke gader skinner det evige lys. . . .”

Den Østlige Port er ikke originalen fra Jesu tid, men denne port står på eller nær placeringen af den Nehemias byggede. Den oprindelige port var den nærmeste indgang til templet og er sandsynligvis den Port, Maria og Josef brugte, da de bragte Jesusbarnet til at blive indviet. Ifølge jødisk tradition menes denne port også at være, hvor Kristus vil komme ind i den hellige By under hans triumferende tilbagevenden.

hvor Jesus var dedikeret: templet i Jerusalem

efter at Jesus blev omskåret, bragte Maria og Josef ham til Jerusalem for at opfylde lovens krav og indvie ham til Herren (Luk 2:23). De ville sandsynligvis have bragt ham op til tempelkomplekset ved hjælp af Østporten, som tilbød den mest direkte adgang til templet. Da de gik gennem porten, ville de hurtigt være ankommet til Templets gård og møde en gammel mand ved Navn Simeon, der tog babyen og priste Gud med hellig undring og sagde: “Mine øjne har set din Frelse” (Lukas 2: 30).

dagens Østlige Port er ikke original fra Kristi tid, men den sidder over samme nærhed som porten Nehemias byggede. Muslimerne beseglede den østlige port i det sekstende århundrede, bange for profetier fra Det Gamle Testamente og troede, at en forseglet østlig port på en eller anden måde kunne afskrække den jødiske Messias fra at vende tilbage til regeringstid. Her ved Portens trin samles kristne stadig, synger tilbedelsessange og reflekterer over Frelseren, der kom ind i templet.

moderne Nasareth Blotter lidt lighed med den lille land landsby Jesu tid. I dag er Nasareth den største arabiske by i fuldt israelsk territorium.

hvor Jesus voksede op: Nasaret

Tilbage i Nasaret, Jesus, drengen, voksede i visdom og viden. 80.000 mennesker, men landsbyen Jesu barndom var kun 400 til 500 mennesker. Her lærte han sandsynligvis bygningsfærdigheder-tømrerarbejde og murværk—fra sin far.

en vinpresse fra det første århundrede eksisterer stadig i Nasaret og var sandsynligvis et sted, Jesus kendte og besøgte. Det kan have været i hans sind, da han senere fortalte en lignelse, der sagde:” en Mand plantede en vingård og satte et hegn omkring det og gravede en pit til en vinpresse og byggede et tårn ” (Mark 12: 1).

moderne Nasaret er en palæstinensisk by i Israel og er omkring 20% arabisk Kristen. En vinpresse fra det første århundrede findes stadig i Nasaret og var sandsynligvis et sted, Jesus kendte og besøgte. Det kan have været i hans sind, da han senere fortalte en lignelse, der sagde:” en Mand plantede en vingård og satte et hegn omkring det og gravede en pit til en vinpresse og byggede et tårn ” (Mark 12: 1).

ortodokse kristne kommer ind i Jordanflodens farvande nær Chasr Al Yahud-krydset. På tværs af floden er den jordanske grænse.

hvor Jesus blev døbt: Jordanfloden

Johannes Døberen døbte angrende syndere i Bethany over Jordan. Det var her Johannes også døbte Jesus og proklamerede,” Jeg har set og har vidnet, at dette er Guds Søn ” (Joh 1:34).

det punkt i Jordanfloden, der traditionelt er forbundet med Jesu dåb, er smalt og mudret. På den ene side af floden er den palæstinensisk-kontrollerede Vestbred, og på den anden side er landet Jordan. Pilgrimme fra det første århundrede skitserede kryds på sandstenvægge, der stadig står i nærheden. I dag donerer besøgende dåbskåber og går ind i det mudrede vand for at blive døbt igen.

Mt. Bundfald er det høje sted uden for Nasaret, der menes at være det sted, hvorfra de jødiske ledere forsøgte at kaste Jesus, efter at han afslørede sin guddommelighed.

hvor Jesus stødte på afvisning: Nasaret

kort efter at Jesus begyndte sin tjeneste i Galilæa, vendte han tilbage til sin hjemby Nasaret og gik ind i Synagogen på Sabbaten for at læse Skriften, som han altid gjorde. Han rullede rullen ud, og efter at have læst om Messias fra Esajas sagde han: “i dag er dette skriftsted blevet opfyldt i din hørelse” (Lukas 4: 21).i Israel i det første århundrede var der to grunde til at henrette folk. Den første var en strafbar handling, betalt på et kryds. Den anden var for en religiøs lovovertrædelse. Hvis nogen hævdede at være en profet, blev han bundet og skubbet hovedet først fra en klippe. Byens borgere, der så Jesus vokse op, blev så rasende over hans påstand om at være Messias, de kørte ham til en klippe for at kaste ham væk. “Men han gik lige igennem mængden og gik sin vej” (Luk 4:30).det er den traditionelle placering af denne voldelige pøbels henrettelsesforsøg. En kort køretur uden for byen, og du har en fantastisk udsigt over Nasaret fra toppen af denne klippe. Lokale og turister kommer op her for en rolig flugt fra byen og en fantastisk udsigt over byen.

kirken St. Anne i det muslimske kvarter i Jerusalems Gamle By er en af de bedst bevarede Korsfarerkonstruktioner i Jerusalem. Den nuværende kirke, En Korsfarerkirke fra 1140 e.kr., blev bygget over en tidligere kirke bygget omkring 450 E. kr. på det formodede sted for Marias forældres hus. I modsætning til de fleste andre kristne strukturer undslap Korsfarerkirken ødelæggelse under muslimsk erobring af 1189.

hvor Jesus udførte mirakler: puljer af Bethesda

tidligt i Jesu tjeneste rejste han til Jerusalem for en jødisk festival. Bethesda-bassinerne var en kort gåtur fra Fåreporten (den moderne “Løveport”) og på vej til templet. Den første pool blev bygget til at holde afstrømningsvand hundreder af år før Kristus, og en anden pool blev tilføjet senere. Folk indsamlede vand her til dagligdagen og vaskede dyr, der skulle bruges til tempeloffer. De med handicap ventede på en overnaturlig oplevelse af helbredelse i vandet.

en mand ventede og ventede og ventede. Han ventede i otteogtredive år, indtil den dag Jesus Messias så ned på ham og spurgte: “Vil du have det godt?”Den dag stoppede manden med at vente.

poolruinerne er dybe og omfattende, hvilket let bringer tankerne op på den scene, der udfoldede sig i John 5. Ved siden af poolerne ligger Saint Annes Kirke, en Korsfarerkirke bygget over det traditionelle sted, der menes at være hjemsted for Marias forældre, Joachim og Anne.

sydkoreanere besøger det arkæologiske sted for den gamle landsby Kapernaum ved bredden af Galilæas Sø i Israel.

hvor Jesus tjente omkring Galilæa: Kapernaum, havet og Magdala

for en tid boede Jesus i byen Kapernaum på kysten af Galilæas Sø (Matt. 4:13). Her i Kapernaum underviste han med autoritet (Lukas 31: 32), helbredte høvedsmandens tjener og Peters svigermor (Matt. 8: 5, 14), helbredte mange dæmonbesatte mennesker, deriblandt en mand i Synagogen (Matt. 8: 16; Markus 1:21), og helbredte den lammede svigtet ned gennem taget (Markus 2:1-12).

På trods af alle disse tegn modtog Kapernaums folk en stikkende irettesættelse fra Jesus for deres stædige vantro (Matt. 11:23).

i den Galileiske landsby Magdala blev resterne af en jødisk landsby fra det første århundrede, komplet med en synagoge, opdaget under opførelsen af et hotel.

omfattende rester fra det første århundrede er blevet opdaget, inklusive sorte basaltstenmure fra hjem fra det første århundrede og rester fra en synagoge fra det fjerde eller femte århundrede, der menes at være bygget på ruinerne af den samme synagoge, hvor Jesus underviste.

intet andet sted i Det Hellige Land har et mere direkte og umiskendeligt link til Jesus end bredden af det Galilæske Hav. Mens alle de andre steder i hele Det Hellige Land er steder “menes” at være det sted, hvor Jesus gjorde dette eller hint, Genesaret Sø er en sikker ting. Dette er havet, hvor Jesus gik på vandet, hvor han søgte tilflugt fra de stigende skarer, og hvor han viste sig for Disciplene efter hans opstandelse.

Kapernaum er en badeby direkte på kysten af Galilæas Sø. Meget af Jesu tjeneste skete på og omkring denne vandmasse. Jesus viste sig her for sine disciple, da de sejlede over havet til Kapernaum. Dette er havet, hvor Peter tog et vaklende skridt mod Jesus—på vandet. Det er her bølgerne piskede op omkring Disciplenes båd og skræmte dem til at vække Jesus under stormen.

havet er syv og en halv miles langt og tretten miles bredt på sit bredeste punkt. Det tager kun cirka en time at køre omkring sine syvogtredive miles kystlinje. I årenes løb har landet gennemført forskellige vandprojekter relateret til havet, som i øjeblikket er et kontrolleret reservoir snarere end en naturlig sø. Kysten af havet er stort set uudviklet, med en lejlighedsvis udvej eller by som Tiberius, hvor du kan stoppe for et fiskemel på en strandpromenade ved vandet.

denne moderne vej, der fører fra Oliebjerget ned ad Kidron-dalen mod Den Gamle By i Jerusalem, dækker den gamle sti, der eksisterede under Jesu tid. Det er på denne Palmegren-dækkede sti, at Jesus red ind i Jerusalem for at råbe af ” Hosanna! Den, der kommer i Herrens navn, er den velsignede!”Markus 11: 4-10.

hvor Jesus red et Æsel: Indgangen til Jerusalem

Tiden kom for Jesus at opfylde århundreders profetier, underkaste sig sin far og gå ind i de lidelser, der blev lagt ud for ham. Han havde advaret sine disciple om, hvad der ville ske. Nu sad han på et æsel og red ind i Jerusalem fra Oliebjerget.

publikum råbte, Hosanna! hvilket betyder ” red os!”En brolagt moderne vej er blevet bygget over en del af den sti, Jesus kunne have kørt. Æselet bar den ydmyge Konge langsomt ned ad bakken, over Kidron-dalen og op igen mod byen, hvor kongen ville lide og dø.”da han kom ind i Jerusalem, blev hele byen rystet “(Matt. 21:10).

kristne pilgrimme besøger det formodede øvre rum, hvor Jesus mødtes med sine disciple for at bryde brød før hans korsfæstelse.

hvor Jesus observerede påsken: det øverste rum

det var et lånt rum fra en navngivet mand, men dets fire vægge var vidne til Påskelammet selv, der fejrede den jødiske fest for sidste gang, indtil Guds Rige kommer. I dette rum indviede Jesus Herrens Nadver og fortalte sine disciple, at hans blod ville blive udgydt til syndernes forladelse (Matt. 26:28). I dette rum knælede Kongernes Konge som en slave og vaskede sine disciples støvskorpe tæer, selv den Discipel, der ville forråde ham.det øverste rum i Jerusalem er ikke den oprindelige struktur af Jesu sidste nadver. Men det sidder oven på det sted, der bredt antages at være det oprindelige sted for ikke kun den sidste nadver, men også hvor Jesus viste sig for Disciplene efter hans opstandelse, og hvor begivenhederne i pinse fandt sted.

flere kirker er blevet bygget på dette sted gennem århundrederne. Det nuværende rum er en restaurering af Korsfarerkirken fra det fjortende århundrede med islamiske elementer tilføjet senere af tyrkerne, der konverterede det til en moske i det sekstende århundrede.

Getsemane Have var vært for mange scener i evangelierne. Ordet Getsemane er hebraisk for” presning”, og dette sted var stedet for at presse oliven til olie og også for at presse Jesus for den troendes skyld.

hvor Jesus sveder blod: Getsemane Have

ser ud fra det moderne Jerusalem, landet dypper dybt ned i en dal, før det stiger igen til Oliebjerget. Dette er Kidron Valley, den samme Kidron Valley Jesus krydsede, da han forlod det øverste rum og gik til en have kaldet Getsemane, der bogstaveligt betyder “presning” på hebraisk på grund af den nærliggende olive press (John 18:1). Her blandt oliventræerne tilbragte Jesus og hans Disciple tid sammen. Og her, om natten blev han forrådt, udgød Jesus sin sjæl til sin far. Messias var i en sådan smerte-presset hårdt i pressens have – hans sved faldt som blod.Getsemane Have i dag er stadig en olivenlund, hjemsted for århundreder gamle oliventræer. Den ene ende er bygget op med fortove, blomster og en kirke. Den anden ende er vild og for det meste untended. Gamle huler er et stenkast væk fra Lunden (Luk 22:41). Disse huler kunne være, hvor Disciplene tog ly fra kulden og døsede den aften.da en vred pøbel begav sig gennem dalen til haven, underkastede Jesus sig sin Fader og bad: “ikke min vilje, men din skal ske.”

det er sandsynligt, at Jesus vandrede på disse første århundredes trin, der fører fra Oliebjerget til Jerusalem, da de jødiske religiøse ledere førte ham fra Getsemenes have til Ciaphas, Ypperstepræstens hjem.

denne sti løber direkte fra Getsemane Have gennem Kidron til det gamle Jerusalem. Det menes, at dette er den vej, som Jesu fangere tog på vej til Ciaphas palads.

hvor Jesus mødte Kajfas: Kajfas hus

pøbelen, der bar sværd og køller, førte Jesus ud af haven, gennem Kidron-dalen og op ad en trappe til ypperstepræstens Kajfas hus. De religiøse ledere var samlet og ventede, ivrige efter en chance for endelig at dræbe ham. Peter fulgte pøbelen og dvælede stille i Kajfas gård, hvor han fornægtede sin Herre tre gange.

de slidte stentrappe fra dalen op til Kajfas hus er originale fra det første århundrede, og de samme sten Jesus faldt ned til haven og op igen efter hans anholdelse.

under gulvene i Sankt Peters Kirke i Gallicantu er der et gammelt fængselsområde, hvor det antages, at Jesus blev holdt den første nat, han blev ført til Kajfas hus. Det menes, at Jesus blev svigtet gennem dette lille hul ind i fængslet.

en katolsk præst fører en turgruppe gennem fængslet fundet under gulvene i Sankt Peters Kirke i Gallicantu. Det antages, at Jesus blev holdt her den første nat, han blev ført til Kajfas, Ypperstepræstens hjem.

hvor Jesus blev fængslet: fangehul i Kajfas hus

Her i Kajfas hus blev Jesus anklaget for blasfemi og holdt natten over.kirken St. Peter I Gallicantu er bygget over det sted, der traditionelt menes at være Ypperstepræstens Hus. Huler og Cisterner fra det første århundrede findes stadig under huset. Traditionen hævder, at et af disse segmenter ville have været brugt som fængsel. Mange tror, at et lille rum, Den Hellige Pit, er hvor Jesus blev holdt. Det var utilgængeligt til fods, så han ville være blevet svigtet med reb gennem en skaft i loftet.

det antages, at Jesus blev svigtet gennem dette lille hul i fængslet under gulvene i Sankt Peters Kirke i Gallicantu.

mange læser Salme 88 og tror, at Jesus opfyldte Salmistens ord i nattens mørke: “du har sat mig i dybden af pit, i regionerne mørke og dybe. . . . Du har fået min elskede og min ven til at undgå mig; mine ledsagere er blevet mørke ” (Salme 88:6,18).

dette område uden for den nuværende mur i Jerusalems Gamle By menes at være det sted, hvor Jesus stod foran Herodes.

hvor Jesus stod retssag: Herodes hus

tidligt om morgenen blev Jesus taget fra Kajfas hus til Pilatus, den romerske guvernør. De vrede jødiske ledere nægtede at komme ind i huset, fordi de ønskede at holde sig ceremonielt rene til påsken. Så kom Pilatus ud. Jesus blev sendt til Herodes og tilbage til Pilatus. Endelig fik publikum deres vej. Jesus blev prøvet uden for murene på et sted kaldet stenbelægningen (Johannes 19:13).mange tror, at Pilatus boede i Herodes ‘ palads. Placeringen af Jesu retssag er omstridt, men nogle mener, at det er i det sydvestlige hjørne af Herodes palads. Her plejede der at være en ydre port og gårdhave. Stedet i dag er stort set overset af turister. Græs blæser i vinden, når de lokale passerer. Men hvis dette virkelig var rummet for Jesu retssag, var det for to tusind år siden fyldt med blodkurderende skrig: “Korsfæst ham!”

Via Dolorosa er en sti gennem Jerusalems Gamle By, der forsøger at spore rejsen Jesus kunne have taget på vej til korset. Ved dette stop, Station 5, menes det, at Simeon Cyrene bar korset for Jesus.

Her på Station 7 i Via Dolorosa antages det, at Jesus faldt for anden gang på vej til korset.

hvor Jesus bar sit Kors: Via Dolorosa

vejen fra Jesu retssag til stedet for hans korsfæstelse kaldes traditionelt Via Dolorosa, ” måde at lide på.”Skrifterne giver os kun et par glimt af, hvad der skete på denne vej. En stor Skare kvinder fulgte Jesus og græd, mens de gik. En udlænding ved Navn Simon fik til opgave at bære Jesu kors. Det var virkelig en måde at sørge på—Esajas ‘ lidende tjener blev ramt.

i dag markerer fjorten stationer en defineret rute for Via Dolorosa. Franciscan friars fører en ugentlig procession af pilgrimme ned ad gaderne i det gamle Jerusalem. Nogle af stationerne mindes begivenheder af tradition, der ikke er optaget i Skriften, som en kvinde ved navn Veronica, der tørrer Jesu ansigt. Ægtheden af hele ruten er også mistænkt. Alligevel finder pilgrimme det meningsfuldt at reflektere over Kristi lidenskab, når de går gennem det gamle Jerusalem mod Golgata.

Den Hellige Gravs Kirke i det kristne kvarter i Jerusalems Gamle By er centreret om to hovedbegivenheder—stedet for Kristi korsfæstelse og stedet for Kristi grav. Ordet grav betyder “grav”, “katakomb” eller ” krypt.”Dette mindre kapel inde i den større kirkekuppel er det sted, der menes at være graven til Josef af Arimathea, hvor Kristus blev begravet. I dag venter pilgrimme fra hele verden i en lang række på chancen for kort at træde ind i kapellet og se Messias midlertidige hvilested.

hvor Jesus døde: Den Hellige Gravs Kirke

“og da de kom til det sted, der kaldes kraniet, korsfæstede de ham der” (Luk 23:33). Her tog Jesus straffen for synd. Han led blandt almindelige kriminelle. Smerten intensiverede, da han langsomt kvalt. Han råbte i smerte på grund af det ødelagte forhold mellem ham og sin himmelske Fader. Guds lam gik til korset som et villigt offer for at skaffe Forsoning for alle, der tror på ham.

Den Hellige Gravs Kirke i Jerusalem er placeringen af Kristi død og opstandelse ifølge langt størstedelen af kristenheden. Under kirken kan gravene fra det første århundrede stadig ses. En gang et stenbrud blev området en kirkegård og et sted for henrettelser, efter at stenene ikke længere var anvendelige. I det andet århundrede byggede den romerske kejser Hadrian et hedensk sted for tilbedelse over stedet for at afskrække sine mange kristne pilgrimme. I det fjerde århundrede erstattede Kejser Konstantins mor, Helena, den med en kirke. Væsentlige dele af den nuværende kirke forbliver fra en Korsfarerkirke fra det ellevte århundrede.

kirken er et stort rum med sensorisk overbelastning. Seks kristne grupper-romersk-katolske, græsk—ortodokse, armenske, Syriske, koptiske og Etiopiske-administrerer separate tilbedelsessteder i kirken. Et af de mest betydningsfulde områder er den øverste balkon med det traditionelle sted for Kristi korsfæstelse og en sten fra Golgata under det græsk-ortodokse alter. Lige så bemærkelsesværdigt er Edicule på det lavere niveau, som markerer det traditionelle sted for Jesu grav.

pilgrimme fra hele verden kommer til Den Hellige Gravs Kirke for at tilbede og opleve Gud. Her rører folk og beder over salvens sten, en plade, der menes at være det sted, hvor Jesu krop blev lagt efter korsfæstelsen.

besøgende strømmer gennem kirken fra morgen til aften, mange bringer religiøse artikler og stykker tøj til velsignelse. Sten af Unction, også kaldet sten af salvelse, er en sten siges at være, hvor Jesus blev lagt til salvelse efter hans død. Selvom dens ægthed er tvivlsom, stenen er meningsfuld for sine mange besøgende, der kysser den og hælder og tørrer olie med klude bragt hjemmefra.

det lavere niveau i Gravkirken viser split rock fra det første århundrede. Nogle geologer mener, at dette var en naturlig pause i klippen, hvilket gjorde det ubrugeligt til stenbrud og efterfølgende tilbyder samfundet et sted for henrettelser. Andre ser imidlertid på klippen og undrer sig, er dette fra det samme jordskælv, der fik centurionen til at udbryde i frygt: “dette var virkelig Guds Søn!” (Mat. 27:54). Jesus sagde selv, at selve klipperne ville råbe (Lukas 19: 40).

Golgata Split og forsoning opnået

Bibelen registrerer flere overnaturlige begivenheder ved Jesu død. Templets gardin blev revet i to fra top til bund, symboliserer den Adgang, vi har til Guds nærhed på grund af Jesu død. Langdøde mænd og kvinder i tro blinkede åbne deres øjne og gik ud af deres grave. Og et jordskælv splittede klipper.

det lavere niveau i Gravkirken viser split rock fra det første århundrede. Nogle geologer mener, at dette var en naturlig pause i klippen, hvilket gjorde det ubrugeligt til stenbrud og efterfølgende tilbyder samfundet et sted for henrettelser. Andre ser imidlertid på klippen og undrer sig, er dette fra det samme jordskælv, der fik centurionen til at udbryde i frygt: “dette var virkelig Guds Søn!” (Mat. 27:54). Når alt kommer til alt sagde Jesus selv, at selve klipperne ville råbe (Lukas 19:40).

alle disse tegn, især det største tegn på alle—Jesu egen opstandelse fra de døde og opstigning til himlen—vidnede om forsoning opnået. Den ydmyge mand fra Nasaret levede et fuldkomment liv og døde som et syndløst offer for synd. Han besejrede døden og viste sig for mange.

Jesus var en rigtig mand. Men hans liv er ikke et tidligere spændt liv. Han er en rigtig mand. Og han er en evig Gud, som vil komme igen for at dømme Verden. Da Jesus steg op til himlen på en sky, to engle vidnede om, at han ville komme igen på samme måde, som han blev taget (ApG 1:11).

som troende på Jesus Kristus, lad os glæde os over Jesu liv, jordiske tjeneste, død og opstandelse. Han er ikke død historie. Han er vores levende virkelighed. På grund af Kristus kan vi se på hans eksempel og udholde lidelse uden fortvivlelse. Vi kan håbe på vores egen kropslige opstandelse. Og vi kan med Frimodighed sige, ved eksempel og ved ord, at Jesus Kristus er Herre. Ligesom lyset, der brød mørket på det gamle Betlehem-felt, bringer Guds lys og Herlighed over for Jesus Kristus håb til en ondt verden. Hans herlighed er grunden til, at vi fortsætter med at gå ind i de mørkeste steder på jorden med frelsens budskab.Madeleine Arthington skriver for IMB og bor i Centralasien. Patrick Royals er fotograf og designer for IMB. Han bor i Europa.