Articles

Esajas kapitel 1

A. Gud siger sin sag og tilbyder en kur.

1. (1) Indledning: synet af Esajas, søn af Amos.4 Det Syn af Esajas, Amos ‘søn, som han så om Juda og Jerusalem i Judas, Jotams, Akas ‘og Hiskias’, konger af Juda.Esajas ‘ vision: denne bog indeholder profetierne om Esajas, Amos søn, der tjente fra omkring 740 til 680 f.kr. i omkring 20 år talte han til både det nordlige rige Israel og det sydlige rige Juda. Efter Israels fald for assyrerne i 722 f.kr. fortsatte Esajas med at profetere for Juda.

i. denne periode af Israels historie fortælles i 2 Kings 15 gennem 21 og 2 Chronicles 26 gennem 33. Esajas var en samtid af profeterne Hoseas og Mika. På Esajas ‘ tid havde profeterne Elias, Elisa, Obadja, Joel, Jonas og Amos allerede fuldført deres tjeneste.

ii. på dette tidspunkt havde Israel været i det lovede Land i næsten 700 år. I de første 400 år i Kana ‘ an regerede dommerne Israel. Disse var åndelige, militære og politiske ledere, som Gud oprejste som lejligheden krævede. Derefter, i omkring 120 År, herskede tre konger over hele Israel: Saul, David og Salomo. Men i 917 f.kr. havde Israel en borgerkrig og forblev opdelt i to nationer, Israel (mod nord) og Juda (mod syd) indtil Esajas tid.

iii. indtil Esajas tid havde Israels rige – de nordlige ti stammer – omkring 18 Konger, alle dårlige og oprørske mod HERREN. Kongeriget Juda – de to sydlige stammer-havde omkring 11 konger før Esajas ‘ tjeneste, nogle gode og nogle dårlige.

iv. i Esajas ‘ tid var Israel en lille nation, der ofte blev fanget midt i krigene mellem tre supermagter: Egypten, Assyrien og Babylon.

v. Da Esajas ‘ tjeneste begyndte, var der en national krise i det nordlige kongerige Israel. Assyriens supermagt var ved at overvælde kongeriget Israel. I løbet af Esajas ‘ tjeneste som profet stod det sydlige rige Juda over for gentagne trusler fra de større omkringliggende nationer.

vi. mange moderne lærde mener, at der var mere end en forfatter til Esajas Bog. De bruger udtryk som” deutero-Esajas “og” Trito-Esajas “eller” den Isaianske Skole.”Nogle gange antages mere end en forfatter til Esajas’ Bog på grund af ændringer i stil og tone, og nogle gange som en benægtelse af Esajas som forudsigelig profeti.

vii. imidlertid indikerer Det Nye Testamente, at der kun var en forfatter af Esajas. I Johannes 12:37-41 citerer Johannes fra både den “første” del af Esajas og den “anden” del af Esajas – de dele, der angiveligt er skrevet af to eller flere forskellige Isaiahs – og Johannes fortæller os specifikt, at det var den samme Esajas. Det Nye Testamente citerer Esajas ved navn mere end alle de andre profetiske forfattere tilsammen.

viii. Esajas ‘ Bog er fyldt med mange vidunderlige profetier om Messias, der fortæller os om Jesu Kristi person og arbejde omkring syv hundrede år før Jesus blev født i Betlehem. Af denne grund kaldes Esajas undertiden ” det femte evangelium.”

b. Esajas, Amos søn: navnet Esajas betyder frelse er af Herren. Der er mindst syv mænd ved navn Esajas i Bibelen, men kun en er Esajas, Amos søn.

i. nogle har troet, at Amos og profeten Amos var den samme person, men det synes usandsynligt. Nogle gamle jødiske traditioner siger, at Amos var bror til Kong Amasja, men der er ingen bibelsk måde at bevise dette på.

ii. Vi ved mere om Esajas, end vi gør om mange andre af profeterne. Esajas var gift og var far til mindst to sønner (Esajas 7:3 og 8:3). Han boede i Jerusalem (Esajas 7:3, 22:1, 37:2, 38:5, og 39: 3).

iii. der er “en stærk jødisk-kristen tradition, der hævder, at Esajas også overlevede Hiskia og blev savet i stykker af sin efterfølger Manasse med en træsav, efter at profeten havde skjult sig i et hult træ for den Vrede Konge.”(Bultema) mange tror Hebræerne 11:37 (de blev savet i to) er en henvisning til Esajas ‘ martyrium.iv. mest af alt var Esajas en stor Guds Mand. Esajas ” har en Daniels mod, en Jeremias følsomhed ,en Hoseas patos og en Amos rasende vrede; og desuden efterlader han dem alle langt bagud i den unikke kunst af hellig hån. Hans mod er af en sådan art, at han aldrig, ikke engang et øjeblik, viser sig at være svag eller sky.”(Bultema)

c. i dagene af: profetien i dette kapitel fandt sandsynligvis sted i tiden for AHASS, konge af Juda (2 Kings 16 og 2 Chronicles 28). Akas var en ond konge, og i hans regeringstid blev Juda invaderet mange gange af de omkringliggende nationer.

2. (2-4) Herrens klage over Juda.

Hør, o himle, og giv øre, o jord!
For Herren har talt:
” Jeg har næret og opdraget børn,
og de har gjort oprør mod mig;
Oksen kender sin ejer
og Æselet sin Herres Krybbe;
Men Israel ved det ikke,
mit folk overvejer ikke.”
Ak, syndige nation,
et Folk lastet med uretfærdighed,
En flok onde,
Børn, der er korrupte!
De har forladt HERREN,
De har provokeret til vrede
Israels Hellige,
de har vendt sig bagud.hør, o himle, og giv øre, o jord: Gud kaldte himmel og jord som vidner mod Juda. Judas ledere og folk havde modstået hans vilje, og Gud erklærede nu sin sag mod dem. Vi tænker måske på himmel og jord som en “jury”, som Gud præsenterede sagen før.Romerne 8:22 siger, For vi ved, at hele skabelsen stønner og arbejder sammen med fødselsveer indtil nu. Skabelsen venter på den udfrielse, der vil komme, når Messias hersker direkte over hele skabelsen. Når Guds folk ikke adlyder, kan vi sige, at der er en følelse, hvor de “forsinker” denne løsning af alle ting. Så himlen og jorden har en interesse i vores lydighed.

b. Jeg har næret og opdraget børn, og de har gjort oprør mod mig: Judas ledere og folk var som oprørske børn, som aldrig værdsatte alt, hvad deres forældre gjorde for dem.

i. som forældre, Vi kan forstå, hvor frustrerende og galning det er for vores børn at se bort fra og adlyde os. Det fylder os med retfærdig harme, og vi tænker: “efter alt hvad jeg har gjort for dem, behandler de mig sådan?”Men vi har behandlet Gud endnu værre end noget barn har behandlet deres forældre.

c. Oksen kender sin ejer og Æselet sin Herres Krybbe; Men Israel ved ikke: Judas ledere og folk var ikke som dumme dyr, såsom Oksen eller æselet. De var dummere end dumme dyr. Oksen kender i det mindste sin ejer, Men Juda vidste ikke, hvem der ejede dem. Æselet ved, hvem der tager sig af ham, Men Juda vidste ikke, hvem der tog sig af dem.intet dyr har nogensinde fornærmet eller modstået eller afvist eller ulydigt Gud som ethvert menneske har. Ethvert dyr er en mere trofast tjener for Gud end det bedste menneske.

d. Ak, syndige nation: Gud klart og stærkt udsat deres Synd. De var fyldt med uretfærdighed, en flok onde, og de havde provokeret Herren til vrede.

3. (5-9) Judas desperate tilstand.

hvorfor skal du blive ramt igen?
du vil gøre oprør mere og mere.
hele hovedet er sygt,
og hele hjertet besvimer.
fra fodsålen selv til hovedet,
der er ingen sundhed i det,
men sår og blå mærker og putrefying sår;
de er ikke blevet lukket eller bundet op,
eller beroliget med salve.
dit land er øde,
dine Byer er brændt med ild;
fremmede fortærer dit land i din nærhed;
og det er øde, som væltet af fremmede.
så Sions datter efterlades som en stand i en vingård,
som en hytte i en have med agurker,
som en belejret by.
medmindre Hærskarers HERRE
havde overladt os en meget lille rest,
vi ville være blevet som Sodoma,
vi ville være blevet gjort som Gomorra.

A. Hvorfor skal du blive ramt igen? På trods af deres Synd ønskede Gud ikke ondt over Juda. I stedet længtes han efter, at de skulle omvende sig og gøre det let for sig selv. Gud havde tugtet Juda, og de reagerede ikke. De ville fortsætte med at blive ramt, så længe de gjorde oprør.

b. syg…hele hjertet besvimer…. ingen sundhed…sår og blå mærker og forrådnende sår: på grund af deres oprør mod Gud, Juda var på et dårligt sted. Det er her deres ulydighed og manglende underkastelse bragte dem.dit land er øde, dine Byer brændt med ild; fremmede fortærer dit land i din nærhed: under AHASS regering blev Judas rige angrebet og plyndret af Israel, Syrien, Edom, Filisterne og Assyrien (2 Krønikebog 28). Det blev skrevet om denne periode, for Herren bragte Juda ned på grund af Ahas konge af Israel, for han havde opmuntret moralsk tilbagegang i Juda og havde konstant været utro mod HERREN (2 Krønikebog 28:19).

i. for alt dette ville Juda ikke omvende sig. Deres Synd bragte dem store problemer, men de foretrak stadig deres Synd med alle dens problemer end at underkaste sig Herren Gud. Faktisk siger 2 Krønikebog 28: 22, nu i hans Trængselstid blev kong Akas mere og mere utro mod HERREN.

d. Hvis ikke Hærskarers HERRE havde overladt os en meget lille rest, ville vi være blevet som Sodoma, vi ville være blevet gjort som Gomorra: så slemt som Judas stat var på grund af deres Synd, kunne det have været værre. Det var kun ved Guds nåde, at de overhovedet overlevede. Sodoma og Gomorra blev begge totalt ødelagt, med ikke engang en meget lille rest at fortsætte. Selv midt i dommen viste Gud sin Barmhjertighed mod Juda.

4. (10-15) Gud hader deres tomme religiøse ceremonier.

hør Herrens ord,
I herskere over Sodoma;
giv øre til vor Guds lov,
i Gomorra:
” til hvilket formål er mængden af dine ofre til mig?”
siger Herren.
” Jeg har fået nok af Brændofre af væddere
og fedt af fodret kvæg.
Jeg glæder mig ikke over blodet af tyre,
eller af lam eller geder.
Når du kommer til at møde for mig,
Hvem har krævet dette fra din hånd,
for at trampe mine domstole?
Bring ikke flere forgæves ofre;
røgelse er en Vederstyggelighed for mig.
De nye måner, Sabbaterne og indkaldelsen af forsamlinger—
Jeg kan ikke udholde uretfærdighed og det hellige møde.
dine nye måner og dine udpegede fester
Min Sjæl hader;
De er en besvær for mig,
Jeg er træt af at bære dem.
når du spreder dine hænder,
Jeg vil skjule mine øjne for dig;
selvom du beder mange bønner,
vil jeg ikke høre.
dine hænder er fulde af blod.”

a. i herskere over Sodoma…i Gomorra: Gud prøvede tydeligvis at få opmærksomhed fra Judas ledere og folk. Han gjorde dette ved at forbinde dem med to byer synonymt med Synd og dom.

b. til hvilket formål er mængden af dine ofre til mig? Selv midt i deres oprør fortsatte Juda sin religiøse ceremoni og ritual. De fortsatte ofrene, de fortsatte Brændofrene, de fortsatte med at ofre fedt af fodret kvæg, de fortsatte med at brænde Røgelse, de fortsatte deres forsamlinger og deres hellige møder – og Gud var syg af dem alle.

i. se, hvordan Herren beskriver sin reaktion på disse religiøse ritualer: jeg har fået nok…. bring ikke mere forgæves sacrifices…an Vederstyggelighed for mig…. Jeg kan ikke endure…My jeg er træt af at bære dem.

ii. Dette er en nøgtern tanke. Vi kan tilbyde Gud alle former for religiøse ritualer og ceremonier, alle former for religiøs tjeneste, og han kan hade det og betragte det som en Vederstyggelighed! Måske, midt i al deres ulykke (beskrevet i Esajas 1:5-9), troede Juda, at svaret var i religiøse ceremonier, i deres gamle version af “kirkedeltagelse” og et par dollars i ofringen. Men hvis deres Hjerte ikke blev forandret og ydmyget og overgav sig til Herren, gjorde det ingen forskel. Uden det rette hjerte hadede Gud deres religiøse ceremoni og tjeneste.

iii. “Når syndere er under Guds domme, vil de lettere blive bragt til at flyve til deres hengivenheder end at forlade deres synder og reformere deres liv.”(Mattæus Henry)

c. når du spredte dine hænder ud: dette var holdningen til bøn i den gamle kultur. I stedet for at bede med bøjede hoveder og hænder foldet, ville de bede med ansigtet vendt mod himlen og hænderne spredt ud til himlen. Så da de bad, sagde HERREN: “Jeg vil skjule mine øjne for dig…Jeg vil ikke høre.”

i. Vi kan være sikre på, at der midt i al denne religiøse ceremoni blev tilbudt mange gode bønner. Mange veltalende, rørende og følelsesmæssige bønner blev sagt. Men de var tomme, hule, ubrugelige bønner, fordi Gud så på Juda og sagde: “Dine Hænder er fulde af blod.”

5. (16-20) Herren tilbyder en kur.

” vask jer selv, gør jer rene;
Fjern jeres onde handlinger fra mine øjne.
ophøre med at gøre ondt,
lære at gøre godt;
søge retfærdighed,
irettesætte undertrykkeren;
forsvare faderløse,
bønfalde enken.
“Kom nu, og lad os ræsonnere sammen,”
siger Herren,
“selvom dine synder er som Skarlagen,
de skal være så hvide som sne;
selvom de er røde som crimson,
de skal være som uld.
Hvis du er villig og lydig,
skal du spise landets gode;
men hvis du nægter og gør oprør,
skal du fortæres af sværdet”;
For Herrens mund har talt.

a. vask jer selv, gør jer rene…. Lær at gøre godt, søge retfærdighed, irettesætte undertrykkeren, forsvare den faderløse, bede om enken: Judas lederes og folks fordærv kom til udtryk i deres dårlige behandling af hinanden.mange århundreder senere gentog apostelen Johannes følelsen af Esajas ‘ budskab: hvis nogen siger: “Jeg elsker Gud” og hader sin bror, er han en løgner; for den, der ikke elsker sin bror, som han har set, hvordan kan han elske Gud, som han ikke har set? (1 Johannes 4: 20) Judas ledere og folk ville sige, at de elskede Gud ved deres religiøse ceremonier, men Herren var mere interesseret i, hvordan de behandlede andre mennesker, især de svage (den faderløse…enken).

b. “Kom nu, lad os ræsonnere sammen,” siger Herren, Gud Herren indbyder sit folk til at komme fornuft med ham. Det, han tilbyder os, tilbydes ikke kun, fordi han er større end os og har ret til at diktere, hvilke vilkår der behager ham. Guds vejledning for os er rimelig. Det er smart. Det er den bedste måde at leve på.det er galskab at afvise og modstå en Gud med uendelig visdom, uendelig kærlighed, uendelig nåde og uendelig magt. Sand fornuft vil drive enhver ærlig mand til den ydmygeste tilbedelse og underkastelse over for Gud.

ii. Englene omkring Guds trone er dækket af øjne, som taler om deres store evne til at opfatte og kende (Åbenbaringen 4:6-8). Disse er måske de mest intelligente, rationelle væsener, som Gud nogensinde har skabt, og de bruger hvert øjeblik af deres eksistens tabt i total ros, total tilbedelse og total overgivelse til Gud. Det er her den højeste grund vil drive os.

iii. det er bare rimeligt at følge Gud. Har du nogensinde engang hørt om en gammel kristen, på deres dødsleje, samle deres børn og venner rundt, og siger: “Nu venner, pas på den kristendom! Jeg har fulgt Jesus hele mit liv, og jeg er så ked af det! Hvilket spild det var!”Hvilken vrøvl! Tværtimod finder vi, at kristne på deres dødsleje stoler på og elsker Gud mere end nogensinde. Det er bare rimeligt.selvom dine synder er som Skarlagen, skal de være så hvide som sne; selvom de er røde som crimson, skal de være som uld: Herren tilbød en angrende, ydmyget Juda sand og fuldstændig Renselse fra synd. Deres tilstand af synd kunne omdannes fra dybt plettet til at blive helt hvid.

i. i denne passage, Esajas siger intet om, hvordan denne udrensning kommer. Men vi ved, at det kommer, fordi Jesus påtog sig vores plet af synd, og Gud dømte synd perfekt og fuldstændigt i Jesus, så vi kan betragtes som hvide som sne og så hvide som uld.

ii. der er enormt håb i Guds tilgivelse! Vi kan virkelig være rene fra syndens plet. Vores gode gerninger kan ikke rense pletten. Vores bedste intentioner eller løfter kan ikke rense pletten. Vores lidelse eller smerte kan ikke rense pletten. Tiden kan ikke rense pletten. Døden kan ikke rense pletten. Kun Jesu værk kan gøre os hvide som sne! Vi kan virkelig få et brud med fortiden og en ny begyndelse i Jesus Kristus. Syndens magt, syndens skam, Syndens Skyld, syndens herredømme, syndens terror og Syndens smerte kan alle tages væk i Jesus.”Herren benægter ikke sandheden om, hvad synderen har tilstået, men han siger til ham:” selvom dine synder er som Skarlagen, møder jeg dig på den grund. Du behøver ikke forsøge at mindske omfanget af din synd eller forsøge at få det til at se ud til at være mindre, end det virkelig er. Ingen; uanset hvad du siger det er, det er alt det, og sandsynligvis langt mere. Din dybeste følelse af din syndighed kommer ikke op til sandheden om din virkelige tilstand; bestemt overdriver du ikke i det mindste. Dine synder er skarlagen og crimson; det ser ud som om du har sat på syndens kejserlige kappe og gjort dig selv til en monark af ondskabens rige. Sådan ser et menneskes Skyld ud for Guds søgende øje.”(Spurgeon)

iv. Spurgeon beskrev mennesker dybt farvet af synd: “En ond gammel staklen, der har taget sine grader i Satans kollegium, er blevet en mester i Belial, en Fyrste og chef for syndere – en Goliat blandt Filisterne – endnu, til sådan en mand, er dette ord sendt i dag. Dine hænder er blodige med de unges sjæle, du har holdt et hellhouse; du har knust offentlige underholdninger, der har ødelagt og fordærvet de unge; du har guld i lommen i dag, som du har tjent ved sjælens blod; du har tåbens pence og drukkenboltens shilling, som virkelig er kommet i dine hænder fra fattige kvinders hjerter, du har hørt de sultende børns skrig, og du har fristet deres mænd til at tage drikken og ødelagt deres kroppe og deres sjæle. Du har holdt et sted, hvor underholdningen var så lav, så grovelling, at du vækkede ondskabens slumrende lidenskaber i tankerne hos enten unge eller gamle, og så skal du synke til helvede med andres blod på dit hoved såvel som din egen forbandelse, ikke med en Møllesten om din hals, men med mange.”Alt dette kan være sandt for dig; alligevel kan Gud tilgive dine synder, og du kan blive hvid som sne.

d. kom nu: når vi overvejer storheden ved Guds renselse og benådning, er det desto mere grund for os at komme nu. Gud ønsker, at adskillelsen mellem dig og ham skal være væk nu. Han vil ikke have dig til at fortsætte i din destruktive vej endnu et øjeblik. Han ønsker det bedste for os nu.

i. ” kom nu, ingen sæson kan være bedre. Hvis du er forsinket, indtil du er bedre, vil du aldrig komme overhovedet. Kom nu; Du får måske aldrig en anden advarsel; hjertet er måske aldrig så ømt, som det er i dag. Kom nu; ingen andre øjne må nogensinde græde over dig; intet andet hjerte må nogensinde plage for din Frelse. Kom nu, nu, nu, for i morgen kan du aldrig vide i denne verden. Døden kan have beseglet din skæbne, og den engang beskidte kan forblive beskidte stadig. Kom nu; for i morgen kan dit hjerte blive hårdere end sten, og Gud kan give dig op. Kom nu; det er Guds Tid; i morgen er Djævelens tid. I dag, hvis I vil høre hans røst forhærde ikke eders Hjerter, som i provokationen, da eders Fædre fristede mig og beviste mig i ørkenen og så mine Gerninger.’Kom nu. Hvorfor forsinke at være glad? Vil du udskyde din bryllupsdag? Vil du udsætte den time, hvor du bliver benådet og leveret? Kom nu: Jehovas indvolde længes efter dig. Din fars øje ser dig langt væk, og han løber for at møde dig. Kom nu; kirken beder for dig; dette er genoplivningstider; ministre er mere alvorlige.”(Spurgeon)

e. hvis du er villig og lydig, skal du spise landets gode; men hvis du nægter og gør oprør, skal du fortæres af sværdet: her tilbød Gud Juda et valg. De kunne finde håb midt i deres Revselse, befrielse fra tomme religiøse ritualer og Renselse fra deres Synd. Men de måtte overgive deres hjerte for Gud og ikke nægte og gøre oprør. I stedet måtte de være villige og lydige.

I. ingen passer perfekt til nogen sætning, men hvilken sætning beskriver bedre dit liv? Er den villig og lydig eller nægter og gør oprør? Der er en konsekvens for begge veje: Spis af landets gode eller blive fortæret af sværdet. Ikke underligt, at Herren sagde: “Kom nu, lad os ræsonnere sammen!”

B. Et løfte om forløsning – med retfærdighed.

1. (21-23) Judas uretfærdige ledere.

hvordan den trofaste By er blevet en Skøge!
Det var fuld af retfærdighed;
retfærdighed indgivet i det,
men nu mordere.
dit sølv er blevet slagger,
din vin blandet med vand.
dine prinser er oprørske,
og ledsagere af tyve;
Alle elsker bestikkelse,
og følger efter belønninger.
de forsvarer ikke de faderløse,
Enkens Sag kommer heller ikke foran dem.

a. den trofaste By er blevet en Skøge: Den trofaste By var Jerusalem, Byen engang kendt for sin Trofasthed mod HERREN. Nu er Jerusalem blevet en Skøge – åndeligt set har de forladt deres” ægteskab ” med Herren og begår åndelig utroskab med deres afgudsdyrkelse.den var fuld af retfærdighed: retfærdighedens og retfærdighedens dage var længe forbi i Jerusalem. Nu var byen fyldt med mordere, politisk korruption (dine Fyrster er oprørske), tyve, bedrageri (dit sølv er blevet Slagger, din vin blandet med vand), bestikkelse og favorisering mod de svage (de forsvarer ikke de faderløse, og Enkens Sag kommer heller ikke foran dem).Herrens beskyldning mod Jerusalem viser derimod, hvad Gud værdsætter blandt politiske og civile ledere. Gud forventer, at de bevarer freden (mod mordere), har integritet (i stedet for at være oprørske og ledsager af tyve) og at forsvare de svage (faderløse og enker).

ii. din vin blandet med vand: “Herren Jesus lavede vand til vin; syndere gør vin til vand.”(Bultema)

iii. Judas åndelige utroskab viste sig i denne form for synd. På en måde var korruptionen blandt Judas ledere et symptom på et endnu dybere åndeligt problem.

2. (24-31) Herrens plan for forløsning med retfærdighed

Derfor siger Herren,
Hærskarers HERRE, Israels mægtige,
“Ah, Jeg vil befri mig fra mine Modstandere,
og hævne mig på mine Fjender.
Jeg vil vende min hånd mod dig,
og grundigt rense din slagge,
og tage væk alle dine legering.
Jeg vil genoprette dine dommere som i første omgang,
og dine rådgivere som i begyndelsen.bagefter skal I kaldes retfærdighedens by, den trofaste By.”Sion skal forløses med retfærdighed,og hendes angrende med retfærdighed.overtrædernes og Syndernes undergang skal være sammen,og de, som svigter HERREN, skal fortæres.
for de skal skamme sig over de terebint træer, som du har ønsket;
og du vil blive flov på grund af haven
som du har valgt.
For du skal være som en terebint, hvis blad falmer,
og som en have, der ikke har vand.
Den stærke skal være som tinder,
og arbejdet med det som en gnist;
begge vil brænde sammen,
og ingen skal slukke dem.Hærskarers HERRE, Israels mægtige: Gud henvender sig nu til Juda og præsenterer sig med titler, der viser sin magt og majestæt. Han er Hærskarers HERRE, “værter”, der henviser til Himmelens hære. Han er den mægtige i Israel, som det er nytteløst at modsætte sig. Selve titlen er et vågneopkald.Bultema om Hærskarers HERRE: “beskriver ham som krigeren, der har alle Englene som mægtige soldater til sin rådighed i kampen mod de ugudelige. Dette er Guds kampnavn, og som regel betyder det lidt godt, når han bruger det med henvisning til sit folk, som det er tilfældet her. Det indebærer normalt, at han betragter og behandler sit folk som sine fjender.”

b. Jeg vil befri mig fra mine Modstandere: problemet med Judas ledere og folk var, at de havde sat sig som modstandere af Herren. De opførte sig som hans fjender. De satte sig selv på dommens vej. De ville finde Herrens hånd mod dem i stedet for for dem.

c. og rens grundigt dine slagger og tag al din legering væk: slagger og legering er urenheder i metal. Gud lovede at” skrue op for varmen ” og forfine Juda og fjerne deres urenheder. Hans mål var ikke at ødelægge; i stedet siger han: “Jeg vil genoprette.”Gud vil rense Jerusalem, til det punkt, hvor du bagefter skal kaldes retfærdighedens by, den trofaste By.

d. Sion skal indløses med retfærdighed: Guds forløsning og genrejsning sker altid med retfærdighed og retfærdighed. Han frelser eller forløser aldrig på bekostning af sin Retfærdighed og retfærdighed.

e. de skal skamme sig over de terebint træer, som du har ønsket: disse terebint træer var steder for hedensk tilbedelse, som afgudselskende Juda holdt blandt dem. Når Sion er forløst med retfærdighed, ville de skamme sig over deres tidligere afgudsdyrkelser.

i. det er godt at skamme sig og skamme sig over synd. Der er noget galt med os, når vi er skamløse eller ud over forlegenhed. Gud lovede, at han ville give Juda skammen og forlegenheden over synden igen.”hellige træer spillede en vigtig rolle i den kana’ anæiske fertilitetskult…for løvfældende træer som eg eller terebint kan meget vel have symboliseret Guds død og genfødsel. ‘Haverne’ kan være lunde af disse træer eller alternativt steder med hellige kilder eller brønde.”(Grogan)

f. som et terebint træ, hvis blad fades…as en have, der ikke har vand…. De stærke skal være som tinder … begge vil brænde sammen: Herren talte her om Judas åndelige tørhed. Selvom de fortsatte deres religiøse ritual og ceremoni, var de stadig åndeligt tørre. Og som tørre træer, tørre haver, og tør tinder er klar til at brænde, så var en urokkelig Juda klar til at føle ilden i Guds raffinering dom.