Articles

Hvad betyder Bibelen med” Han er opstanden ” fra Mattæus 28?

” Og Engelen svarede og sagde til kvinderne: Frygt ikke i: for jeg ved, at I søger Jesus, som blev korsfæstet. Han er ikke her; thi han er opstanden, som han sagde. Kom og se det sted, hvor Herren lå. Og gå hurtigt hen og sig til sine disciple, at han er opstanden fra de døde; og se, han går foran eder til Galilæa; der skal I se ham; Se, jeg har sagt eder det.”Matthæus 28: 5-7 KJV

han er opstanden: Opstandelsen i Mattæus 28

Jesu Kristi Opstandelse er grundlaget for den kristne tro. Uden opstandelsen er troen på Guds frelsende nåde og Barmhjertighed gennem Jesus ugyldig. Da Jesus opstod fra de døde, beviste han sin guddommelighed som Guds Søn og sine forsonings -, forløsnings -, forsonings-og frelsesværker. Opstandelsen var en virkelig, fysisk oprejsning af Jesu legeme fra de døde.

Jesus blev arresteret, prøvet og fundet skyldig i at hævde at være en konge. Hans krop blev hængt på et kryds mellem to tyve. Efter hans død blev Jesu Legeme pakket ind i Linnedklæder og anbragt i en grav med en stor sten rullet over åbningen. På den tredje dag, en tidlig søndag morgen, kom Maria Magdalene og en anden Maria til graven og fandt den tom. Siddende på den rullede sten var en Herrens engel, der fortalte dem at ikke være bange, fordi Jesus var opstanden. Da kvinderne forlod for at fortælle Disciplene, Jesus Kristus mødte dem og viste dem sine søm-gennemboret hænder.

både Det Gamle og Det Nye Testamente taler om sandheden om, at Jesus blev oprejst fra døden – Jesus vidnede om sin opstandelse, før han døde på korset, og hans disciple var vidne til hans krop efter opstandelsen. Nedenfor er Bibelen passage af Jesu opstandelse fra Matthæusevangeliet:

“efter Sabbaten, ved daggry på den første dag i ugen, Maria Magdalene og den anden Maria gik for at se på graven. Der var et voldsomt jordskælv, for en Herrens Engel kom ned fra himlen og gik til graven og rullede stenen tilbage og satte sig på den. Hans udseende var som lyn, og hans tøj var hvidt som sne. Vagterne var så bange for ham, at de rystede og blev som døde mænd. Englen sagde til kvinderne: “vær ikke bange, for jeg ved, at du leder efter Jesus, som blev korsfæstet. Han er ikke her; han er rejst, ligesom han sagde. Kom og se, hvor han lå. Så gå hurtigt og sig til sine Disciple: ‘Han er opstået fra de døde og går foran jer til Galilæa. Der vil du se ham. Nu har jeg fortalt dig det.”Så skyndte kvinderne sig væk fra graven, bange, men alligevel fyldt med glæde og løb for at fortælle sine disciple. Pludselig mødte Jesus dem. “Hilsner,” Sagde han. De kom til ham, greb hans fødder og tilbad ham. Da sagde Jesus til dem: “vær ikke bange. Gå hen og sig til mine brødre, at de skal gå til Galilæa; der skal de se mig.”- Mattæus 28: 1-10 NIV

han er opstanden betyder

“Han er opstanden” betyder, at Jesus blev oprejst fra de døde, og nu er med Gud i himlen. Det betyder, at han har overvundet døden, da de, der tror på ham, vil have evigt liv. “for så elskede Gud verden, at han gav sin eneste søn, at den, der tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.”John 3: 16 NIV

Jesus er opstanden og rejser os

“For syndens løn er død, men Guds frie gave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.”Romerne 6: 23

“Men Gud viser sin kærlighed til os, idet Kristus døde for os, mens vi stadig var syndere.”Romerne 5:8 ” fordi, hvis du bekender med din mund, at Jesus er Herre og tror på dit hjerte, at Gud oprejste ham fra de døde, vil du blive frelst.”Romerne 10:9

“for “enhver, der påkalder Herrens navn, vil blive frelst.”Romerne 10: 13

“og Peter sagde til dem: “Omvend dig og døb hver eneste af jer i Jesu Kristi navn til tilgivelse for dine synder, og du vil modtage Helligåndens gave.”Apostelgerninger 2: 38

Lær mere om Romerens vej til Frelse

Billedkredit: