Articles

Er Bibelen pålidelig? De beviser, vi kender indtil videre

mange skeptikere i dag vil sige, at Bibelen ikke er pålidelig. I de fleste tilfælde, når skeptikere bruger udtrykket pålidelige, betyder de pålidelige eller nøjagtige. De undrer sig:

er Bibelen historisk korrekt? Har vi de rigtige bøger i Bibelen i dag? Er Bibelen ikke blevet ændret af mænd over tid?

som kristne tror vi, at den ultimative autoritet er Guds ord. Bibelen fortæller os, at Helligånden vil lede os i al sandhed (Joh 16:13). Det bekræfter også, at Gud vil bevare sit Ord, hvilket betyder, at hans ord overnaturligt vil blive holdt rent (Salme 12:6-7).

Der er mange ting, som kristne kan undersøge, både i Guds ord og eksternt, for at opbygge en god sag for Bibelens pålidelighed. Nemlig kanonisering af Bibelen, Bibelens historiske nøjagtighed, messianske profetier og manuskripter fra Det Nye Testamente.

kanonisering af Bibelen

et af de vigtigste spørgsmål, når det kommer til Bibelen, er antallet af bøger. Protestantiske bibler indeholder 66 bøger. Mens katolske bibler indeholder 73 bøger, har den etiopiske Bibel 83. Hvem har ret? Som kristne kender vi Guds stemme ved Helligåndens kraft og vejledning.

spørgsmålet om kanon, hvilket betyder: en autoritativ liste over bøger accepteret som hellig skrift, kan opdeles i tre kategorier:

den første er Samfundsbestemt (romersk-katolsk Model), den anden er Historisk bestemt (udelukkende en historisk undersøgelse) og tredje som Selvautentificering (studere indholdet i Bibelen).

den Selvgodkendende Model, som Michael Kruger-professor i Det Nye Testamente ved reformeret teologisk seminarium kalder det, bør være den model, som kristne følger. Det efterlader ingen neutral grund for skeptikeren og sætter Jesus og hans Ord som autoritet.

der er tre spørgsmål, vi kan stille, når det kommer til at erkende, hvilke bøger der skal være bibelsk kanon.

1.) Apostolisk oprindelse:

blev denne bog skrevet af en apostel eller en medarbejder til en apostel?

Når vi gennemgår listen over bøger, kan vi forbinde nogen af forfatterne til de oprindelige apostle i det første århundrede? Dette er vigtigt, fordi det giver vægt og tillid til den pågældende bog. Hvis vi har en bog med en ukendt forfatter, bør det føre os til at undersøge denne tekst lidt mere.

2.) Corporate Reception:

Var den tidlige kirke modtagelig for denne bog i det 1. århundrede?

Hvis den pågældende bog roterede blandt den tidlige kirke og accepteret som Guds ord, kan den stole på. Origen, en tidlig kirkefader, producerede en liste over bøger i Det Nye Testamente inden 250 E.kr.

3.) Krydsreference:

er disse bøger enige med hinanden og med Guds stemme?

Dette er vigtigt, fordi hvis en bog er enig med en anden bog, er vi i stand til at se enhed i Skriften. Mange bøger, der findes i den katolske bibel, indeholder historiske fejl og modsætninger. Dette er vigtigt at bemærke, fordi Gud ikke modsiger sig selv (Numbers 23:19).

Vi vælger ikke, hvilke bøger der hører hjemme i Bibelen; vi genkender Guds stemme ved Helligåndens kraft. Vi ser på indholdet i disse bøger og bygger en rimelig sag. Vi stiller også vigtige spørgsmål og tillader Gud at lede os på sandhedens vej.

historisk nøjagtighed af Bibelen

Bibelen beskriver begivenheder og steder gennem tusinder af års historie. Mange af disse steder og begivenheder er verificeret fra arkæologi. Arkæologi kan ikke bevise, om Bibelen er Guds inspirerede ord, men det kan vise os, om ting, der findes i Bibelen, er sande eller falske. Ved at udgrave bibelske steder har arkæologer bevist mange fakta, der hævdes i Guds ord.

eksempel 1: Lysanias

kritikere havde et problem med Lukas 3:1, hvor det taler om “Lysanias” som værende guvernør / hersker over Abilene i Johannes Døberens tid. Dette blev regnet som en “fejl” i Bibelen, indtil der blev fundet en inskription med navnet “Lysanias” som hersker i Abilene. Denne opdagelse introducerede teorien om to herskere med samme navn – En omkring 50 år før den, der er nævnt i Lukas 13.

eksempel 2:hetitterne

kritikere har hævdet hetitterne (Genesis 15:20, Anden Mosebog 3:8, Joshua 1:4) var mytiske mennesker. Men i slutningen af det 19.århundrede blev monumenter opdaget af Vilhelm Vright, der beviste, at disse mennesker eksisterede. Bibelen havde ret igen.

eksempel 3: Pontius Pilatus

mange lærde begyndte at tvivle på eksistensen af Pontius Pilatus gennem historien. Det hele ændrede sig i 1961, da der blev opdaget et stykke kalksten, der havde indskrevet navnet “Pontius Pilatus.”En italiensk arkæolog, Dr. Antonio Frova, stødte på denne opdagelse, mens han udgravede et gammelt romersk teater i Cæsarea, Israel. I 2018 identificerede arkæologer også “en 2.000 år gammel kobberlegeringsring, der bærer hans navn”, ifølge denne artikel.

eksempel 4: Esajas og Dødehavsrullerne

Dødehavsrullerne var en af de største opdagelser i moderne tid. Før denne opdagelse i 1947 satte mange skeptikere spørgsmålstegn ved kopierne af Esajas i Det Gamle Testamente. Skeptikere sagde, at bogen var blevet ændret og revideret af mænd gennem århundrederne. Det var først, før lærde daterede Den Store Esajasrulle (en af de originale syv Dødehavsruller, der blev fundet i 1947 i hulerne i Kvmran), at de opdagede Esajas ‘ bogs fantastiske nøjagtighed. Det Dødehavsruller kopi af Esajas dateres 1.000 år før det eksemplar, der tidligere var i besiddelse.

messianske profetier

mange religioner har bøger, der hævder at være sandheden, men kun Bibelen indeholder verificerede profetier. Opfyldt profeti er et solidt bevis på, at Gud er den guddommelige forfatter af Bibelen.Esajas 7:14 siger: “Derfor vil Herren selv give dig et tegn: Jomfruen vil være med barn og vil føde en søn og kalde ham Immanuel.”Århundreder senere læser vi i Mattæus 1:18,25, at Maria faktisk var jomfru, men alligevel leverede hun Jesus til denne verden.ikke alene blev dette barn profeteret for at blive født af en jomfru, men han skulle komme fra Betlehem, ifølge Mika 5:2. I Mattæus 2: 1 opdager vi, at denne nøjagtige profeti skete, Jesus blev født i Betlehem.korsfæstelsen var en stor begivenhed i historien, men er det en profeti? Ja. I Johannes 19: 23-24 får vi et billede af, hvordan Jesus blev korsfæstet: soldater kastede Lod for hans Klæder og gennemboret hans hænder. Vi ser det samme sprog og detaljer profeteret i Salmerne 22 mange århundreder før den historiske begivenhed.

manuskripter fra Det Nye Testamente

kritikere ser altid efter nye måder at angribe Det Nye Testamente og dets pålidelighed på. Mange siger, at det ikke er pålideligt som et historisk dokument på trods af at have over 5.600 græske eksemplarer i besiddelse i dag, hvilket er mere end vi har af Homer, Platon, Lucretius og Aristoteles arbejde.

ud over dette er Det Nye Testamente omkring 99,5% tekstmæssigt rent. Dette betyder, at varianterne er grammatiske og mindre, der opstod i kopi over tid, men der har ikke været nogen ændring i undervisning eller doktrin. Dette skulle give os tillid til, at vi følger den sande lære, der er videregivet af Jesus og Apostlene.

som kristne må vi tro på Guds ord og stole på Guds sandhedens Ånd for at “lede dig ind i hele sandheden” (Joh 16:13). Vores fundament skal starte med denne sandhed i tankerne. Hvis vi rodfæster vores ultimative autoritet i historie eller eksterne data, kan det ændre eller sætte os på rystende grund med en skeptiker, fordi det går gennem menneskelige hænder for at bestemme, hvad der er pålideligt, og hvad der ikke er. Som kristne må vi tro, at den ultimative autoritet er Guds ord.

denne artikel er tilpasset fra forfatterens gratis videoserie, ” er Bibelen virkelig komplet?”Edvard Antonio er grundlæggeren af at løfte dit liv og studerende i teologi og kirkehistorie. Han bor i Orange County, CA og er en del af Harvest Christian fællesskab. Find ham på Instagram på: https://www.instagram.com/mredwardantonio/eller besvare bibelske spørgsmål på:https://elevatingyourlife.org/.

Fotokredit: GettyImages / Userc0373230_9