Articles

Brød og fisk

spørgsmål: brød og fisk: Hvordan gjorde Jesus Det?
svar:
den bibelske beretning om fodring af de fem tusinde med brød og fisk er en af de få historier, der fortælles af alle fire Evangelieskribenter. Hver af beretningerne indeholder et vers, der ligner det, der findes i Mattæus ‘ bog: “De spiste alle og blev tilfredse, og disciplene hentede tolv kurvfulde knuste stykker, der var tilbage. Antallet af dem, der spiste, var omkring fem Tusinde Mænd foruden Kvinder og børn” (Matthæus 14:20-21).
Hvordan gjorde Jesus Det? For at besvare dette spørgsmål skal vi se på to åbenlyse punkter, der er afgørende for en forståelse af denne store gerning. For det første var den handling, som Jesus udførte, menneskeligt umulig. Uden nogen modsigelse var en frokost på to fisk og fem brød, mens mere end nok til en ung dreng, utilstrækkelig til at fodre op mod 12.000 individer (under hensyntagen til det faktum, at der var kvinder og børn udover de 5000 mænd). Jesus var mere end et menneske. Hans disciple, der spillede en nøglerolle i denne hændelse, var endnu ikke fuldt ud klar over, hvem Jesus virkelig var, selvom de allerede havde set hans magt.på nuværende tidspunkt havde Jesus overtaget myndighed over elementerne, helbredt en lammet mand og opdraget en død pige. Ikke desto mindre havde de ikke forstået, at de ting, han havde gjort, inklusive denne gerning, kun var ting, der kunne gøres af Gud selv. De havde ikke indset, at Jesus faktisk var Gud, der kom til jorden i menneskelig form. Vi ved, at dette er sandt fra Kristi samtale med Filip: Filip sagde: “Herre, vis os Faderen, og det vil være nok for os. Jesus svarede: ‘kender du mig ikke, Filip, selv efter at jeg har været iblandt jer så længe? Enhver, der har set mig, har set Faderen. Hvordan kan du sige, “Vis os Faderen”?”(Johannes 14: 8-9).fodring af de fem tusinde eller mangedobling af brød og fisk var et mirakel. Hvordan gjorde Jesus det? Han gjorde det ved Guds kraft. Dette er en forenklet erklæring, men bærer en enorm sandhed. Det er ikke så meget, at Guds kraft er uden for menneskelig magt, som at Guds kraft er anden end menneskelig magt. At denne” anden end menneskelige ” magt er ubestemt stor er tydelig. Vi kan vide, hvilken slags magt det er gennem de ting, han har skabt, fra det unikke mønster af hver snefnug, der falder, til fuglenes evne til at flyve i strid med tyngdekraftens love. Det er mirakler, vi ser hver dag.
Guds magt er uudgrundelig; dette mirakel er et klart eksempel på dette. Overvej hvad der blev gjort: “‘Bring dem her til mig,’ sagde han. Og han instruerede folket om at sætte sig ned på græsset. Da han tog de fem Brød og de to fisk og så op til himlen, takkede han og brød Brødene. Så gav han dem til disciplene, og disciplene gav dem til folket ” (Matt 14:18-19).
et eller andet sted, mellem det tidspunkt, hvor Jesus modtog maden, og det tidspunkt, hvor han overleverede den tilbage til Disciplene for at fodre folket, havde måltidet mangedoblet sig. Her er det usynlige samspil mellem himmel og jord, Himmeriget og de naturlige tinges rige, Jesus Kristus, Gud og mennesket. Det ligner miraklet af vandet vendt til vin. Kanderne indeholdt vand, men da væsken blev hældt ud, var det god vin. Hvornår fandt ændringen sted? Hvordan opstod multiplikationen? Mirakler er kun mirakler for os mennesker; mirakler er, hvad Gud gør i kraft af, hvem han er, og den kraft, der er forbundet med hans væsen. Jesus så et behov gennem sine øjne af medfølelse; folket var sulten og havde brug for mad. Han, gennem Guds kraft simpelthen gjorde, hvad der skulle gøres. Der er altid den dobbelte betydning for Jesu handlinger. Han møder et behov, og han viser Guds herlighed. Det blev gjort ved blanding af kærlighed og magt.