Articles

Genesis 1 Bible Commentary

komplet kortfattet

Kapitel indhold

Gud skaber himmel og jord. (1,2) skabelsen af lys. (3-5) Gud adskiller jorden fra vandene og gør den frugtbar. (6-13) Gud danner solen, månen og stjernerne. (14-19) dyr oprettet. (20-25) mennesket skabt i Guds billede. (26-28) mad udpeget. (29,30) skabelsesarbejdet sluttede og blev godkendt. (31)

kommentar til Genesis 1: 1,2

(Læs Genesis 1:1,2)

det første vers i Bibelen giver os en tilfredsstillende og nyttig redegørelse for jordens og Himlenes Oprindelse. De ydmyge kristnes tro forstår dette bedre end de mest lærde mænds fantasi. Fra det, vi ser om himlen og Jorden, lærer vi den store skabers magt. Og lad os gøre og placere som mænd, minde os om vores pligt som kristne, altid at holde himlen i vores øje og jorden under vores fødder. Guds Søn, en med faderen, var med ham, da han skabte verden; Nej, vi får ofte at vide, at verden blev skabt af ham, og intet blev skabt uden ham. Åh, hvilke høje tanker skal der være i vores sind, om den store Gud, som vi tilbeder, og om den store mægler i hvis navn vi beder! Og her, i begyndelsen af det hellige bind, læser vi om den guddommelige ånd, hvis arbejde i menneskets hjerte så ofte nævnes i andre dele af Bibelen. Vær opmærksom på, at der først ikke var noget ønskeligt at blive set, for verden var uden form og tomhed; det var forvirring og tomhed. På samme måde er nådens arbejde i sjælen en ny skabelse: og i en nådeløs sjæl, en, der ikke er født på ny, er der uorden, forvirring og ethvert ondt arbejde: det er tomt for alt godt, for det er uden Gud; det er mørkt, det er mørket selv: dette er vores tilstand af natur, indtil den Almægtige nåde virker en forandring i os.

kommentar til Genesis 1:3-5

(Læs Genesis 1: 3-5)

Gud sagde, Lad der være lys; han ville det, og straks var der lys. Åh, Guds ords kraft! Og i den nye skabelse er den første ting, der udføres i sjælen, lys: den velsignede ånd virker på viljen og hengivenhederne ved at oplyse forståelsen. De, der ved synd var mørke, ved nåde bliver lys i Herren. Mørket ville altid have været over det faldne menneske, hvis Guds Søn ikke var kommet og givet os forståelse, 1 Joh 5:20. Det lys, som Gud ønskede, godkendte han. Gud delte lyset fra mørket; for hvilket fællesskab har lys med mørket? I himlen er der perfekt lys, og intet mørke overhovedet; i helvede, totalt mørke, og ingen glimt af lys. Dagen og natten er Herrens; lad os bruge begge til hans ære ved at arbejde for ham hver dag og hvile i ham hver nat og meditere i hans Lov både dag og nat.

kommentar til Første Mosebog 1:6-13

(Læs Første Mosebog 1:6-13)

jorden var Tomhed, men med et ord talt, det blev fuld af Guds Rigdom, og hans de er stadig. Selvom brugen af dem er tilladt for mennesket, er de fra Gud, og til hans tjeneste og Ære skal de bruges. På hans befaling frembringer jorden græs, urter og frugter. Gud må have æren af al den gavn, vi modtager fra jordens produkter. Hvis vi gennem nåden har interesse for ham, der er kilden, kan vi glæde os over ham, når strømmen af timelig barmhjertighed er tørret op.

kommentar til Genesis 1:14-19

(Læs Genesis 1:14-19)

i den fjerde dags arbejde redegøres skabelsen af solen, månen og stjernerne. Alt dette er Guds gerninger. Stjernerne tales om, som de ser ud for vores øjne, uden at fortælle deres antal, natur, sted, størrelse eller bevægelser; for skrifterne blev skrevet, ikke for at tilfredsstille nysgerrighed eller gøre os astronomer, men for at føre os til Gud og gøre os hellige. Himlens lys er lavet til at tjene ham; de gør det trofast og skinner i deres sæson uden fejl. Vi er sat som lys i denne verden for at tjene Gud; men svarer vi på samme måde slutningen på vores skabelse? Det gør vi ikke: vores lys skinner ikke for Gud, som hans lys skinner for os. Vi brænder vores mesters lys, men har ikke noget imod vores mesters arbejde.

kommentar til Første Mosebog 1:20-25

(Læs Første Mosebog 1:20-25)

Gud befalede fisk og høns, der skal produceres. Denne kommando udførte han selv. Insekter, som er mere talrige end Fuglene og dyrene, og som nysgerrige, synes at have været en del af denne dags arbejde. Skaberens visdom og magt skal beundres lige så meget i en myre som i en elefant. Kraften i Guds forsyn bevarer alle ting, og frugtbarhed er virkningen af hans velsignelse.

kommentar til Genesis 1:26-28

(Læs Genesis 1:26-28)

mennesket blev gjort til sidst af alle skabninger: dette var både en ære og en tjeneste for ham. Alligevel blev mennesket skabt samme dag som Dyrene var; hans krop blev lavet af den samme jord med deres; og mens han er i kroppen, beboer han den samme jord med dem. Gud forbyde, at ved at hengive kroppen, og de ønsker af det, vi skal gøre os som de dyr, der omkommer! Mennesket skulle være et væsen, der var anderledes end alt, hvad der hidtil var gjort. Kød og ånd, himmel og jord, skal sættes sammen i ham. Gud sagde: “Lad os gøre mennesket.”Da mennesket blev skabt, skulle det herliggøre Faderen, Sønnen og Helligånden. Ind i det store navn bliver vi døbt, for til det store navn skylder vi vores væsen. Det er menneskets sjæl, der især bærer Guds billede. Mennesket blev oprejst, Prædikeren 7: 29. Hans forståelse så guddommelige ting klart og sandt; der var ingen fejl eller fejl i hans viden; hans vilje samtykkede straks og i alle ting til Guds vilje. Hans følelser var alle regelmæssige, og han havde ingen dårlige lyster eller lidenskaber. Hans tanker blev let bragt og fastgjort til de bedste emner. Således hellige, således lykkelige, var vores første forældre i at have Guds billede på dem. Men hvordan er dette billede af Gud på mennesket ødelagt! Må Herren forny det på vores sjæle ved hans nåde!

kommentar til Genesis 1: 29,30

(Læs Genesis 1:29,30)

urter og frugter skal være menneskets mad, herunder majs, og alle Jordens produkter. Lad Guds folk kaste deres omsorg på ham, og ikke bekymre sig om, hvad de skal spise, og hvad de skal drikke. Den, der fodrer sine fugle, vil ikke sulte sine babyer.

kommentar til Genesis 1:31

(Læs Genesis 1:31)

når vi tænker på vores værker, finder vi til vores skam, at meget har været meget dårligt; men da Gud så sit arbejde, var alt meget godt. Godt, for det hele var ligesom skaberen ville have det til at være. Alle hans værker, på alle steder i hans Herredømme, velsigne ham; og velsign derfor Herren, min sjæl. Lad os velsigne Gud for Kristi evangelium, og når vi betragter hans almægtige magt, lad os syndere flygte fra den kommende vrede. Hvis nyskabt til Guds billede i hellighed, vi skal langt ind i ” nye Himle og ny jord, hvor bor retfærdighed.”