Nikon FE 35MM Filmkamera Anmeldelse Av James baturin

dette innlegget kan inneholde tilknyttede lenker. Hvis du klikker på en link og foreta et kjøp, Skyte Den Med Film kan få en liten provisjon uten ekstra kostnad for deg.

Skrevet Av James baturin

når det gjelder gamle 35mm speilreflekskameraer, er det egentlig ingen mangel på alternativer. Men hvis du leter etter ET SPEILREFLEKSKAMERA med et klassisk utseende, mange objektivalternativer, og det gjør det enkelt å ta doble eksponeringer, er Det noen grunner til å vurdere Nikon FE.

Finn Nikon FE på KEH Camera eller på eBay.

Funksjoner På Nikon FE

når det gjelder funksjoner, har Den virkelig alt du trenger for et enkelt hverdagskamera med alle fordelene ved et fullt manuell system. Den har utskiftbare objektiver, lukkerhastigheter fra 8 sekunder til 1/1000 av et sekund( Pluss Pære), og en 10 sekunders selvutløser for de familieportrettene du vil inkludere deg selv i. Det er relativt lett og tar opp mindre plass enn de fleste MODERNE DSLR-kameraer (selv om nye speilfrie digitale alternativer kan være mer kompakte).

lysmåleren

nikon fe har også en reflektert lysmåler i kameraet, noe som gjør det praktisk å beregne eksponeringer, siden du ikke trenger en håndholdt måler. Måleravlesningen i seg selv er synlig på venstre side av søkeren som en svart nål som beveger seg opp og ned langs en skala av kameraets lukkerhastigheter. En grønn linje viser lukkerhastigheten kameraet er satt til, og den svarte nålen vil bevege seg i forhold til den valgte blenderåpningen. Jeg har prøvd andre SLR-ER som omtrent tilsvarer Nikon FE (Canon AE-1 for eksempel), og personlig fant lysmålersystemet i disse mindre intuitive.

det skal bemerkes at lysmåleren i kameraet måler det» reflekterte lyset » i en scene og beregner eksponeringen ved å gjennomsnitt lyset som reflekteres i scenen. Dette betyr at hvis scenen din inneholder et gjennomsnittlig utvalg av toner fra mørkt til lys, bør måleren være relativt nøyaktig. Men hvis scenen din ikke er balansert (som å si en vinterscene der de fleste toner er lyse hvite), må du kanskje kompensere med 1 eller 2 stopp.

doble eksponeringer

en av mine favoritt ting om nikon fe er hvor enkelt det gjør doble eksponeringer. Den har en liten spak ved siden av filmen forhånd sveiv for nettopp dette formålet. For å ta en dobbel eksponering, bare ta din første eksponering, hold nede spaken og fortsett filmen som normalt. Spaken forhindrer at filmen faktisk går videre til neste ramme, men tilbakestiller lukkeren, slik at du kan ta en annen eksponering over den første.

Relatert: 5 Flotte 35mm Filmkameraer for Nybegynnere

Objektiver

da jeg først var ute etter å kjøpe ET SPEILREFLEKSKAMERA, var En av grunnene Til At Jeg gikk Med Nikon over andre merker kompatibiliteten til linsene. Nikon FE har det klassiske Nikon F-fatningssystemet, som fortsatt brukes på Mange Av Nikons moderne SPEILREFLEKSKAMERAER. DET betyr AT SLR-objektiver kan brukes på Mange Nikon DSLR-er også. Du vil bare kunne manuell fokus og vil miste i kamera lysmåling, men det er flott å ha muligheten hvis du skyter digital også!

I tillegg Til kompatibilitet Har NikonFE en rekke objektivalternativer. Populariteten til merkevaren ogkameraet selv gjør også linser enklere å finne enn andre merobscure kameratyper. Mitt oppsett inkluderer en 24mm f1.4 vidvinkel, a50mm f1.8 og en 105mm f4, som er et godt utvalg for de fleste typer fotografering.

Pris På Nikon FE

prisene varierer avhengig av hvor du kjøper det, tilstanden til kameraet, etc. Jeg kjøpte min fra min lokale kamerabutikk i god form, med en ren 50mm linse for rundt $ 75 . Men ingen tvil om det er bedre gode kjøp der ute, spesielt hvis du er villig til å rydde opp litt.

Takk Så mye, James! James er en vanlig bidragsyter her på Shoot It With Film, og du kan sjekke ut hans andre artikler her, inkludert en artikkel Om Hvordan Du Skyter Lange Eksponeringer og Hvordan Du Skjerper Filmskanningene dine. Du kan også sjekke Ut James arbeid På Instagram.Legg igjen dine spørsmål om Nikon FE nedenfor i kommentarene, og du kan sjekke ut alle våre filmkameraanmeldelser her!

James Baturin

James Baturin is a regular contributor for Shoot It With Film. Find his other articles here, including Hasselblad 500 C/M Film Camera Review and Long Exposure Film Photography Tutorial.