Articles

Eukaristi

Eukaristi, også kaldet hellig Nattverd eller Herrens nadver, i kristendommen, rituel mindehøjtidelighed af Jesu sidste Nadver med sine Disciple, Hvor (ifølge traditionen) han gav dem brød med ordene, “Dette er min krop,” og vin med ordene, “Dette er mit blod.”Historien om Eukaristiens institution af Jesus natten før hans korsfæstelse er rapporteret i fire bøger i det Nye Testamente (Matthæus 26:26-28; Markus 14:22-24; Lukas 22:17-20; Og jeg Korinther 11:23-25). Apostlen Paulus ‘ breve og Apostlenes Gerninger i Det Nye Testamente viser, at de tidlige kristne troede på, at denne institution indeholdt et mandat til at fortsætte fejringen som en forventning i dette liv af glæderne ved banketten, der skulle komme i Guds Rige.

Eukaristi
Eukaristi

Eukaristien udføres i Lourdes, Frankrig.

Lima

Læs mere standardbillede
Læs mere om dette emne
nadver: Eukaristien eller Herrens nadver
sammen med dåben er den største betydning blevet givet til eukaristien, som begge institutioner er udpeget…

Eukaristien har dannet en central ritual for kristen tilbedelse. Alle kristne er enige om, at det er en mindehøjtidelighed, hvor kirken ved at spise brød og drikke vin (eller for nogle protestanter, druesaft eller vand) minder om, hvad Jesus Kristus var, sagde og gjorde. De ville også være enige om, at deltagelse i eukaristien forbedrer og uddyber de troendes fællesskab ikke kun med Kristus, men også med hinanden.

på grund af variationer i både doktrin og praksis, imidlertid, Eukaristien, der var beregnet som både et symbol på og et middel til at fremme enhed i kirken, har været en kilde til uenighed og endda strid. Mange kristne traditioner lærer, at Jesus er til stede i eukaristien på en særlig måde, selvom de er uenige om naturen, locus og tidspunktet for denne tilstedeværelse. I mange andre kristne traditioner eukaristien er symbolsk eller erindringsmønter. Et eksempel på en kristen tradition, der ikke praktiserer eukaristien, er Kvakerisme, hvis tilhængere ser ritualet som for formelt og dermed begrænser Helligåndens oplevelse. Desuden er forskellige kirkesamfund uenige om, hvorvidt adgangen til Eukaristien skal være åben for alle kristne eller begrænset til medlemmer, der har opfyldt indvielseskravene og således er i fuldt fællesskab med en bestemt kirke. Blandt baptister har for eksempel udøvelsen af “tæt fællesskab” begrænset ordinancen til dem, der døbes ordentligt—dvs.som voksne på en trosbekendelse. Som et resultat af sådanne variationer har Eukaristien været et centralt spørgsmål i den økumeniske bevægelses diskussioner og overvejelser.

i henhold til den eukaristiske doktrin om romersk katolicisme overføres elementerne i det indviede brød og vin til Kristi legeme og Blod: deres stof omdannes til Legemets og blodets stof, skønt elementernes ydre udseende, deres “ulykker” forbliver. I løbet af det 19.og 20. århundrede lagde den romersk-katolske liturgiske bevægelse ny vægt på hyppigheden af kommunion, hele Menighedens deltagelse i præstetjenesten og Kristi virkelige tilstedeværelse i kirken som den grundlæggende forudsætning for den virkelige tilstedeværelse i eukaristien.

få et Britannica Premium-abonnement og få adgang til eksklusivt indhold. Abonner nu

den eukaristiske tro og praksis i østlig ortodoksi har meget til fælles med romersk katolicisme. De vigtigste forskelle vedrører fromhed og liturgi snarere end doktrin. Mens romersk-katolsk teologi fastholder, at recitationen af institutionens ord udgør Eukaristien som et sakrament, har østlig teologi lært, at påkaldelse af Helligånden på elementerne (græsk epikl-kristisis) er en del af Eukaristiens væsentlige form. En anden stor forskel er den østlige brug af syret snarere end usyret Brød til værten, det brød, der ceremonielt bliver Kristi legeme.vestlige protestantiske trosretninger varierer i deres eukaristiske praksis og holdninger. I nogle kirkesamfund—Den anglikanske og lutherske blandt dem—er Eukaristien en af to sakramenter (dåb er den anden). I andre kirkesamfund—for eksempel blandt baptister og nogle Kongregationalister-er det en ordinance, et udtryk for samfundets kristne tro, men ikke en nådekanal. Under den protestantiske Reformation afviste de kristne ledere Huldrych og John Calvin sakramenternes rolle i at opnå nåde. Begge anerkendte eukaristiens centrale forhold til det kristne liv, men alligevel brød de ikke kun med romersk-katolsk lære, men også med reformator Martin Luther, der opretholdt troen på Kristi virkelige tilstedeværelse. Han sagde, at Eukaristien letter udseendet af Kristi åndelige tilstedeværelse til den troende. Calvin, hvis position var tættere på Luthers, lærte Kristi “virkelige, men åndelige tilstedeværelse”, men i den sakramentale handling snarere end i Eukaristiens elementer. Det Højkirke anglikanere (især siden Anglo-katolsk Oksford bevægelse af det 19.århundrede) og lutheranere (som bekræfter den virkelige tilstedeværelse af Kristi legeme og blod “i, med og under” brød og vin) holder sig bedst til traditionerne for katolsk eukaristisk lære og praksis. I deres liturgier arbejder både anglikanisme og Lutheranisme inden for rammerne af messen, vedtager visse elementer og afviser andre; de liturgiske bevægelser i begge traditioner i det 19.og 20. århundrede gendannede yderligere elementer, selvom teologiske fortolkninger af Herrens nadver fortsatte med at vise stor variation.