Articles

Hvad Er Himlen? En komplet Guide

Hvad er himlen? Hvordan er himlen? Dette er almindelige spørgsmål. Med mange forskellige svar. Men hvad har Bibelen selv at sige om himlen?

Definition af himlen

i Det Gamle Testamente er det hebraiske ord, der er oversat til himlen. NIV-Ordstudieordbogen definerer dette ord som ” region over Jorden: Himlen: stjernernes sted, himmel, luft; himlen: Guds usynlige rige.”Som du kan se, har den en række anvendelser.

i Det Nye Testamente er det græske ord ouranos det primære ord oversat som himlen. Dette ord er defineret som ” himmel, luft, himmel, ethvert område over Jorden; Himlen(S), stedet for sol, måne og stjerner; himlen, hvor Gud bor.”Ligesom krishmayim bruges dette ord på forskellige måder.

begge disse ord henviser til det fysiske rige, vi lever i. Men de henviser også til Guds overnaturlige rige. Jeg formoder, at det skyldes, at der ikke var en klar skelnen mellem de to i det hebraiske sind. Himlen er deroppe.’Men Guds trone er også ‘deroppe’ hinsides stjernerne (Job 22: 12). I gammel hebraisk tanke, Himlen består af alt, hvad der er ‘deroppe.’

det bibelske tre-niveau billede af himlen

der er ingen beskrivelse af, hvordan Hebræerne så himlen i Skriften. Men fra den måde, udtrykket bruges på, ser det ud til, at de delte himlen i tre regioner. Luften fuglene fløj ind; solens, månens og stjernernes rige; og Guds bolig.i Mattæus 5: 26 siger Jesus til sine disciple: “se på luftens fugle.”Ordet’ luft ‘ her er Ouranos eller himlen. Her, som et par andre steder, henviser det til Jordens atmosfære. Det er et fysisk sted, en del af den naturlige verden.i Salme 19: 1-6 begynder Davids salme med at udtrykke Guds herlighed åbenbaret i himlen. Denne passage henviser til himmellegemerne, især solen. Disse Himle var synlige for mennesker, men uden for rækkevidden af fuglene, der fløj gennem himlen.

himlen som Guds bolig

for de gamle var himlens tredje niveau Guds bolig eller guderne. Dette tredje niveau af himlen er ud over Solen, Månen og stjernerne. Mens det til sidst blev betragtet som et åndeligt sted, var det stadig ‘deroppe’ højere end de andre Himle.i Salme 11:4, Salme 103:19 og Esajas 66: 1 læser vi, at Guds trone er i himlen. I Esajas 6: 1 har Esajas et syn af Gud, der sidder på sin trone, høj og ophøjet. I 1 Kings 8:27-53, Salomo identificerer himlen som Guds bolig. I begyndelsen af denne passage erkender Salomo, at selv den højeste himmel ikke kan indeholde Gud.

i 2 Kor 12:1-10 deler Paulus en oplevelse af at blive fanget op til den tredje Himmel, Guds bolig. Han identificerer dette sted som synonymt med Paradis, det paradis, som Jesus lovede at dele med den angrende tyv på korset.

Himmeriget: nutidens virkelighed

Jesus kom og forkyndte rigets komme. Matthæus kalder det himlens rige. Det er et åndeligt rige, som Kristus hersker over. Et rige, der omfatter alle de forløste. Mens dette rige har eskatologiske forgreninger, det er et rige med nutidens virkelighed.

dette rige, som Jesus forkynder, afspejler et dramatisk skift i tanken. Det kommende rige var blevet forestillet som et fysisk jordisk rige centreret om Jerusalem. Men det rige Jesus forkynder var et åndeligt rige uden et jordisk centrum.

i Matthæus 13 er der en række lignelser. De fleste af disse lignelser starter med udtrykket “Himmeriget er som.”Men for det meste er de ikke, hvad vi kunne forvente. I stedet for at beskrive en fremtidig bolig for troende, beskriver de Himlen som en nuværende virkelighed. Et rige, der vokser; en, der er værd alt, hvad vi har; og påvirket af vantro.

himlen i Bibelen

selvom himlen på en eller anden måde er en nuværende virkelighed, som vi oplever, er der mere at komme. Som troende ser vi frem til livet ud over denne jord og i de skrøbelige telte, hvor vi i øjeblikket bor (2 Kor 5:1-5). Men hvordan er den Himmel?

desværre giver Skriften os ikke meget information om, hvad der venter os. Men der er et par ting, vi ved om himlen.

  • Vi ved, at vi vil opleve det med transformerede kroppe (1 Corinthians 15:35-57), ikke som disembodied spiritus.
  • at vi på en eller anden måde vil være som Kristus (1 Joh 3:2-3), og på en eller anden måde vil vi være som englene (Matthæus 22:30).
  • dette livs smerter vil blive efterladt (Åbenbaringen 21:4).troende fra alle nationer vil prise Gud sammen (Åbenbaringen 7:9).vi vil være sammen med Herren for evigt (1 Thessaloniker 4: 17), og vi vil få del i Kristi Herlighed (Rom. 8:17).

men hvad himlen selv er, er ukendt. 1 Korinther 2: 9 giver os dog et fingerpeg: “Hvad intet Øje har set, hvad intet Øre har hørt, og hvad intet menneskeligt sind har undfanget – det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham.”Hvad Gud har forberedt for os, er uden for vores evne til at forstå nu. Det er ubeskriveligt for vores menneskelige sind. Så selvom vi måske ikke ved, hvordan himlen er, kan vi se frem til den med forventning og glæde.

himlen som den nye jord for troende

Åbenbaring 21:1-5 tegner et billede af vores fremtid. I den forgår himlen og jorden, vi bebor. I deres sted er en ny himmel og jord. Og så stiger det nye Jerusalem, senere beskrevet som Kristi Brud (Åbenbaringen 21:9) ned fra himlen til jorden. Endelig er meddelelsen fra Guds trone, at han nu vil bo blandt os.

Dette kapitel i Åbenbaringen ligner på mange måder beskrivelsen af Eden, menneskehedens oprindelige hjem. Det ser ud til, at vores ende er en tilbagevenden til vores begyndelse, til det, vi blev skabt til at være i første omgang.

Hvis denne opfattelse af Åbenbaringen 21:1-5 er korrekt, så ser det ud til, at vores bolig i himlen er midlertidig. Og at vores permanente hjem er på en nyligt genskabt jord.

almindelige misforståelser om himlen

1. Mange palæer

Der er et par passager, der i det mindste i populær tanke anses for at være beskrivende for himlen. I Johannes 14: 2 fortæller KJV os, at der i faderens hus er der mange palæer. De fleste moderne oversættelser bruger værelser eller boliger snarere end palæer. Men det er stadig almindeligt at høre ældre mennesker tale om deres palæ i himlen. Jeg formoder, at der ikke vil være nogen palæer.

2. Gader af guld og porte af perler

en anden passage, der ofte bruges til at beskrive himlen, kommer fra det 21.og 22. kapitel i Åbenbaringen. Disse kapitler beskriver en enorm by med gader af guld og porte af perler. Men hvis du ser på Åbenbaring 21:9-10, vil du opdage, at dette kapitel beskriver Kristi Brud, kirken, snarere end himlen. Det er en symbolsk beskrivelse af Kristi Bruds herlighed og Guds nærvær indeni.

Perleportene synes også at komme ud af denne passage i åbenbaring. Det nye Jerusalem, Kristi Brud, beskrives som havende porte af perler med navnene på de 12 stammer skrevet på dem. Men, igen, dette er beskrivende for Kristi Brud snarere end himlen.

Hvad er himlen?

himlen er et meget almindeligt udtryk i Bibelen. Du vil finde det bruges til himlen; for rummet uden for vores atmosfære; og for Guds bolig. Jesus taler ofte om Himmeriget som en nuværende virkelighed med en fremtidig endelig opfyldelse. Og himlen er ofte forbundet med de troendes hjem, når vi forlader dette liv. Et hjem i Kristus, i Guds nærhed.

men det ‘hjem i himlen’, som vi ser frem til, er ikke beskrevet på Skriftens sider. Det er uden for vores evne til at forstå. Men uanset om vores ultimative skæbne er i himlen eller i en genskabt himmel og jord, vil det være herligt ud over ordets evne til at beskrive.

Ed Jarrett er en lang tid tilhænger af Jesus og medlem af Sylvan måde Baptist Kirke. Han har været bibellærer i over 40 år og blogger regelmæssigt i en lerkrukke. Du kan også følge ham på Facebook. Ed er gift, far til to, og bedstefar til to dejlige piger. Han er pensioneret og nyder i øjeblikket sine haver og backpacking.

Foto Kredit: Unsplash / Chetan Menaria