Articles

Daniel 9

kapitel 9

Daniel 9:1-27 . DANIELS BEKENDELSE OG BØN FOR JERUSALEM: GABRIEL TRØSTER HAM VED PROFETIEN I DE HALVFJERDS UGER.

verdensmagterne her trækker sig tilbage fra synet; Israel, og den frelse ved Messias, der er lovet det, er genstand for åbenbaring. Israel havde naturligvis forventet frelse i slutningen af fangenskabet. Daniel får derfor at vide, at efter de halvfjerds år af fangenskabet skal halvfjerds gange syv gå, og at selv da ville Messias ikke komme i herlighed, som jøderne ved misforståelse kunne forvente af de tidligere Profeter, men ved at dø ville fjerne synden. Dette niende kapitel (messiansk profeti) står mellem de to visioner i Det Gamle Testamentes Antikrist for at trøste “de kloge.”I intervallet mellem Antiochus og Kristus var der ikke behov for yderligere åbenbaring; derfor, som i den første del af bogen, så i det andet er Kristus og Antikrist i forbindelse temaet.

1. det første år af Darius-Cyaksares II, i hvis navn Kyros, hans nevø, svigersøn og efterfølger tog Babylon, 538 f. kr. datoen for dette kapitel er derfor 537 f.kr., et år før Kyros tillod Jøderne at vende tilbage fra eksil, og niogtres år efter at Daniel var blevet ført til fange i begyndelsen af fangenskabet, 606 f. kr.
søn af Ahasverus-kaldet Astyages af fremmedhad. Ahasverus var et fælles navn for mange af kongerne i Medo-Persien.
gjort konge-sætningen indebærer, at Darius skyldte riget ikke til sin egen dygtighed, men til en anden, nemlig Kyros.

2. forstået af bøger-snarere “breve”, det vil sige Jeremias ‘ brev ( Jeremias 29:10 ) til fangerne i Babylon; også Jeremias 25:11 Jeremias 25:12 ; jævnfør 2 Krønikebog 36:21 , Jeremias 30:18 , 31:38 . Guds løfter er den grund, hvorpå vi, ligesom Daniel, bør hvile sikkert håb; ikke for at gøre vores bønner unødvendige, men snarere for at opmuntre dem.

3. bøn . . . bøn-bogstaveligt talt, ” forbøn . . . bønner om nåde.”At bede om velsignelser og nedværdigende ondskab.

4. min bekendelse – ifølge Guds løfter i Tredje Mosebog 26:39-42, at hvis Israel i eksil for synd skulle omvende sig og tilstå, ville Gud huske for dem sin Pagt med Abraham (jævnfør Femte Mosebog 30:1-5 Jeremias 29:12-14 4:10 ). Guds løfte var absolut, men bøn blev også ordineret som ved at gå forud for dens opfyldelse, også dette er Guds værk i hans folk, så meget som den eksterne restaurering, der skulle følge. Det skal ske ved Israels endelige genrejsning ( Salme 102: 13-17). Daniel indtager sine landsmænds sted for Syndsbekendelse, identificerer sig med dem, og, som deres repræsentant og forbønspræst, “accepterer straffen for deres uretfærdighed.”Således kendetegner han Messias, synderen og den store forbeder. Profetens eget liv og erfaring danner det passende udgangspunkt for profetien om syndens forsoning. Han beder om Israels genoprettelse som forbundet med Profeterne (jævnfør Jeremias 31:4 Jeremias 31:11 Jeremias 31:12 Jeremias 31:31 , &c.). med håbet om Messias. Åbenbaringen, der nu er givet, analyserer i sine successive dele det, som profeterne i profetisk perspektiv hidtil så sammen i en; nemlig forløsningen fra fangenskab og den fulde messianske forløsning. Guds Tjenere, som ligesom Noas Fader ( Genesis 5:29) håbede mange gange, at nu talsmanden for deres Lidelser var ved hånden, måtte vente fra alder til alder og kun se de foregående opfyldelser som løfter om hans komme, som de så inderligt ønskede at se (Matthæus 13: 17 ); som nu også kristne, der tror, at Herrens andet komme er nær, forventes at fortsætte med at vente. Så Daniel bliver informeret om en lang periode på halvfjerds profetiske uger før Messias ‘ komme, i stedet for halvfjerds år, som han kunne have forventet (jævnfør Mattæus 18:21 Mattæus 18:22 ) .
stor og frygtelig Gud-som vi kender til vores omkostninger ved de ulykker, vi lider. Guds storhed og hans frygtelige afsky for synd bør forberede syndere til ærbødig, ydmyg anerkendelse af retfærdigheden i deres straf.
holde . . . pagt og barmhjertighed – det vil sige din Barmhjertigheds pagt, hvorved du har lovet at udfri os, ikke for vores fortjeneste, men for din barmhjertighed ( Esekiel 36:22 Esekiel 36:23 ). Så svag og syndig er mennesket, at enhver Pagt for godt fra Guds side med ham, for at træde i kraft, må udelukkende afhænge af hans nåde. Hvis han er en Gud, der skal frygtes for sin Retfærdighed, han er en, der skal stole på for sin “barmhjertighed.”
Kærlighed . . . hold hans Bud-at holde hans Bud er den eneste sikre test af kærlighed til Gud (Joh 14:15 ).

5. Sammenlign Nehemias ‘ bekendelse (Nehemias 9:1-38 ).
synd . . . begået uretfærdighed . . . gjort ondt . . . oprør-et klimaks. Begået fejl i uvidenhed . . . syndet af svaghed . . . vanligt og forsætligt gjort ondskab . . . som åbne og stædige oprørere satte os imod Gud.

6. profet . . . tale . . . til vores konger . . . til alle mennesker-de advarede frygtløst alle uden respekt for personer.

7. forvirring af ansigter, som i dag-skam over vores skyld, forrådt i vores ansigt, er det, der tilhører os; som vores straf “på denne dag” vidner om.
tæt på, og . . . langt væk-Revselse, uanset hvor varieret, nogle Jøder ikke bliver kastet så langt fra Jerusalem som andre, alle ens var delagtige i skylden.

9. barmhjertighed-flertallet intensiverer kraften; barmhjertighed manifold og udstillet på utallige måder. Som det er ydmygende at huske “retfærdighed tilhører Gud”, så er det trøstende, at ” Barmhjertighed tilhører HERREN vor Gud.”
selvom vi har gjort oprør-snarere, “siden,” & c. , ( Salme 25:11 ). Vores straf er ikke uforenelig med hans “barmhjertighed”, da vi har gjort oprør mod ham.

10. set foran os-ikke tvetydigt, men tydeligt, så vi var uden undskyldning.

11. alle–( Salme 14:3 , Romerne 3:12 ).
forbandelsen . . . og . . . ed . . . i . . . lov-forbandelsen mod Israel, hvis ulydig, som Gud ratificerede ved Ed (Tredje Mosebog 26:14-39;,Deut 27:15-26 Tredje Mosebog 26:14-39;,Deut 27:15-26 , Tredje Mosebog 28:15-68 Tredje Mosebog 28:29 ).

12. bekræftet hans ord-vist ved de straffe, vi lider, at hans ord ikke var nogen ledige trusler.
under . . . himlen er ikke blevet gjort som . . . over Jerusalem (Klagesangene 1:12 ).

13. alligevel gjorde vi ikke vores bøn før-bogstaveligt talt, ” beroligede ikke ansigtet af.”Ikke engang vores Revselse har lært os anger ( Esajas 9:13 , Jeremias 5:3 , Hoseas 7:10 ). Syge, vi forkaster den helbredende medicin.
at vi kan vende, & c.–bøn kan kun accepteres , når den er forbundet med ønsket om at vende sig fra synd til Gud ( Salme 66:18, Ordsprogene 28:9 ). forstå din sandhed- “vær opmærksom på din Trofasthed” ved at opfylde dine løfter og også dine trusler . Din Lov (Daniel 8:12 ), .

14. iagttog det onde-udtrykte uophørlig årvågenhed for, at hans folks synder ikke kunne undslippe hans dom , som en vagtmand på vagt nat og dag ( Job 14:16 , Jeremias 31:28, 44:27 ). Gud ser på jøderne straf danner en slående kontrast til Jøderne slumrende i deres synder. Gud er retfærdig-sande angrende “retfærdiggør” Gud,” tilskriver ham retfærdighed, ” i stedet for at klage over deres straf som for alvorlig ( Nehemias 9:33 Job 36:3 Salme 51:4 Klagesang 3:39-42 ).

15. bragte dit Folk . . . af . . . Egypten-et bevis for alle aldre, at Abrahams Sæd er dit pagtsfolk. Denne gamle fordel giver os håb om , at du vil give en lignende til os nu under lignende omstændigheder ( Salme 80:8-14 , Jeremias 32:21, Jeremias 23:7 Jeremias 23:8 ).
som i dag-er kendt.

16. din retfærdighed-ikke streng retfærdighed ved at straffe, men din Trofasthed mod dine løfter om barmhjertighed til dem , der stoler på dig ( Salme 31:1, 143:1 ).
din by-valgt som din i valget af nåde, som ikke ændrer sig.
til . . . misgerninger af . . . fædre (Anden Mosebog 20:5 ). Han anfægter ikke Guds retfærdighed i dette , ligesom murmurerne gjorde (Esekiel 18:2 Esekiel 18:3 ; jævnfør Jeremias 31:29 ).
dit Folk . . . en Forsmædelse, som bringer Forsmædelse over dit navn. “Alle nationerne, der er omkring os” vil sige, at du, Jehova, ikke var i stand til at redde dit ejendommelige folk. Så Daniel 9:17 , “For Herrens Skyld”; Daniel 9:19 , “for din egen skyld” ( Esajas 48:9 Esajas 48:11 ).

17. få dit ansigt til at skinne-metafor fra solen, som glæder alt , hvad det stråler på ( Numbers 6:25, Malakias 4:2 ).

18. præsentere . . . bønner-bogstaveligt talt, “årsag til at falde,” & c.

19. De korte brudte ejakulationer og gentagelser viser den intense glæde af hans bønner.
Udsæt ikke-han antyder, at de halvfjerds år nu er alle, men komplet. din egen skyld-ofte gentaget, som værende den stærkeste bøn (Jeremias 14: 21).

20. mens jeg talte-gentaget i Daniel 9:21 ; understreger udtrykkeligt, at svaret blev givet , før bønnen blev afsluttet, som Gud lovede ( Esajas 30:19, 65:24 ; jævnfør Salme 32:5 ).

21. Jeg havde set i synet i begyndelsen-nemlig i det tidligere syn ved floden Ulai ( Daniel 8:1 Daniel 8:16 ).
Flyv hurtigt-bogstaveligt talt” med træthed”, det vil sige, bevæg dig hurtigt som en åndeløs og træt ud med hurtig løb . Engelsk Version er bedre (Esajas 6:2 , Esekiel 1:6 , Åbenbaringen 14:6 ).
tid af . . . Aftenoffer-den niende Time, klokken tre (jævnfør 1 Kongebog 18: 36). Som tidligere, da templet stod, blev denne time viet til ofre, så nu til bøn. Daniel, under hele Fangenskabet til det sidste, med fromme patriotisme glemte aldrig Guds tempeldyrkelse, men taler om dens ritualer, der længe er afskaffet, som om de stadig er i brug.

22. at give dig . . . forståelse-Daniel 8:16 ; Daniel 8:26 viser, at det symbolske syn ikke var blevet forstået. Gud giver derfor nu “information” direkte i stedet for ved symbol, hvilket krævede fortolkning.

23. I begyndelsen af dine bønner, & c.–bekendtgørelsen af det guddommelige dekret blev foretaget i himlen til englene, så snart Daniel begyndte at bede.
Kom ud-fra den guddommelige trone; så Daniel 9: 22 .
du er meget elsket-bogstaveligt talt, “en mand af begær” (jævnfør Esekiel 23:6 Esekiel 23:12 ); genstand for Guds glæde. Ligesom den apokalyptiske profet i Det Nye Testamente var” den Discipel, som Jesus elskede”, var den apokalyptiske profet i Det Gamle Testamente” meget elsket ” af Gud. visionen-den yderligere åbenbaring om Messias i forbindelse med Jeremias ‘ profeti om halvfjerds års fangenskab. Anklagen om at “forstå” er den samme som i Matthæus 24:15, Hvor Rom primært og Antikrist i sidste ende henvises til (Sammenlign Note,

24. Halvfjerds uger-nemlig år; bogstaveligt talt “halvfjerds syvere”; halvfjerds heptader eller hebdomader; fire hundrede halvfems år; udtrykt i en form for” skjult definitivitet”, en sædvanlig måde med Profeterne. Den babyloniske fangenskab er et vendepunkt i Guds Riges Historie. Det afsluttede det frie Gamle Testamentes teokrati. Indtil da var Israel, skønt det til tider var undertrykt, som regel frit. Fra det babyloniske fangenskab genvandt teokratiet aldrig sin fulde frihed ned til hele sin suspension af Rom; og denne periode med Israels underkastelse under Hedningerne skal fortsætte indtil tusindårsriget ( Åbenbaringen 20:1-15 ), hvor Israel skal genoprettes som leder af Det Nye Testamentes teokrati, som vil omfavne hele jorden. Det frie teokrati ophørte i det første år af Nebukadnesar og det fjerde af Jojakim; verdens år 3338, det punkt, hvor de halvfjerds år af fangenskabet. begynde. Hidtil havde Israel Ret til, hvis det blev underlagt en fremmed konge, at ryste åget af (dommerne 4:1-5:31’2 Kongebog 18:7′) som en ulovlig, ved den første mulighed. Men Profeterne (Jeremias 27:9-11 ) erklærede, at det var Guds vilje, at de skulle underkaste sig Babylon. Derfor var alt hvad Jojakim, Jekonja og Kedekja gjorde for at gøre oprør forgæves. Verdens tiders og Israels depression fra det babylonske fangenskab til tusindårsriget, skønt de bugner mere i trængsler (for eksempel de to ødelæggelser af Jerusalem, Antiochus’ forfølgelse og dem, som kristne led), indeholder alt, hvad der var godt i de foregående, opsummeret i Kristus, men på en måde, der kun er synlig for troens øje. Da han kom som en tjener, valgte han for hans udseende den periode mørkeste af alle med hensyn til sit folks tidsmæssige tilstand. Der er altid opstået nye forfølgere, hvis ende er ødelæggelse, og sådan skal det være med den sidste fjende, Antikrist. Da den Davidiske epoke er punktet i pagten-folks højeste herlighed, så er fangenskabet deres laveste Ydmygelse. Følgelig afspejles folks lidelser i billedet af den lidende Messias. Han er ikke længere repræsenteret som den teokratiske Konge, Davids Modbillede, men som Guds Tjener og Menneskesøn; samtidig er korset vejen til herlighed (sammenlign Daniel 9:1-27 med Daniel 2:34 Daniel 2:35 Daniel 2:44 , 12:7 ). I det andet og syvende kapitel bemærkes ikke Kristi første komme, for Daniels formål var at profetere for sin nation om hele perioden fra ødelæggelsen til genoprettelsen af Israel; men dette niende kapitel forudsiger minutiøst Kristi første komme og dens virkninger på pagtsfolket. De Halvfjerds uger dateres tretten år før genopbygningen af Jerusalem; for Da begyndte genoprettelsen af teokratiet, nemlig ved Esras tilbagevenden til Jerusalem, 457 f. kr. således begynder Jeremias halvfjerds år i fangenskab 606 f. kr., atten år før Jerusalems ødelæggelse, for Da ophørte Juda med at eksistere som et uafhængigt teokrati, der var faldet under Babylons svaje. To perioder er markeret i Esra: (1) tilbagevenden fra Fangenskabet under Jeshua og Nulbabel og genopbygning af templet, som var den første bekymring for den teokratiske nation. (2) esras tilbagevenden (betragtet af Jøderne som en anden Moses) fra Persien til Jerusalem, genoprettelsen af byen, nationaliteten og loven. Artakser, i det syvende år af hans regeringstid, gav ham den kommission, der praktisk talt inkluderer tilladelse til at genopbygge byen, bagefter bekræftet over for og udført af Nehemias i det tyvende år ( Esra 9:9 Esra 9:7 Esra 9:11 , &c.). Daniel 9: 25,” fra at gå ud af budet om at bygge Jerusalem, ” beviser, at den anden af de to perioder er nævnt. Ordene i Daniel 9: 24 er ikke, “er bestemt på den hellige by,” men “på dit Folk og din hellige by”; således er genoprettelsen af den religiøse nationale politik og loven (det indre arbejde udført af præsten Esra) og genopbygningen af huse og mure (det ydre arbejde af Nehemias, Landshøvdingen) begge inkluderet i Daniel 9:25, “Gendan og bygg Jerusalem.”Jerusalem” repræsenterer både byen, legemet og Menigheden, statens sjæl. Sammenlign Salmer 46:1-11 , 48:1-14 , 87:1-7 . Udgangspunktet for de halvfjerds uger dateret fra enogfirs år efter, at Daniel modtog profetien: formålet er ikke at ordne for ham bestemt tiden, men for kirken: profetien lærte ham, at den messianske forløsning, som han troede nær, blev adskilt fra ham i mindst et halvt årtusinde. Forventningen blev tilstrækkeligt holdt i LIVE af den generelle opfattelse af tiden; ikke kun jøderne, men mange hedninger ledte efter en stor herre på jorden til at springe fra Judæa på det samme tidspunkt . Esras placering af Daniel i kanonen umiddelbart før hans egen bog og Nehemias var måske på grund af hans følelse af, at han selv førte til begyndelsen af opfyldelsen af profetien ( Daniel 9:20-27 ) .
bestemt-bogstaveligt talt “skåret ud”, nemlig fra hele tiden, for at Gud skal handle på en bestemt måde med Jerusalem.
thy . . . din-Daniel havde i sin bøn ofte talt om Israel som “dit Folk, din hellige by”; men Gabriel, som svar, taler om dem som Daniels (“din . . . dit”) Folk og by, Gud antydede således, at indtil den “evige retfærdighed” skulle bringes ind af Messias, kunne han ikke fuldt ud eje dem som sin (jævnfør Anden Mosebog 32:7 ). Snarere, som Gud ønsker at trøste Daniel og de gudfrygtige jøder, “de mennesker, som du så ivrig beder for”; en sådan vægt giver Gud de retfærdiges forbøn (Jakob 5:16-18 ).
Afslut-bogstaveligt talt “hold kæft”; fjern fra Guds syn, det vil sige afskaffe (Salme 51:9 ) . De halvfjerds års eksil var en straf, men ikke en fuld Forsoning for folkets synd; dette ville først komme efter halvfjerds profetiske uger gennem Messias. gør en ende på-den hebraiske læsning,” at stjæle”, det vil sige at skjule sig ude af syne (fra skikken med at forsegle ting, der skal skjules, sammenlign Job 9:7), understøttes bedre.
Lav Forsoning for-bogstaveligt talt “at dække” for at overlejre (som med pitch, Genesis 6:14 ). Jævnfør Salme 32: 1 . bring i evig Retfærdighed-nemlig genoprettelsen af den normale tilstand mellem Gud og mennesket ( Jeremias 23:5 Jeremias 23:6 ); at fortsætte evigt ( Hebræerne 9:12 , Åbenbaringen 14:6 ).
seal up . . . vision . . . profeti-bogstaveligt talt, ” profet.”At give bekræftelsens segl til profeten og hans vision ved opfyldelsen. salv det Allerhelligste-først og fremmest for at” salve “eller efter dets forurening indvie” det Allerhelligste ” sted, men hovedsagelig Messias, modbilledet til det Allerhelligste sted ( Joh 2:19-22 ). Forsoningen i Templet (det samme græske ord udtrykker barmhjertighedssædet og forsoningen, Romerne 3:25 ), som jøderne så efter ved genoprettelsen fra Babylon, skal kun have sin sande realisering i Messias. For det er først, når synden er “gjort en ende på”, at Guds nærvær kan blive perfekt manifesteret. Med hensyn til “salve”, sammenlign Anden Mosebog 40:9 Anden Mosebog 40:34 . Messias blev salvet med Helligånden (ApG 4:27 , 10:38 ). Så herefter vil Gud-Messias “salve” eller med sin tilstedeværelse indvie det hellige sted i Jerusalem ( Jeremias 3:16 Jeremias 3:17 , Esekiel 37:27 Esekiel 37:28) efter dets forurening af Antikrist, hvoraf indvielsesfesten efter forureningen af Antiokus var en type.

25. fra budets udgang – nemlig befalingen fra Gud, hvorfra den persiske konges befaling stammer (Esra 6:14 ). AUBERLEN bemærker, at der kun er en apokalypse i hvert Testamente. Dens formål i hver er at opsummere alle de foregående profetier, forud for Hedningernes “urolige tider”, hvor der ikke skulle være nogen åbenbaring. Daniel opsummerer alle de tidligere messianske profetier og adskiller i sine individuelle faser, hvad profeterne havde set i et og samme perspektiv, den midlertidige udfrielse fra fangenskab og den modbilledlige endelige messianske udfrielse. De Halvfjerds uger er adskilt (Daniel 9: 25-27) i tre ulige dele, syv, toogtres, en. Den syttende er fuldbyrdelsen af de foregående, da Guds sabbat lykkes arbejdsdagene; en ide foreslået af opdelingen i uger. I de niogtres uger er Jerusalem genoprettet, og der er således forberedt et sted til Messias, hvor han kan udføre sit sabbatsarbejde ( Daniel 9:25 Daniel 9:26 ) med “bekræftelse af pagten” ( Daniel 9:27 ). Den messianske tid er Sabbaten i Israels historie, hvor den havde tilbuddet om al Guds barmhjertighed, men hvor den blev afskåret for en tid ved dens afvisning af dem. Som de halvfjerds uger slutter med syv år eller en uge, så begynder de med syv Gange syv, det vil sige syv uger. Som den syttende uge er adskilt fra resten som en periode med åbenbaring, så kan det være med de syv uger. Tallet syv er forbundet med åbenbaring; for Guds syv ånder er formidlere af alle hans åbenbaringer ( Åbenbaring 1:4 , 3:1 , 4:5 ). Ti er antallet af det, der er menneskeligt; for eksempel udsteder verdensmagten i ti hoveder og ti Horn ( Daniel 2:42 , 7:7 ). Halvfjerds er ti ganget med syv, det menneskelige støbt af det guddommelige. De halvfjerds års eksil symboliserer verdensmagtens triumf over Israel. I de syv gange halvfjerds år er verdens nummer ti ligeledes indeholdt, det vil sige, at Guds folk stadig er under verdens magt (“urolige tider”); men antallet af det guddommelige multipliceres med sig selv; syv Gange syv år, i begyndelsen en periode med Det Gamle Testamentes åbenbaring til Guds folk ved Esra, Nehemias og Malakias, hvis arbejde strækker sig over omkring et halvt århundrede eller syv uger, og hvis skrifter er sidst i; og til sidst, syv år, perioden med Det Nye Testamentes åbenbaring i Messias. De første syv uger af år med åbenbaring fra Det Gamle Testamente skyndes over, for at hovedspændingen kan hvile på den messianske uge. Alligevel er de syv uger i Det Gamle Testamentes åbenbaring præget af deres adskillelse fra de toogtres, at være over de toogtres, hvor der ikke skulle være nogen. Messias prinsen-hebraisk, Nagid. Messias er Jesu titel med hensyn til Israel (Salme 2:2 , Matthæus 27:37 Matthæus 27:42 ). Nagid, som Hedningernes Fyrste (Esajas 55: 4). Nagid anvendes på Titus, kun som repræsentant for Kristus, der betegner den romerske ødelæggelse af Jerusalem som på en måde hans komme ( Matthæus 24:29-31 Johannes 21:22 ). Messias betegner hans kald; Nagid, hans magt. Han skal ” udryddes, og der skal ikke være noget for ham.”(Så hebraisk for” ikke for sig selv”, Daniel 9:26 , Burde oversættes). Alligevel er han “prinsen”, som først skal” komme ” af sin repræsentant for at påføre Dom og til sidst personligt.
væg- “grøften” eller “scarped rampart”. Gaden og grøften omfatter den komplette restaurering af byen eksternt og internt, hvilket var i løbet af de niogtres uger.

26. efter threescore og to uger-snarere threescore og to uger. I dette vers og i Daniel 9:27 gøres Messias til det fremtrædende emne, mens byens og Helligdommens skæbne er sekundære , idet de kun nævnes i versens anden halvdel. Messias vises i et dobbelt aspekt, frelse til troende, Dom over vantro (Lukas 2:34 ; jævnfør Malakias 3:1-6 , 4:1-3 ). Han forbinder gentagne gange, i Lidenskabsugen, at han bliver “afskåret” med ødelæggelsen af byen som årsag og virkning ( Matthæus 21:37-41 , Matthæus 23:37 Matthæus 23:38 , Lukas 21:20-24 , 23:28-31 ). Israel kunne naturligvis forvente Messias ‘ herlighedsrige, hvis ikke efter de halvfjerds års fangenskab, i det mindste i slutningen af de toogtres uger; men i stedet for det skal være hans død og den deraf følgende ødelæggelse af Jerusalem.
ikke for sig selv-snarere “der skal ikke være noget for ham”; ikke at det virkelige formål med hans første komme (hans åndelige rige) skulle blive frustreret; men det jordiske rige, som jøderne forventede, skulle for øjeblikket komme til intet og ikke derefter blive realiseret. TREGELLES henviser titlen,” prinsen “(Daniel 9:25), til det tidspunkt, hvor han kom ind i Jerusalem på et æselføl, hans eneste optræden som konge og seks Dage derefter dræbt som ” Jødernes Konge.”
prinsens folk-romerne, ledet af Titus, repræsentant for verdensmagten, i sidste ende at blive overført til Messias, og såkaldt ved Messias Titel,” prinsen”; som også fordi sendt af ham, som hans instrument til Dom ( Matthæus 22:7 ).
slut deraf-af helligdommen. TREGELLES tager det,” prinsens ende”, den sidste leder af den romerske magt, Antikrist.
med en oversvømmelse-nemlig krig ( Salme 90:5 , Esajas 8:7 Esajas 8:8, 28: 18 ). Hvilket indebærer katastrofens fuldstændighed, ” ikke en sten tilbage på en anden.”
til slutningen af krigen-snarere, “til slutningen er der krig.”bestemt-ved Guds dekret (Esajas 10:23 , 28:22 ).

27. han skal bekræfte pagten-Kristus. Bekræftelsen af pagten er tildelt ham også andre steder. Esajas 42:6 ,” Jeg vil give dig en Pagt for Folket” (Det vil sige den i hvem pagten mellem Israel og Gud er personligt udtrykt); jævnfør Lukas 22:20, “Det Nye Testamente i mit blod”; Malakias 3:1, “Pagtens Engel”; Jeremias 31:31-34, beskriver den messianske pagt fuldt ud. Kontrast Daniel 11:30 Daniel 11: 32 , “forlad pagten”, “gør ondt mod pagten.”Profetien om Messias’ bekræftelse af pagten med mange ville trøste de troende i Antiochus ‘ tid, der led dels af at forfølge fjender, dels af falske venner ( Daniel 11:33-35 ). Derfor opstår sprogets lighed her og i Daniel 11:30 Daniel 11: 32 , der henviser til Antiochus, typen af Antikrist.
med mange– (Esajas 53:11 , Mattæus 20:28 , 26:28 , Romerne 5:15 Romerne 5:19 , Hebræerne 9:28 ).
i . . . midt i . . . uge-De Halvfjerds uger strækker sig til 33 E. kr. Israel blev faktisk ikke ødelagt før år 79 E.kr., men det var så virtuelt, år 33 E. kr., omkring tre eller fire år efter Kristi død, hvor evangeliet udelukkende blev forkyndt for Jøderne. Da Jøderne forfulgte kirken og stenede Stefanus (ApG 7:54-60), var nådens pusterum til dem ved en ende (Lukas 13:7-9 ). Israel, efter at have afvist Kristus, blev afvist af Kristus og regnes fremover død (sammenlign Første Mosebog 2:17 med Første Mosebog 5:5, Hoseas 13:1 Hoseas 13:2), dens faktiske ødelæggelse ved Titus er fuldbyrdelsen af fjernelsen af Guds rige fra Israel til Hedningerne ( Matthæus 21:43), som ikke skal gendannes før Kristi andet komme, når Israel skal være i spidsen for menneskeheden ( Matthæus 23:39, ApG 1:6 ApG 1:7 , romerne 11:25-31 romerne 11:15 ). Intervallet danner for pagten-folk en stor parentes.
han skal forårsage ofringen . . . oblation at ophøre-adskilt fra den midlertidige “fjernelse” af “det daglige” (Offer) af Antiokus ( Daniel 8:11 , 11:31 ). Messias var at forårsage alle ofre og oblations i almindelighed til at” ophøre ” aldeles. Der er her kun en hentydning til Antiochus ‘ handling; at trøste Guds folk, når offerdyrkelse skulle nedtrappes, ved at pege dem på den messianske tid, hvor frelsen fuldt ud ville komme, og alligevel ophører tempelofrene. Dette er den samme trøst, som Jeremias og Esekiel gav under lignende omstændigheder, da Nebukadnesars ødelæggelse af Jerusalem var forestående ( Jeremias 3:16 , 31:31 , Esekiel 11:19 ). Jesus døde midt i den sidste uge, år 30 E. kr. Hans profetiske liv varede tre og et halvt år; den tid, hvor “de hellige gives i hånden” af Antikrist ( Daniel 7:25 ). Tre og en halv betegner ikke som ti verdens magt i dens fylde, men (mens den er imod det guddommelige, udtrykt af syv) brudt og besejret i sin tilsyneladende triumf; for straks efter de tre og en halv gange falder Dommen over de sejrende verdensmagter (Daniel 7:25 Daniel 7:26 ). Så Jesu død syntes verdens triumf, men var virkelig dens nederlag ( Joh 12:31 ). Sløringen af sløret markerede ophør af ofre gennem Kristi død ( Tredje Mosebog 4:6 Tredje Mosebog 4:17 , Tredje Mosebog 16:2 Tredje Mosebog 16:15 , Hebræerne 10:14-18 ). Der kan ikke være en Pagt uden offer (Genesis 8:20 , 9:17 , 15:9 , & c. Hebræerne 9:15 ). Her skal den gamle Pagt bekræftes, men på en måde, der er ejendommelig for Det Nye Testamente, nemlig ved det ene offer, som ville afslutte alle ofre ( Salme 40:6 Salme 40:11 ). Da de levitiske ritualer nærmede sig deres afslutning, modsætter Jeremias, Esekiel og Daniel sig med stadig større klarhed den åndelige nye pagt med de forbigående jordiske elementer i det gamle.
for overspredning af Vederstyggeligheder-på grund af de Vederstyggeligheder begået af det uhellige folk mod den hellige, skal han ikke kun ødelægge byen og Helligdommen ( Daniel 9:25 ), men skal fortsætte sin øde indtil tidspunktet for fuldbyrdelsen “bestemt” af Gud (sætningen er citeret fra Esajas 10:22 Esajas 10:23), når endelig verdensmagten skal dømmes og herredømme gives til de allerhøjeste hellige ( Daniel 7:26 Daniel 7:27). AUBERLEN oversætter: “på grund af det øde topmøde af Vederstyggeligheder (jævnfør Daniel 11:31 , 12:11 ; således undgås gentagelse af det samme som i Daniel 9:26), og indtil den fuldbyrdelse, der er bestemt, vil den (Forbandelsen , Daniel 9:11, forudsagt af Moses) hælde på de øde.”Israel nåede toppen af Vederstyggeligheder, som trak øde ned ( Matthæus 24:28 ), nej, hvilket er selve ørkenen, da de efter at have myrdet Messias ofrede ofre, mosaik i form, men hedensk i ånd (jævnfør Esajas 1:13, Esekiel 5:11 ). Kristus henviser til dette afsnit (Matthæus 24:15 ), “når I ser ødelæggelsens vederstyggelighed, som profeten Daniel omtaler, stå på det hellige sted” (de sidstnævnte ord er stiltiende underforstået i “Vederstyggeligheder” som sådanne, der er begået mod helligdommen). TREGELLES oversætter:” på vingen af Vederstyggeligheder skal være det, der forårsager ødelæggelse”; nemlig et idol oprettet på en fløj eller et højdepunkt i templet (jævnfør Mattæus 4:5 ) af Antikrist, der indgår en pagt med de genoprettede jøder i den sidste af de halvfjerds uger af år (opfylder Jesu ord,” hvis en anden skal komme i sit eget navn, ham vil i modtage”), og i de første tre og et halvt år holder det, så bryder det midt i ugen og får de daglige ofre til at ophøre. TREGELLES identificerer således den sidste halve uge med tiden, tiderne og halvdelen af det forfølgende lille horn ( Daniel 7:25 ). Men således er der et hul på mindst 1830 år sat mellem de niogtres uger og den syttende uge. SIR ISAAC forklarer vingen (“overspredning”) af vederstyggeligheder for at være de romerske ensigner (ørne) bragt til Templets Østport og der ofret til af soldaterne; krigen, der sluttede med ødelæggelsen af Jerusalem, varede fra foråret 67 E .kr. til efteråret 70 E. kr., det vil sige kun tre og et halvt år eller den sidste halve uge af år. Tregelles oversætter:” Ødelæggelsens årsag”, nemlig Antikrist. Sammenlign “vederstyggelighed, der gør øde” (Daniel 12:11 ). Måske begge fortolkninger af hele passagen kan være delvist sandt; Den Romerske øde, Titus, at være en type Antikrist, den endelige øde Jerusalem. BACON siger, ” profetier er af forfatterens natur, med hvem tusind år er som en dag; og derfor er ikke opfyldt punktligt på en gang, men har en springende og spirende præstation gennem mange år, skønt højden og fylden af dem kan henvise til en alder.”