Articles

25 opmuntrende Skriftvers til dem, der sørger

Privacy &Cookies

denne side bruger cookies. Ved at fortsætte accepterer du deres brug. Lær mere, herunder hvordan du styrer cookies.

fik det!

annoncer

det er flere år siden en ung dreng i vores by mistede sit liv, fordi en anden ung mand tog det tragiske valg at komme bag rattet i sin bil og køre beruset. To familiers liv knust på grund af en frygtelig dårlig beslutning. De unge i vores by vidste alle, at drengen blev dræbt, og de spurgte “Hvorfor?”Hvorfor lod Gud dette ske? På det tidspunkt ønskede de retfærdighed, ikke barmhjertighed for den anklagede berusede chauffør. Begge mødre sørgede over deres Sønner … En væk for evigt, og en anden, der ville have livslange konsekvenser for hans handlinger.

sorg er et mangesidet svar på tab, især til tabet af nogen eller noget, som en binding blev dannet til. Selvom konventionelt fokuseret på den følelsesmæssige reaktion på Tab, har den også fysiske, kognitive, adfærdsmæssige, sociale, åndelige og filosofiske dimensioner. Mens udtrykkene ofte bruges om hverandre, dødsfald henviser til tabstilstanden, og sorg er reaktionen på tab.

sorg er et naturligt svar på tab. Det er den følelsesmæssige lidelse, man føler, når noget eller nogen, som den enkelte elsker, tages væk. Sorg er også en reaktion på ethvert tab. Den sorg, der er forbundet med døden, er kendt for de fleste mennesker, men enkeltpersoner sørger i forbindelse med en række tab i hele deres liv, såsom arbejdsløshed, dårligt helbred eller afslutningen på et forhold. Tab kan kategoriseres som enten fysisk eller abstrakt, idet det fysiske tab er relateret til noget, som individet kan røre ved eller måle, såsom at miste en ægtefælle gennem døden, mens andre typer tab er abstrakte og vedrører aspekter af en persons sociale interaktioner.

hvert trin i processen er naturligt og sundt. Det er først, når en person sidder fast i et trin i lang tid, at sorgen kan blive usund, destruktiv og endog farlig. At gennemgå sorgprocessen er ikke den samme for alle, men alle har et fælles mål; accept af tabet og at fortsætte fremad. Denne proces er forskellig for hver person, men kan forstås i fire eller flere faser, afhængigt af den teori, der bruges. I fire trin modellen er der:

chok og benægtelse

chok er den første reaktion på tab. Chok er personens følelsesmæssige beskyttelse mod at blive for pludselig overvældet af tabet. Personen er muligvis endnu ikke villig eller i stand til at tro, hvad deres sind ved er sandt. Denne fase varer normalt to eller tre måneder.

intens bekymring

intens bekymring manifesterer sig ofte ved at være ude af stand til at tænke på noget andet. Selv under daglige opgaver kommer tanker om tabet til at tænke på. Samtaler med en på dette tidspunkt henvender sig altid også til tabet. Denne periode kan vare fra seks måneder til et år.

fortvivlelse og Depression

fortvivlelse og depression er en lang periode med sorg, det mest smertefulde og langvarige stadium for griever (hvor personen gradvist kommer til udtryk med tabets virkelighed). Processen involverer typisk en bred vifte af følelser, tanker, og adfærd. Mange adfærd kan være irrationel. Depression kan omfatte følelser af vrede, skyld, tristhed og angst.

genopretning

målet med sorg er ikke eliminering af al smerte eller minderne om tabet. I dette stadium viser man en ny interesse for daglige aktiviteter og begynder at fungere normalt dag til dag. Målet er at omorganisere ens liv, så tabet er en vigtig del af livet snarere end dets centrum.

Der er ikke en rigtig eller en forkert måde at sørge på. Alle sørger forskelligt. Som troende vender jeg mig til Guds ord for at finde styrke og trøst, mens jeg sørger.

Matthæus 5:4 ” Salige er de, der sørger, for de vil blive trøstet.”

2 Korinther 1:3-4 ” Pris være Gud og Fader til vor Herre Jesus Kristus, Barmhjertighedens Fader og al Trøsts Gud, som trøster os i alle vores problemer, så vi kan trøste dem, der er i problemer, med den trøst, vi selv modtager fra Gud.”Esajas 41: 10″ Frygt ikke, for jeg er med dig; vær ikke forfærdet, for jeg er din Gud. Jeg vil styrke dig og hjælpe dig; Jeg vil støtte dig med min retfærdige højre hånd.Esajas 43:2 ” Når du passerer gennem vandet, vil jeg være med dig; og når du passerer gennem floderne, vil de ikke feje over dig. Når du går gennem ilden, vil du ikke blive brændt; flammerne vil ikke sætte dig i brand.”

Salme 18:28 ” Du, HERRE, Hold min lampe brændende; min Gud forvandler mit Mørke til lys.”

Salme 46:1-2 ” Gud er vores tilflugt og styrke, en altid tilstedeværende hjælp i problemer. Derfor vil vi ikke frygte, selvom jorden vige og bjergene falder i hjertet af havet.Åbenbaringen 21:4 ” Han vil tørre hver Tåre af deres øjne. Der vil ikke være mere død eller sorg eller gråd eller smerte, for den gamle tingenes orden er gået bort.”

Salme 119: 50 ” min trøst i min lidelse er dette: dit løfte bevarer mit liv.Romerne 8: 18 ” Jeg mener, at vores nuværende lidelser ikke er værd at sammenligne med den herlighed, der vil blive åbenbaret i os.”

2 Kor 7:10 ” gudfrygtig sorg bringer omvendelse, der fører til frelse og efterlader ingen beklagelse, men verdslig sorg bringer død.Salme 18:2: “HERREN er min Klippe, min Fæstning og min Befrier; min Gud er min klippe, i hvem jeg søger tilflugt, mit Skjold og min Frelses horn, Min højborg.”

1 Thessaloniker 4:13-18 ” brødre og søstre, vi ønsker ikke, at du skal være uinformeret om dem, der sover i døden, så du ikke sørger som resten af menneskeheden, som ikke har noget håb. For vi tror, at Jesus døde og opstod igen, og så tror vi, at Gud vil bringe med Jesus dem, der er faldet i søvn i ham. Ifølge Herrens ord siger vi jer, at vi, som stadig er i live, som er tilbage indtil Herrens komme, bestemt ikke vil gå forud for dem, der er faldet i søvn. For Herren selv vil komme ned fra himlen med en høj kommando, med ærkeengelens stemme og med Guds trompetopkald, og de døde i Kristus vil opstå først. Derefter vil vi, der stadig lever og er tilbage, blive fanget sammen med dem i skyerne for at møde Herren i luften. Og så vil vi være hos Herren for evigt. Derfor opmuntre hinanden med disse ord.”

1 Peter 5:6-7 ” ydmyg jer derfor under Guds mægtige hånd, så han kan løfte jer op i rette tid. Kast al din angst på ham, fordi han bryr sig om dig.”

Salme 23:4 ” selvom jeg går gennem den mørkeste dal, frygter jeg intet ondt, for du er med mig; din stang og din Stav, de trøster mig.Salme 73:26: “mit Kød og mit hjerte kan svigte, men Gud er styrken i mit hjerte og min del for evigt.Salme 22:24: “for han har ikke foragtet eller foragtet den lidendes Lidelse; han har ikke skjult sit ansigt for ham, men har lyttet til hans råb om hjælp.”

Salme 27: 4-5 ” en ting jeg beder fra HERREN, Dette søger jeg kun: så jeg kan bo i HERRENS Hus Alle mine livs dage for at se på Herrens skønhed og søge ham i hans tempel. For på Trængselens Dag vil han holde mig i sikkerhed i sin Bolig; han vil skjule mig i sit hellige telts husly og sætte mig højt på en klippe.Salme 30:5 ” for hans Vrede varer kun et øjeblik, men hans Gunst varer livet ud; gråd kan blive om natten, men glæde kommer om morgenen.”

Salme 34:18 ” Herren er tæt på de sønderknuste og redder dem, der er knust i ånden.”

Matthæus 11:28 ” kom til mig, alle I, som er trætte og tyngede, og jeg vil give jer hvile.”

klager 3:31-33 ” for ingen er kastet af Herren for evigt. Selvom han bringer sorg, vil han vise medfølelse, så stor er hans ufejlbarlige kærlighed. For han bringer ikke villigt lidelse eller sorg til nogen.”

Romerne 8:31-39 ” Hvad skal vi da sige som svar på disse ting? Hvis Gud er for os, hvem kan så være imod os? Den, der ikke skånede sin egen søn, men gav ham op for os alle—hvordan vil han ikke også, sammen med ham, nådigt give os alle ting? Hvem vil anklage dem, som Gud har udvalgt? Det er Gud, der retfærdiggør. Hvem er så den, der fordømmer? Ingen. Kristus Jesus, der døde—mere end det, som blev oprejst til liv—er ved Guds højre hånd og går også i Forbøn for os. Hvem skal skille os fra Kristi kærlighed? Skal problemer eller trængsler eller Forfølgelse eller hungersnød eller Nøgenhed eller fare eller sværd? Som der står skrevet: “for din skyld står vi over for Døden hele dagen lang; Vi betragtes som får, der skal slagtes.”

Nej, i alle disse ting er vi mere end erobrere gennem ham, der elskede os. For jeg er overbevist om, at hverken Død eller liv, hverken engle eller dæmoner, hverken nutiden eller fremtiden eller nogen kræfter, hverken højde eller dybde eller noget andet i hele skabelsen, vil være i stand til at adskille os fra Guds kærlighed, som er i Kristus Jesus, vor Herre.”

1 Korinther 15: 52-57 ” i et blunk, i et øjeblik, ved den sidste trompet. For trompeten vil lyde, de døde vil blive oprejst uforgængelige, og vi vil blive forandret. For de letfordærvelige skal klæde sig med de uforgængelige og de dødelige med udødelighed. Når det letfordærvelige er blevet klædt med det uforgængelige og det dødelige med udødelighed, vil det ordsprog, der er skrevet, gå i opfyldelse: “døden er opslugt i sejr.”

“hvor, o død, er din sejr?
hvor, o død, er din Brod?”dødens brod er synd, og Syndens Kraft er loven. Men tak til Gud! Han giver os Sejren gennem vor Herre Jesus Kristus.”

1 Peter 1:3-9 ” Pris være Gud og Fader til vor Herre Jesus Kristus! I sin store Barmhjertighed har han givet os ny fødsel til et levende håb gennem Jesu Kristi opstandelse fra de døde og til en arv, der aldrig kan fortabes, ødelægge eller falme. Denne arv bevares i himlen for dig, som gennem tro er afskærmet af Guds kraft indtil Frelsens komme, der er klar til at blive åbenbaret i sidste gang. I alt dette glæder i jer meget, skønt I nu en kort stund måske har måttet lide sorg i alle slags prøvelser. Disse er kommet, så den beviste ægthed i din tro—af større værdi end guld, som forgår, selvom den er raffineret af ild-kan resultere i ros, ære og ære, når Jesus Kristus åbenbares. Selvom du ikke har set ham, elsker du ham; og selvom du ikke ser ham nu, tror du på ham og er fyldt med en uforudsigelig og herlig glæde, for du modtager slutresultatet af din tro, dine sjæles frelse.”

John 14: 1-4 ” lad ikke jeres hjerter blive urolige. Du tror på Gud; tro også på mig. Min fars hus har mange værelser; hvis det ikke var tilfældet, ville jeg have fortalt dig, at jeg går der for at forberede et sted for dig? Og hvis jeg går og forbereder et sted for dig, vil jeg komme tilbage og tage dig til at være sammen med mig, så du også kan være, hvor jeg er. Du kender vejen til det sted, hvor jeg skal hen.”

alle Skriftcitater, medmindre andet er angivet, er taget fra Den Hellige Bibel, Ny International Version purpur, NIV purpur. Ophavsret 1973, 1978, 1984, 2011 af Biblica, Inc. Han blev brugt med tilladelse fra Sondervan. Alle rettigheder forbeholdes over hele verden. – Nej.- Ja.com “NIV” og “ny International Version” er varemærker registreret i United States Patent and Trademark Office af Biblica, Inc.alle bøger om div>