Articles

Den store Guds kirke

af Earl L. Henn (1934-1997) forløber,maj 1996

videre, Kristne soldater!
marcherer som til krig,
med Jesu kors
foregår før.

så læser koret til en meget populær Kristen salme, som kirker har sunget i mange år. Sangen skildrer korset som det identificerende tegn på alt, hvad kristendommen står for, og omkring hvilke kristne skal samle sig i deres kamp mod ondskabens kræfter.

overalt i verden betragter folk universelt korset som kristendommens symbol. Kirker har kryds oven på deres tårne, på deres vægge, vinduer og døre. Katolikker og protestanter bærer kryds på halskæder, armbånd, ringe, vedhæng, nøgleringe og tøj. Folk i nogle kirker “krydser” sig selv ved at røre panden, brystet og derefter hver skulder for at danne et symbolsk Kors i udførelsen af visse religiøse ritualer eller i at velsigne sig selv eller andre. Nogle mener, at korsets tegn er effektivt til at afværge onde ånder og generelt beskytte troende mod skade.

alt dette virker helt naturligt for de fleste mennesker. Jesus blev korsfæstet på et kors, ikke sandt? Har kristne ikke brugt korsets tegn i alle aldre til at vise verden deres tro på menneskehedens Frelser? Bibelen nævner korset mange gange, både bogstaveligt og billedligt, som symboliserer betydningen af sand kristendom såvel som de ofre og prøvelser, som en sand kristen skal udholde i dette liv for at være tro mod troen. Hvad kunne så nogen muligvis finde galt med korsets tegn?

hvad de fleste mennesker ikke fuldt ud indser er, at Satan har bedraget hele denne verden (Åbenbaringen 12:9). Mange af de komfortable, velkendte skikke og traditioner i denne verden er faktisk blevet lånt fra rang hedenskab og har slet intet at gøre med sand kristendom. Gud fortæller os at bevise alle ting (jeg Thessaloniker 5:21). Før vi accepterer nogen praksis, bør vi altid undersøge dens oprindelse. Vi må forsikre os selv om, at den ikke overtræder nogen af Guds love, og at den følger traditionerne og praksis i den tidlige Nye Testamentes kirke. Så er korsets tegn virkelig et symbol på sand kristendom, eller er det noget helt andet?

førkristne Kors

begyndte brugen af korset som et religiøst symbol med kristendommen? Bemærk dette afsnit fra Encyclopedia Britannica:

fra sin enkle form er korset blevet brugt både som et religiøst symbol og som et ornament fra begyndelsen af menneskets civilisation. Forskellige genstande, dating fra perioder, der er lange foran den kristne æra, er fundet, markeret med kryds af forskellige designs, i næsten alle dele af den gamle verden. Indien, Syrien, Persien og Egypten har alle givet utallige eksempler, mens adskillige tilfælde, dating fra den senere stenalder til kristen tid, er fundet i næsten alle dele af Europa. Brugen af korset som et religiøst symbol i førkristen tid og blandt ikke-kristne folk kan sandsynligvis betragtes som næsten universel, og i meget mange tilfælde var det forbundet med en eller anden form for naturdyrkelse. (The Encyclopedia Britannica, 11. udgave., 1910, Vol. 7, pg. 506. Vægt vores.)

klart, længe før Kristi komme brugte Hedninger korset som et religiøst symbol. Den antikke verden brugte mange variationer af korsets form. Brugte de gamle den type kors, der generelt bruges som et symbol på kristendommen?

to af de former for det førkristne kors, som måske hyppigst mødes med, er tau-korset, så navngivet fra dets lighed med det græske store bogstav T, og svastika eller fylfot, også kaldet “Gammadion” på grund af dets form som fire græske store bogstaver gamma G placeret sammen. Tau-korset er en almindelig egyptisk enhed og kaldes faktisk ofte det egyptiske kors. (ibid.)

variationer af tau-korset blev brugt i vid udstrækning af nominelle kristne i Egypten. “Det gamle egyptiske hieroglyfiske symbol på livet—ankh, et tau-kors, der er overvundet af en løkke og kendt som ansata—blev vedtaget og brugt i vid udstrækning på koptiske kristne monumenter.”( Den nye Encyclopedia Britannica, 15.udgave., 1995, Vol. 3, s. 753). Korsets tau-form var blevet brugt som et hedensk egyptisk symbol og derefter vedtaget af “kristne”, kaldet koptere, i Egypten. (En kopter er medlem af den traditionelle monofysitiske kristne kirke med oprindelse og centrering i Egypten. En Monofysit er en, der overholder en variation af gnosticisme, der lærer, at Kristus er helt guddommelig og ikke menneskelig, selvom han påtog sig en jordisk krop.)

hvor kom tau-korset fra? I Esekiel ‘ s bog åbenbarede Gud overnaturligt for profeten nogle af Israels Nations hemmelige synder. En af disse synder var at beklage en hedensk gud ved navn Tammus. “Så førte han mig til døren til Nordporten til HERRENS Hus; og til min forfærdelse sad kvinder der og græd over Tammus” (Esekiel 8:14). Hvem var Tammus, og hvorfor skulle kvinder græde for ham? Den nye encyklopædi Britannica skriver i artiklen” Tammus”:”. . . i Mesopotamisk religion, frugtbarhedens Gud, der legemliggør kræfterne til nyt liv i naturen om foråret” (Vol. 11, s. 532).

denne “naturgud” var forbundet med to årlige festivaler, den ene blev afholdt i slutningen af vinteren og den anden i det tidlige forår.

kulten af Tammus centreret omkring to årlige festivaler, den ene fejrer sit ægteskab med gudinden Inanna, den anden beklager hans død i hænderne på dæmoner fra underverdenen. Under 3. dynasti af Ur (c. 2112-c. 2004 f.kr.) i byen Umma (moderne Tell Jokha) blev Guds ægteskab dramatisk fejret i februar-marts, Ummas måned for Tammus Festival. . . . Festlighederne i marts-April, der markerede Guds død, ser også ud til at være blevet dramatisk udført. Mange af Klagesangene til lejligheden har som en indstilling af en procession ud i Ørkenen til den dræbte Guds fold. (ibid. Vægt vores.)

Hvad har tilbedelsen af tammus at gøre med korsets tegn? Ifølge historikeren Aleksandr Hislop var Tammus tæt forbundet med de babyloniske mysteriereligioner, der blev påbegyndt af tilbedelsen af Nimrod, Semiramis og hendes uægte søn, Horus. Den oprindelige form for det babylonske bogstav T var Kristus, identisk med de kors, der blev brugt i dag i denne Verdens kristendom. Det var starten på Tammus. Med henvisning til dette tegn på Tammus skriver Hislop:

at mystiker Tau blev markeret i dåben på panden af dem, der blev indviet i Mysterierne. . . . Vestal-jomfruerne i det hedenske Rom bar det suspenderet fra deres halskæder, som nonnerne gør nu. . . . Der er næppe en hedensk stamme, hvor korset ikke er fundet. . . . han, som i sig selv ikke var et unaturligt symbol på Kristus, den sande Messias, og som engang var blevet betragtet som sådan, fik lov til at gå helt ud af brug, og Tau, “kristen”, korsets tegn, det ubestridelige tegn på Tammus, den falske Messias, blev overalt erstattet i stedet. (De to Babyloner, 1959, s. 198-199, 204-205)

vedtaget af “kristne”

man kan let bekræfte fra historien, at nominelle kristne vedtog dette hedenske symbol som et tegn på deres religion, selvom det ikke havde noget at gøre med sand kristendom.

Kristi død på et kors nødvendigvis tillagt en ny betydning på figuren , som hidtil havde været forbundet med en opfattelse af religion ikke blot ikke-kristen, men i sin essens ofte direkte imod det. De kristne i de tidlige tider var vant til at spore, i ting omkring dem, skjulte profetiske hentydninger til sandheden om deres tro, og et sådant vidnesbyrd synes de let at have anerkendt i brugen af korset som et religiøst emblem af dem, hvis ansættelse af det betoken en tro, der var mest modbydelig for deres egen. Vedtagelsen af sådanne former, for eksempel som tau-korset og svastika eller fylfot, blev uden tvivl påvirket af ideen om den okkulte kristne betydning, som de troede, de anerkendte i disse former, og som de kunne bruge med en særlig betydning indbyrdes uden samtidig at vække den dårlige følelse eller chokere følelsen hos dem, blandt hvem de levede. (The Encyclopedia Britannica, 11. udgave., 1910, Vol. 7, s. 506. Vægt vores.)

Hvornår begyndte” kristne ” først at bruge korset som et tegn på deres religion? Brugte apostlene det?

det var ikke før Konstantins tid, at korset blev offentligt brugt som symbol på den kristne religion. Indtil da havde dets beskæftigelse været begrænset og privat blandt de kristne selv. Under Konstantin blev det det anerkendte symbol på kristendommen. . . . Konstantins handling var uden tvivl påvirket af den vision , som han troede, han så om korset på himlen med de ledsagende ord en tout nika, såvel som af historien om opdagelsen af det sande kors af sin mor St. Helena i år 326. (ibid. Vægt vores.)

som vi har set, beviser en enorm mængde beviser, at korset ikke er et kristent symbol, men har sine rødder i rang hedenskab. Nogle vil dog hævde, at vi kan bruge korsets tegn, fordi 1) Det repræsenterer den måde, hvorpå Jesus Kristus døde, og 2) Vi bruger det ikke i dag til at tilbede en hedensk guddom. Imidlertid er dets anvendelse som et kristent symbol et produkt af synkretisme, det vil sige blanding af hedenske traditioner og tilbedelsesmetoder med den sande tilbedelse af Gud, noget Gud stærkt fordømmer.

før han kom ind i Kana ‘ ans land, fortalte Gud israelitterne,

. . . vær opmærksom på dig selv, at du ikke er fanget i at følge dem, efter at de er ødelagt fra før dig, og at du ikke spørger efter deres Guder og siger: “Hvordan tjente disse nationer deres Guder? Jeg vil også gøre det samme.”Du skal ikke tilbede HERREN din Gud på den måde; for hver Vederstyggelighed for HERREN, som han hader, har de gjort mod deres Guder; for de brænder endda deres sønner og døtre i ilden for deres Guder. (Femte Mosebog 12:30-31)

korsfæstelse og korset

repræsenterer korset, Tammus ‘ tegn, virkelig den måde, hvorpå Jesus Kristus døde? Ordet” Kors ” vises 28 gange i Det Nye Testamente, og i alle tilfælde er det oversat fra det græske ord stauros. Den oprindelige betydning af dette ord var ikke” et kors”, men ” en opretstående pæl.”

oprindeligt Gk. Staur kits udpegede en spids, lodret træpæl fast fastgjort i jorden. Sådanne indsatser blev almindeligt anvendt på to måder. De blev placeret side om side i rækker for at danne hegn eller defensive palisader omkring bosættelser, eller enkeltvis blev de oprettet som torturinstrumenter, hvorpå alvorlige lovovertrædere blev offentligt suspenderet for at dø (eller, hvis de allerede blev dræbt, for at få deres Lig grundigt vanæret). (The International Standard Bible Encyclopedia, Vol. 1, s. 825)

almindeligvis blev korsfæstelsen udført på en af to måder:

to metoder blev fulgt i påførelsen af korsfæstelsens straf. I begge disse blev forbryderen først og fremmest strippet nøgen, og bundet til en opretstående pæl, hvor han blev så grusomt pisket med et redskab, dannet af strimler af læder med stykker af jern, eller noget andet hårdt materiale, i deres ender, at ikke blot var kødet ofte strippet fra knoglerne, men selv indvolde delvist stak, og anatomi af kroppen blev afsløret. I denne ynkelige tilstand blev han genklædt, og hvis han var i stand til det, blev han tvunget til at trække pælen til henrettelsesstedet, hvor han enten blev fastgjort til den eller pælet på den og efterladt til at dø. (The Encyclopedia Britannica, 11. udgave., 1910, Vol. 7, s.506)

den anden korsfæstelsesmetode involverede en stav med en tværstang, hvortil den fordømte persons hænder blev bundet eller spikret.

i et sådant tilfælde, efter piskning på bålet, den kriminelle blev gjort til at bære en gibbet, dannet af to tværgående stænger af træ, til henrettelsesstedet, og han blev derefter fastgjort til det af jern negle drevet gennem de udstrakte arme og gennem anklerne. Nogle gange blev dette gjort, da korset lå på jorden, og det blev derefter løftet i position. I andre tilfælde blev den kriminelle gjort til at stige op af en stige og blev derefter fastgjort til korset. (ibid.)

Bibelen angiver ikke specifikt, hvilken metode romerne brugte i Kristi korsfæstelse. De fleste andre kilder antager, at de brugte en tværstang, fordi de spikrede en inskription over Jesu hoved, og at begge hans hænder var blevet gennemboret af negle (Johannes 20:25-27). Dette er dog langt fra afgørende bevis; det kan ikke bevises, hvordan Kristus blev korsfæstet, fordi den bibelske beretning giver utilstrækkelige beviser. Vi ved således ikke, hvordan vi skal repræsentere den Stav, som Jesus døde på.

betyder det noget? Vi må også overveje, om det endda er passende at bruge selve værktøjet, der blev brugt til at dræbe vores Frelser som et symbol på vores tro. Hvis Jesus Kristus var blevet dræbt ved hængning, ville vi bruge en galge eller en løkke som et symbol på vores tro? Hvis han var blevet halshugget, ville vi så bruge en guillotin? Hvorfor skulle vi parade instrumentet for skam og død foran verden og være stolte af det? Det Nye Testamente viser, at det faktum, at Kristus blev dræbt ved korsfæstelse, var en lovovertrædelse for nogle. “Men vi prædiker Kristus korsfæstet, til Jøderne en Anstødssten og til grækerne tåbelighed” (i Kor 1:23).

men sagde Paulus ikke, at han herliggjorde i Kristi Kors? I Galaterne 6: 14 Paulus skriver, “Men Gud forbyde, at jeg skulle ære undtagen i korset vor Herre Jesus Kristus, ved hvem Verden er blevet korsfæstet for mig, og jeg til verden.”I dette skriftsted behandler Paulus det samme spørgsmål, som hele Galaternes bog handler om, nemlig hvordan vi er berettigede.

Galaterne var blevet ført væk fra troen på Kristus og var begyndt at stole på forskellige fysiske værker, som omskæring, til retfærdiggørelse. Paulus understreger, at vi ikke kan prale af Kødets Gerninger. Vi kan kun prale af, at Kristus betaler straffen for vores synder ved at give sig selv til at blive korsfæstet. På grund af sit frivillige offer har Gud tilskrevet Jesu retfærdighed til dem, der har tro på dette offer. Paulus herliggør på ingen måde et hedensk symbol, men derimod hvad Kristi død udrettede!Satan Djævelen vidste længe før Jesus blev født, at han ville dø ved korsfæstelse (Numbers 21:4-9; John 3:14; Salme 22:16). I et forsøg på at bedrage verden og lede folk til at tilbede en falsk Kristus gjorde Djævelen korset til et populært symbol på tilbedelse.Gud instruerer sine sande tilhængere til at tilbede ham i ånd og sandhed (Joh 4:23). Da han kaldte os, bad Gud os om at opgive alle denne verdens falske religioner, ritualer og falske, hedenske symboler for tilbedelse, herunder korset. Når vi ser frem til Vor Frelsers snart kommende, herlige tilbagevenden til denne jord, skal de, der er sande “kristne soldater”, afhænde sig fra alt, hvad der er urent eller urent. Gud ønsker, at Kristi Brud, hans sande kirke, skal findes “ikke at have plet eller Rynke eller noget sådant, men at det skal være hellig og lydefri” (Efeserne 5:27) ved hans komme.