Articles

bibelstudier

serie 59

store løfter i Det Gamle Testamente
(Nøglevers: Esajas 26:3)

dette løfte blev givet af Gud i den mørkeste periode I Israels historie, men det vil være en stor hjælp for os nu, når vi er omgivet af meget dysterhed og depression, konstant truet med de tre fjender af tvivl, frygt og bekymring. Når alt går godt, er det let at læse et løfte som dette på en overfladisk måde, men når skuffelse og Retssag kommer, bliver disse ord dyrebare. Der er intet løfte i Bibelen om at antyde, at vi her på jorden nogensinde vil opleve frihed fra problemer, krig, retssag, fristelse, kval, tab osv., men noget langt bedre er lovet: det er løftet om perfekt fred midt i alle disse. Af hvilken værdi ville frihed fra disse problemer være, hvis vi ikke havde nogen indre fred? Alligevel er det muligt i den hårdeste kamp for den tillidsfulde sjæl at opleve en dyb ned ro, en indre fred og en stille tillid-se op Esajas 30:15. Længes du efter at opleve perfekt fred?

læg mærke til, hvad denne velsignelse er, der tilbydes os

det beskrives som ““perfekt fred””, men kan vi definere det? Ja, det er en betingelse for frihed fra forstyrrelse; det er perfekt harmoni, der hersker i os. Det hebraiske ord “shalom” indeholder ideen om et sundt helbred, så at blive fyldt med perfekt fred er at være åndeligt sund og fri for uenighed i vores sjæle. Der kan ikke være plads til jalousi, misundelse, ukontrolleret temperament, egoisme, stolthed, intolerance, hård kritik, frygt eller angst i sjælen, der er fyldt med fred; alle disse ting er foruroligende faktorer i vores hjerter og uoverensstemmende noter. Den fred, som Gud tilbyder, og som vi ved hans nåde kan opleve, er meget praktisk. Det er en stor ro, som han befaler (Mark 4:39). Gud kalder sin fred “”perfekt fred””. I hvilken forstand er det perfekt?

  1. 1. Det er perfekt i sin kvalitet. Det vil sige, det er perfekt i den slags fred, det er. Der er en ufuldkommen fred; der er den ufuldkomne fred i uvidenhed, når vi forestiller os, at alt går godt, mens alt faktisk ikke er godt (Jeremias 6:14). Der er den ufuldkomne fred af stagnation. Puljen af vand kan være rolig og fredelig, men under det er foul og grøn med slim. Mange mænd og kvinder kender kun en sådan fred, og en dag vil chokket fra Guds dom vække deres pool, og de vil opdage, at de slet ikke har nogen reel fred (Esajas 57:14). Så er der den ufuldkomne fred i afhængighed, som er en fred afhængig af noget eller en person i denne verden. “Tinget” kan mislykkes, “personen” kan dø-og hvor er da deres fred? I modsætning hertil er Guds fred ” fuldkommen.
  2. 2. Det er perfekt i sin mængde. Det vil sige, at udbuddet af det er tilstrækkeligt, og det opfylder nøjagtigt vores behov. Den marginale gengivelse af”” perfekt fred ““er”” Fred, Fred “” – Det er dobbelt fred. Læg mærke til betydningen af dette i Filipperne 4: 7, hvor vi læser, at denne dobbelte fred er fred i hjerte og sind; og det er den slags fred, vi har brug for, en fred, der garnisoner vores sind og beroliger vores hjerte. Det er også dobbelt fred i den forstand, at det er fred med Gud (Romerne 5:1) og Guds fred (Filipperne 4:7), og vi kan aldrig kende Guds fred, før vi kender fred med Gud.
  3. 3. Det er perfekt i sin konstans. Det er permanent og ikke intermitterende. Løftet siger “ “”du vil holde… “” – jævnfør Salme 121:4.

hvordan kommer denne perfekte fred til os?

  1. 1. Ved Kristus Jesus. I Filipperne 4: 7 læser vi, at Herren Jesus Kristus er kilden fra hvem Guds fred strømmer ind i vores sjæle. Det er kun den kristnes besiddelse; der er ingen fred for nogen, der ikke besidder Kristus, og som ikke hviler på Kristi færdige arbejde til frelse og derved ““skaber fred ved sit blod, udgydt på korset””. Læs Kolossenserne 1: 19-20.
  2. 2. Ved Helligånden. Herren Jesus Kristus skaffede fred på korset på Golgata, og det tilbydes os af ham som kilde; men det formidles til vores hjerter og sind ved Helligånden (Galaterne 5:22). Som Helligånden fylder og oversvømmer vores liv, så producerer han denne frugt i os.
  3. 3. Ved Hans Ord. Har du nogensinde lagt mærke til det store løfte, der blev givet i Salme 119: 165? En bedre gengivelse af” snuble “er”forstyrre”. Hvor ofte forstyrrer ting og mennesker os! Men her er et løfte om fuldkommen fred til de mennesker, der elsker, mediterer i og adlyder Guds ord.
  4. 4. Af vores lydighed. Venligst slå op Tredje Mosebog 26: 3-6 og sørg for at bemærke, at det vigtigste ord her er ordet “hvis”’. Gud garanterer os, at hvis vi vil gøre vores del, vil han helt sikkert gøre sin del.
  5. 5. Med masser af bøn og ros. Læg mærke til, at løftet i Filipperne 4:7 er forud for de betingelser, der er nævnt i vers 6.

to betingelser skal være opfyldt, hvis vi vil opleve perfekt fred

hvem vil Gud bevare i perfekt fred? Den “” hvis sind er standhaftigt ““og den der””stoler på””. Begge disse udtryk betegner tro, men det ene er et hovedord, og det andet er et hjerteord. Hvad er forskellen? Med hovedet tror vi, at Gud er fredens forfatter og giver, og at han er i stand til og villig til at give den; og med hjertet stoler vi på ham til at gøre det, så modtag det ved tro.Esajas 26:3 begynder med Gud og slutter med Gud; det begynder med ““dig”” og slutter med ““dig””, og den tillidsfulde sjæl går imellem. Fuldkommen fred er Herren selv i os-ikke en oplevelse, en lære, en” it”, en troskodeks-Men Herren selv!