Articles

Faste er ikke for den åndelige Elite. Det er for ondt.

Fasting er grønkål af de åndelige discipliner. Vi ved, at det er godt for os, men vi søger det ikke på menuen.

for et par år siden prøvede jeg Nike-tilgangen til at faste: bare gør det. Jeg fastede en dag om ugen (intet andet end vand) i tre måneder. Jeg fortæller dig ikke dette for at prale; det er mere en tilståelse. Mit mål var at fokusere på Guds karakter, at komme nær til ham gennem bøn i en dedikeret offertid. Men efter tre måneder følte jeg ikke, at det havde opnået noget. Jeg glødede ikke som Moses, der kom ned ad bjerget; jeg var den værste version af mig selv, og alle vidste det.

Jeg læste en bog, der sagde at bruge sultesmerter som en påmindelse om at tale med Gud. Så hver gang min mave knurrede, bad jeg om, at Gud ville gøre mig mindre elendig. Jeg modtog ikke unik, overnaturlig klarhed i retning af mit liv, hvilke numre der skal spilles i lotteriet, eller noget andet. Hvis jeg holdt muskler igennem og bygget det ind i en rytme af disciplin, tænkte jeg, så ville det slå rod og bære frugt. Det gjorde det ikke.

uden at vide, at jeg skulle faste, indså jeg, at jeg ikke kunne formulere konceptet på en håndgribelig måde. Så jeg besluttede at jeg skulle starte fra tegnebrættet og skrive en definition. Og jeg besluttede, at jeg først skulle svare, hvornår jeg skulle faste, og hvorfor jeg skulle faste.

Hvornår skal man hurtigt?

da jeg så på tilfælde af faste i Bibelen, så jeg, at Aaron faster, når hans søn dør. David og hans mænd fastede i sorg efter at have hørt om Sauls Død. Daniel afholder sig fra at spise kød eller drikke vin i sin klage.

Nogle gange beder et individ eller hele samfund Gud gennem faste om tilgivelse, helbredelse, udfrielse eller intervention. Israel og Nineve græder i omvendelse og faste, når Gud afslører deres Synd og truer med at dømme dem. De beder Gud om at have Medlidenhed, tilbyde vejledning, bringe trøst, gribe ind eller endda give afkald på den lovede straf. I faste benægter vi den trøst, der ofte legitimt findes i de gode ting, som Gud giver os (f.eks. mad eller drikke), og løber i stedet til Gud selv for trøst.

en af grundene til, at jeg kæmpede med faste, var, at min timing var tilfældig, improviseret og målløs.

i alle tilfælde var faste et svar på en formildende omstændighed. Det var ikke spontant. Det var ikke en åndelig disciplin i traditionel forstand som Bibelindtagelse eller bøn. Du vågner ikke op på fredag og tænker, jeg burde nok hurtigt i dag. En af grundene til, at jeg kæmpede med faste, var min tilfældige, improviseret, og målløs timing.

bibelsk ser det ud til, at faste er situationelt født. Omstændigheder beder det. Fasten sørger over den situation, vores synd (individuelt eller kollektivt) har skabt. Det søger at genoprette intimitet med Gud gennem omvendelse. Det er et desperat råb om tålmodighed og hjælp, vejledning og helbredelse. Fasting intensiverer klarheden i dit anbringende. Det anerkender vores svaghed og tillid til Guds styrke, når vi venter på, at han griber ind.

mennesker er unikke, fordi vi er psykosomatiske væsener, der omfatter en materiel komponent (krop) og en immateriel (sjæl/ånd). Din krop er ikke kun megafonen eller køretøjet til din sjæl. Din sjæl / sind / ånd og din krop er integreret forbundet: hvad der sker med din sjæl påvirker din krop og omvendt.

når vi oplever dyb sorg, skam eller støder på noget foruroligende, siger vi ofte: “jeg har lige mistet min appetit.”Ingen fyrretræer til braiseret oksekød kort ribben ved begravelsen af en 5-årig. Lidelse, sorg, ængstelse, angst, depression, desperation, skyld, skam og tragedie sætter os alle på et sted, hvor vi er unikt følsomme over for vores behov for Gud. I disse øjeblikke, vi beder om hans trøst, barmhjertighed, tilstedeværelse, og indgriben over alt andet. Vores sjæle kommunikerer denne længsel til vores kroppe. Det er her, vi skal faste.

hvorfor hurtigt?

faste handler ikke om at skabe personlig lidelse og tab for at lære os selv, at vi har brug for Gud. Faste er at udnytte den smerte, der uundgåeligt kommer, når vi forsøger at adlyde Gud i en falden verden, og udnytte muligheden for at gemme sig i Kristus, løbe til ham for styrke og kaste os ved foden af hans Trone.

Fasting handler ikke om at skabe personlig lidelse og tab for at lære os selv, at vi har brug for Gud.

så vi faste på grund af vores synd og den vejafgift, det tager på andre. Vi faste, for så længe vi trækker vejret, er vores helliggørelse endnu ikke afsluttet. Vi faste, fordi naturkatastrofer hærger verden. Vi faste, fordi folk dør af sult og tørst, mangler livets fornødenheder. Vi faste, når kræft tårer gennem vores kroppe eller vores kære. Vi faste, fordi hele kosmos stønner for forløsning. Vi faste, fordi Kristus endnu ikke har afsluttet det arbejde, han begyndte i en krybbe.

så hvad er fastende?

Jeg tror, vi er klar til at komponere en definition:

Fasting er en situationelt født, psykosomatisk sanset, hurtig fra sjælen til at søge retning, korrektion eller trøst fra Gud gennem bøn-gennemblødt afholdenhed, mens vi afventer vores Konges tilbagevenden.faste er ikke forbeholdt den åndelige elite; det er for dig og mig. Må vi øve det og dybere opleve den Gud, der elsker os.som alle Guds befalinger er faste til vores gode og vores glæde.