Articles

Guardian angel

en skytsengel i en 19.århundrede print af Fridolin Leiber

Perspektivrediger

katolsk churchedit

ifølge Saint Jerome er begrebet værgeengle i “kirkens sind”. Han sagde:”Hvor stor sjælens værdighed, da hver enkelt fra sin fødsel har fået en engel til opgave at beskytte den”.

den første kristne teolog, der skitserede en specifik ordning for værgeengle, var Honorius fra Autun i det 12.århundrede. Han sagde, at hver sjæl blev tildelt en skytsengel i det øjeblik, den blev sat i en krop. Skolastiske teologer forstærkede og beordrede taksonomien for englevagter. Thomas Akvinas var enig med Honorius og mente, at det var den laveste orden af engle, der tjente som værger, og hans opfattelse var mest succesrig i populær tanke, men Duns Scotus sagde, at enhver engel er bundet af pligt og lydighed mod den guddommelige myndighed til at acceptere den mission, som denne engel er tildelt. I det 15.århundrede blev Guardian Angels fest tilføjet til den officielle kalender for katolske helligdage.i sin 31. marts 1997 Regina Caeli-adresse henviste pave Johannes Paul II til begrebet skytsengel og afsluttede adressen med udsagnet: “lad os påberåbe sig dronningen af engle og hellige, så hun kan give os, støttet af vores skytsengle, at være autentiske vidner til Herrens paschal-mysterium”.

i sin prædiken i 2014 til festen for Hellige værgeengle, 2.oktober, fortalte Pave Frans dem, der var samlet til daglig Messe, at være som børn, der er opmærksomme på deres “rejsekammerat.””Ingen rejser alene, og ingen skal tro, at de er alene,” sagde paven. Under Morgenmeditationen i kapellet Santa Marta bemærkede paven, at vi ofte har en fornemmelse af, at ” jeg skulle gøre dette, Dette er ikke rigtigt, vær forsigtig.”Dette, sagde han,” er stemmen til ” vores skytsengel. “Ifølge kirketraditionen har vi alle en engel med os, som vogter os…”Paven instruerede hver:” gør ikke oprør, følg hans råd!”Paven opfordrede til, at denne” doktrin om englene “ikke betragtes som”lidt fantasifuld”. Det er snarere en af “sandhed”. Det er “hvad Jesus, hvad Gud sagde:’Jeg sender en Engel foran dig for at beskytte dig, for at ledsage dig på vejen, så du ikke begår en fejl'”.Pave Frans afsluttede med en række spørgsmål, så hver enkelt kan undersøge sin egen samvittighed: “Hvordan er mit forhold til min skytsengel? Lytter jeg til ham? Skal jeg byde ham god dag om morgenen? Siger jeg til ham: ‘Vogt mig, mens jeg sover? Skal jeg tale med ham? Spørger jeg hans råd? …Hver enkelt af os kan gøre det for at evaluere “forholdet til denne engel, som Herren har sendt for at beskytte mig og ledsage mig på stien, og som altid ser Faderens ansigt, der er i himlen.”

fejringen af værgeenglen ved Fondachelli-Fantina den anden søndag i Juli, Sicilien

der var en gammel irsk skik, der foreslog at inkludere i bedtime bønner en anmodning om, at den velsignede mor skulle fortælle en navnet på deres skytsengel, og angiveligt inden for få dage ville man “kende” det navn, hvormed de kunne henvende sig til deres engel. En gammel Dominikansk tradition opfordrede hver nybegynder til at give deres skytsengel et navn, så de kunne tale med ham ved navn og dermed føle sig tættere og mere venlige med ham. Menigheden for guddommelig tilbedelse og disciplin af sakramenterne fraråder at tildele navne til engle ud over dem, der er åbenbaret i skriften: Michael, Gabriel og Raphael.i 1865-digtet drømmen om Gerontius bliver den afdøde sjæl mødt af sin skytsengel, der reciterer:

mit arbejde er gjort
min opgave er o ‘ er,
og så kommer jeg
tager det hjem
for kronen er vundet
Alleluia
for evigt.
Min far gav
ansvaret for mig
dette jordens barn
E ‘ en fra dets fødsel
for at tjene og redde.
Alleluia,
og gemt er han.
dette barn af ler
til mig blev givet,
til bag og træne
af sorg og smerte
på den smalle måde,
Alleluia,
fra jord til himmel.

Engle som guardiansEdit

værgeengel, tysk postkort, 1900

ifølge akvinas, “på denne vej trues mennesket af mange farer både indefra og uden, og derfor som værger udpeges for mænd, der skal passere en usikker vej, så tildeles en engel til hver mand, så længe han er en vejfarende.”Ved hjælp af en engel siges Gud at introducere billeder og forslag, der får en person til at gøre det rigtige.

hellige og deres engelredit

Fader Giovangiuseppe Califano fortalte, hvordan en nyudnævnt biskop en dag tilstod pave Johannes “at han ikke kunne sove om natten på grund af en angst, der var forårsaget af ansvaret for hans kontor.”Paven sagde til ham:” Du ved, jeg tænkte også det samme, da jeg blev valgt til pave. Men en dag drømte jeg om min skytsengel, og det fortalte mig ikke at tage alt så alvorligt.”Pave Johannes tilskrev ideen om at kalde det andet Vatikankoncil til en inspiration fra sin skytsengel.Saint Gemma Galgani, en romersk-katolsk mystiker, sagde, at hun havde interageret med og talt med sin skytsengel. Saint Pio af Pietrelcina var kendt for at instruere sine sognebørn om at sende ham deres skytsengel for at kommunikere et problem eller et problem til ham, når de ikke kunne rejse for at komme til ham, eller der eksisterede en anden haster.

anglikansk Kommunionedit

Justin Fontenot fra den Bønnefulde anglikanske siger, at “guardian angel-konceptet er tydeligt til stede i Det Gamle Testamente, og dets udvikling er godt markeret”, og han fortsætter med at sige, at i “Det Nye Testamente kan begrebet guardian angel bemærkes med større præcision”. Fontenot citerer også Jerome, en kirkefader, der sagde: “‘Hvor stor sjælens værdighed, da hver enkelt fra sin fødsel har fået en engel til opgave at beskytte den.'(Comm. i Matt. lib. II).”På samme måde af forbøn og påkaldelse af engle og hellige, trykt i biblioteket for Anglo-katolsk teologi, mente, at” mange lærde protestanter synes det sandsynligt, at hver af de troende i det mindste har en skytsengel. Det ser ud til at være bevist af Skriften. Sachius siger, at alle Fædre havde denne mening. Richard Montagu, der byggede på den hellige Skrift og kirkens Fædres lære, erklærede i det 17.århundrede, at “det er en opfattelse, der er modtaget og har været lang, at hvis ikke enhver mand, hver Søn af Adam, men alligevel sikker på, at hver kristen mand regenererer ved vand og Helligånden, i det mindste fra dagen for hans regenerering og nye fødsel til Gud, hvis ikke fra tidspunktet for hans komme til verden, har ved Guds udnævnelse og tildeling en Englebeskytter til at deltage i ham ved alle analyser på alle hans måder, ved hans gå ud, ved hans komme hjem”.

østlige ortodokse Kirkedit

Sergei Bulgakov skriver, at den østlige ortodokse kirke lærer at:

hver mand har en værgeengel, der står foran HERRENS Ansigt. Denne Skytsengel er ikke kun en ven og en beskytter, der bevarer fra det onde og som sender god tanke; Guds billede afspejles i skabningen-engle og mænd-på en sådan måde, at engle er himmelske prototyper af mænd. Guardian angels er især vores åndelige familie. Skriften vidnede om, at vogterskibet og retningen af elementerne, af steder, af folk, af samfund, er betroet kosmos skytsengle, hvis meget stof tilføjer noget af harmoni til de elementer, de holder øje med.

som sådan, før den østlige ortodokse liturgi af de troendes fællesskab, beder en bøn “for en Fredens engel, en trofast guide, En vogter af vores sjæle og kroppe, lad os bede Herren. Sandelig.”

Lutheran ChurchEdit

Pastor Donald Schneider, en luthersk præst, skrev, at begrebet en skytsengel findes i Salme 91, som inkluderer et vers, der siger ” For vil befale sine Engle om dig at beskytte dig på alle dine måder. På deres hænder vil de bære dig op, for at du ikke slår din fod mod en sten”. Han siger, at Martin Luther måske har baseret morgenbøn og aftenbøn, der findes i den lille katekisme, på denne tekst, da disse bønner inkluderer bøn “lad din hellige engel være med mig, at den onde fjende måske ikke har nogen magt over mig.”

Methodist ChurchEdit

Pastor Dr. John haner, en Metodistminister og teolog skrev om emnet skytsengle i sin Engleundersøgelse og sagde, at:

måske har enhver kristen en skytsengel. Det kan være, at der er en engel til enhver kristen, eller en score af dem; eller man kan have ansvaret for en score på kristne. Nogle af de gamle fædre troede, at hver by havde en skytsengel, mens andre tildelte en til hvert hus og enhver mand. Ingen af os ved, hvor meget vi står i gæld til engle for vores befrielse fra overhængende fare, sygdom, og ondsindede plot af mænd og djævle. Hvor de fromme dør, skal engle bære sjælen til himlen, selvom det er en Lasarus sjæl.”

i Maj og juni 1743 oplevede metodister forfølgelse i Onsbury og Valsall, og grundlæggeren af Metodistkirken, John Vesley, blev truet med døden af en pøbel, der trak ham i regnen; men” Vesley undslap uskadt”, og han”troede, at han var blevet beskyttet af sin skytsengel”.

Reformed and Presbyterian ChurchesEdit

I Reformed Dogmatics, Heinrich Heppe, at nogle reformerede teologer gik ind for visningen af skytsengle, herunder Bucan, der underviste:

at der som regel til hver udvalgt person udpeges en bestemt særlig god engel af Gud til at beskytte ham, kan samles fra Kristi ord, Mt. 18. 10, hvor der siges: deres engle ser hele tiden min Faders Ansigt. Også fra Ac. 12,15 hvor de troende, der havde samlet sig i Markus ‘Hus, sagde om Peter, der bankede på døren:’det er hans engel’. Disse troende talte efter den opfattelse, der blev modtaget blandt Guds folk.”

18. århundrede gengivelse af en skytsengel