Articles

Hvad er barnlig tro? (Mattæus 18:3; Markus 10:14; Lukas 18: 17)

hvad er trojeg har tidligere skrevet om tro som et barn her, men i lyset af udgivelsen af min nye bog om tro, lad mig revidere ideen om barnlig tro.

nogle kristne siger, at de ikke har brug for grunde eller forklaringer på, hvad de tror, fordi de har “tro som et barn” eller “barnlig tro.”

når de siger dette, mener de, at de ikke stiller spørgsmål om deres tro, og de spekulerer heller ikke på, om det, de mener, er sandt. Barnlig tro beskrives ofte som en tro, der ikke tvivler, sætter spørgsmålstegn ved eller søger forklaringer; den tror bare.

men dette er ikke barnlig tro.

så hvad er barnlig tro?

hvad er barnlig tronår vi søger at forstå, hvad barnlig tro faktisk er, lad os se på fire grunde til, at manglen på lyst til at stille spørgsmål ikke er “barnlig tro.”

De med “barnlig tro” ser nogle gange ned på dem, der stiller spørgsmål

først, mens det er helt fint, hvis en person ikke ønsker at stille spørgsmål om, hvad de tror eller søge svar om, hvorfor de tror på, hvad de gør, bør de ikke se ned på dem, der stiller spørgsmål. De bør heller ikke forbyde folk at gøre det.

nogle, der hævder at have “barnlig tro”, bærer den som et æresmærke og synes at indikere for andre, at deres ubestridte tro er bedre end dem, der stiller spørgsmål og søger forklaringer.

af denne grund kunne “barnlig tro” faktisk kaldes “arrogant tro” for dem, der hævder at have det, ser nogle gange ned på dem, der kræver grund, logik og forklaringer på, hvad de tror.

folk, der har denne holdning, vil ofte sige “Jeg tror bare på Bibelen” eller “Gud siger det, jeg tror det, der afregner det.”

i virkeligheden tror de ikke ” bare på Bibelen.”De tror på en bestemt fortolkning eller forklaring af Bibelen og hævder ofte at “bare tro på Bibelen”, når nogen kommer sammen og præsenterer et andet perspektiv eller forklaring.

når tro betragtes som “blind tro” eller et “spring ind i tomrummet” på en måde, der ikke kræver grund, logik eller forklaring, har de, der er i stand til at opretholde denne form for tro, undertiden en tendens til at se ned på dem, der kræver grund, logik og forklaring på deres tro.

selvfølgelig er det modsatte også sandt. Mennesker, der bruger fornuft og logik til at støtte deres tro, fordømmer ofte dem, der ikke har en “uvidende og uuddannet tro.”Det er heller ikke godt.

så hvis en person ikke ønsker at stille spørgsmål, er der ikke noget krav om at gøre det.

mange mennesker nyder ikke” sindets liv ” og bør ikke forventes at engagere sig i sådan praksis.

denne præference bør dog ikke ligestilles med barnlig tro.

de, der ikke søger at dykke dybt ned i teologi og søge svar på spørgsmål, bør ikke se ned på dem, der søger sådanne svar som at have en “mindre tro” (og omvendt).

så snarere end at sige, at en tro, der ikke sætter spørgsmålstegn ved, er “barnlig tro”, kan det være bedre at blot kalde det en ubestridelig tro.

barnlig trodette er den anden grund til, at barnlig tro ikke kan sidestilles med manglen på lyst til at stille spørgsmål.

børn stiller mange spørgsmål

barnlig tro handler ikke om at undgå spørgsmål, for børn stiller mange, mange spørgsmål.

som enhver forælder vil fortælle dig, kan den ubarmhjertige spærring af spørgsmål fra en toårig blive ret udmattende.

derfor kunne det let hævdes, at sand “barnlig tro” faktisk er en tro, der stiller mange spørgsmål.

så ønsket (eller manglen på lyst) til at stille spørgsmål har intet at gøre med, om en person har barnlig tro eller ej.

børn har altid grunde til, hvad de tror

den tredje grund til, at en tro, der ikke stiller spørgsmål eller søger forklaringer, ikke kan kaldes “barnlig tro”, er fordi der er forklaringer og grunde til, hvad et barn tror … selvom de selv ikke er klar over, hvad disse grunde er.

med andre ord tror børn ikke noget uden grund. Den mest almindelige årsag til, at børn tror, hvad de tror, er fordi nogen, de stoler på, fortalte dem, hvad de skulle tro. Børn tror ofte simpelthen, hvad deres forældre og lærere fortæller dem.

derfor er sand barnlig tro ikke en tankeløs tro, for autoriteten hos den person, der underviser, er en faktor, som troen tager i betragtning.

noget lignende sker, når en person har en såkaldt “ubestridelig tro.”De tror ikke uden grund; de har simpelthen ikke tænkt igennem, hvad årsagerne og forklaringerne til deres tro kan være.

i stedet tror de på, hvad en præst eller lærer lærte dem, eller hvad der synes at være “almindelig læsning” af Skriften (selvom omhyggelige, kontekstuelle studier af teksten ofte afslører, at “almindelig læsning” ikke er den bedste læsning).

der er intet galt med ikke at vide nøjagtigt, hvorfor du har den tro, du har, men manglende forståelse for, hvorfor ikke bør forveksles med manglende forklaring. Der er forklaringer på, hvorfor du tror, hvad du tror, selvom du ikke ved, hvad disse forklaringer er.

og det er okay.

ingen har en fuldstændig forklaring og forståelse for, hvorfor de tror, hvad de tror. \

men alle vokser over tid naturligt og normalt i deres forståelse og får forklaringer på deres tro. Mens oprindeligt, en tro kan opnås, fordi” jeg lærte det i børnehaven, ” denne tro vil enten forblive ubestridt og ubestridt gennem hele livet, eller den vil blive udfordret og stillet spørgsmålstegn ved.

hvis det udfordres og stilles spørgsmålstegn ved, vil troen enten blive støttet og bekræftet eller modbevist og nægtet.

men ingen overbevisninger forbliver alle de samme gennem hele livet. I stedet, alle modnes og vokser i, hvad de tænker og tror. Dette er normalt, naturligt og ligesom Gud havde til hensigt.

tro som et barn ligesom børn vokser og modnes, så gør også tro. Sådan skabte Gud Mennesker, og sådan skabte Gud tro.

udtrykket” barnlig tro ” findes ikke i Bibelen

hvilket bringer den fjerde og sidste grund til, at ubestridelig tro ikke kan sidestilles med barnlig tro. Og det er dette: “barnlig tro” findes ikke i Bibelen.

der er ikke sådan noget som bibelsk “barnlig tro.”

når folk henviser til “barnlig tro” eller “tro som et barn”, har de i tankerne de slags ting, som Jesus siger i Mattæus 18:3, Markus 10:14 og Lukas 18:17, hvor han lærer, at Himmeriget tilhører små børn.

men i disse passager taler Jesus ikke om tro. Faktisk nævner han slet ikke” tro”. I stedet taler Jesus om at komme ind i Himmeriget, og han opfordrer sine lyttere til at ydmyge sig som et barn og modtage ham som et barn (Matt 18:4-5; Markus 10:14), hvis de vil se Himmeriget.

med andre ord er der noget vigtigt ved det barnlige perspektiv for den person, der ønsker at se himmelriget.

men hvad taler Jesus om? Hvad er dette barnlige perspektiv, som Jesus har i tankerne?
tro som et barn Matthæus 18: 3

Hvad betyder Jesus i Matthæus 18:3 om at komme ind i riget som et barn?

til at begynde med er det afgørende at erkende, at Himmeriget ikke er evigt liv. Udtrykket ” se Himmeriget “betyder ikke” gå til himlen, når du dør.”

tilsvarende er “at se Himmeriget” ikke det samme som ” at gå til himlen.”

de to begreber om at komme ind (eller se) riget og gå til himlen, når du dør, er ikke ækvivalente i Bibelen.

det er vigtigt, at vi anerkender dette, fordi Jesus siger, at det at se himlens rige kræver ydmyghed. Hvis det at se Himmeriget var det samme som at gå til himlen, ville det gode arbejde med personlig ydmyghed være nødvendigt for at komme ind i himlen efter døden.

men evigt liv modtages ved tro alene i Jesus Kristus alene (John 3:16; 5:24; 6:47); ikke ved at leve ydmygt for Gud.

Gode gerninger kræves ikke for at få adgang til himlen.

Hvad er så himlens rige?

i evangelierne henviser udtrykket” himlens rige “eller” Guds Rige ” til Guds styre og regering i vores liv nu på jorden. Det handler om Guds vilje, der sker på jorden, som det sker i himlen (Matthæus 6:10).

alt rigets billedsprog og terminologi i evangelierne handler ikke om “at forlade jorden og gå til himlen, når vi dør”, men om “himlen kommer ned på jorden, mens vi lever.”at se Himmeriget handler ikke om livet efter døden, men om at leve og opleve Guds Liv i dette liv her og nu.

Dette er, hvad Jesus har i tankerne, når han lærer om at blive som et lille barn. At opleve Guds Liv i dette liv kræver ydmyghed som et lille barn.

på hvilken måde? Ikke ved at forblive uvidende, for Gud gav os skriften, så vi kunne lære, vokse, modne, ræsonnere (Esajas 1:18) og blive studerende, disciple og tilhængere af Jesus Kristus (Matthæus 28:19-20; 2 Timoteus 2:2).

i stedet for at blive som et lille barn betyder, at vi opretholder de vidunderlige og smukke egenskaber og kvaliteter hos børn, som livet i denne syndige verden har tendens til at slå ud af os.

ligesom hvad?

som ømhed af samvittighed.

åbenhed om følelser og følelser.

kreativitet og fantasi.

undren og ærefrygt.

glæde.

evigt håb.

leg og humor.

tillid.

nem tilgivelse.

udødelig kærlighed.

grænseløs overflod og energi.

tænker altid det bedste om livet og andre mennesker.

at være villig til at lære og vokse.

Dette er den slags kvaliteter, der har tendens til at definere børn, men som bliver fjernet fra mennesker, når de støder på synden og brokenness i denne verden.

som voksne keder vi os med blomster, bugs og solnedgange. Vi mister glæden ved at tale med andre om ingenting.

Vi bliver trætte og uinteresserede.

voksne holder nag, har frygt og forbliver vrede.

voksne nægter at tilgive.

voksne husker slights.

voksne mister håbet, fordi deres håb er blevet ødelagt og ødelagt så mange gange.

voksne gør ting” fordi de altid har været gjort på den måde ” og har problemer med at forestille sig noget andet.

men børn opfører sig ikke på nogen af disse måder. Det gjorde Jesus Heller ikke.

en af de ting, der tiltrak folk til Jesus, er, at han var “barnlig.”

betyder det, at han manglede visdom og forståelse? Langt fra. Jesus var “barnlig”, fordi han var fuld af livets vidunder, håbet om menneskeheden og skabelsens skønhed.Jesus levede i ærefrygt for livet, ærefrygt for Gud og ærefrygt for menneskeheden.

og denne ærefrygt var smitsom. Folk, der så, hvordan Jesus levede, begyndte at se, hvordan livet skulle leves. Jesus åbenbarede, hvordan Gud havde til hensigt, at livet skulle leves. Med andre ord, de, der begynder at leve livet som Jesus, er dem, der begynder at se himlen komme ned på jorden.

de begynder at se Guds styre og regering udfolde sig i deres eget liv med al sin skønhed, majestæt, herlighed og kreativitet. Dette er, hvad Jesus selv levede, og det er, hvad Jesus opfordrede andre til at leve også. Han lærte, at hvis du vil opleve Guds Liv i dette liv (himlens rige), så skal du blive som et lille barn igen.

vil du komme ind i kongeriget som et barn?

Hvis ja, så still spørgsmål. Masser af spørgsmål.

men også have det sjovt. Grine. Spille. Forestille. Synge. Dans. Håbe. Drøm. Tilgive. Skabe. Tillid. Lev livet fuldt ud. Vær spændt. Vær eventyrlystne. Vær øm af hjertet.

og mest af alt, kærlighed. Når du lever på denne måde, bliver du som et lille barn og vil se himlens rige stige igen i dit liv.

evangeliets ordbogforståelse af evangeliet kræver, at vi korrekt forstår evangeliets nøgleord og udtryk. Tag mit kursus, “The Gospel Dictionary” for at lære om de 52 nøgleord i evangeliet, og hundredvis af bibelske passager, der bruger disse ord.

dette kursus koster $297, men når du tilmelder dig Discipleship group, kan du tage hele kurset GRATIS.

Hvad er barnlig tro? (Matthæus 18:3)