Nikon FE 35mm filmkamera recension av James Baturin

det här inlägget kan innehålla affiliate länkar. Om du klickar på en länk och gör ett köp, skjuta den med Film kan få en liten provision utan extra kostnad för dig.

skriven av James Baturin

när det gäller gamla 35mm SLR-kameror finns det verkligen ingen brist på alternativ. Men om du letar efter en SLR med ett klassiskt utseende, massor av linsalternativ, och det gör det enkelt att ta dubbla exponeringar, här är några skäl att överväga Nikon FE.

hitta Nikon FE på KEH Camera eller på eBay.

funktioner på Nikon FE

När det gäller funktioner har den verkligen allt du behöver för en enkel vardagskamera med alla fördelarna med ett helt manuellt system. Den har utbytbara linser, slutartider från 8 sekunder till 1/1000 av en sekund (plus glödlampa) och en 10 sekunders självtimer för de familjeporträtt du vill inkludera dig själv i. Det är relativt lätt och tar mindre plats än de flesta moderna DSLR-kameror (även om nya spegelfria digitala alternativ kan vara mer kompakta).

ljusmätaren

Nikon Fe har också en reflekterad ljusmätare i kameran, vilket gör det bekvämt att beräkna exponeringar eftersom du inte behöver en handhållen mätare. Mätaravläsningen är synlig på vänster sida av sökaren som en svart nål som rör sig upp och ner längs en skala av kamerans slutartider. En grön stapel visar slutartiden kameran är inställd på, och den svarta nålen kommer att röra sig i förhållande till din valda bländare. Jag har provat andra SLR: er som ungefär motsvarar Nikon FE (Canon ae-1 till exempel), och personligen hittade ljusmätarsystemet i dessa mindre intuitiva.

det bör noteras att ljusmätaren i kameran mäter det ”reflekterade ljuset” på en scen och beräknar exponeringen genom att medelvärdet av det ljus som reflekteras i scenen. Detta innebär att om din scen innehåller ett genomsnittligt utbud av toner från mörkt till ljus, bör mätaren vara relativt exakt. Men om din scen inte är balanserad (som en vinterscen där de flesta toner är ljusa vita) kan du behöva kompensera med 1 eller 2 stopp.

dubbla exponeringar

en av mina favorit saker om Nikon Fe är hur enkelt det gör att göra dubbla exponeringar. Den har en liten spak bredvid film advance vev för just detta ändamål. För att ta en dubbel exponering, ta bara din första exponering, håll ner spaken och fortsätt filmen som vanligt. Spaken förhindrar att filmen faktiskt går vidare till nästa bildruta, men återställer fortfarande slutaren, så att du kan ta en annan exponering över den första.

relaterade: 5 stora 35mm filmkameror för nybörjare

linser

När jag först letade efter att köpa en SLR-kamera var en av anledningarna till att jag gick med Nikon över andra märken kompatibiliteten hos dess linser. Nikon FE har det klassiska Nikon F-monteringssystemet, som fortfarande används på många av Nikons moderna DSLR-kameror. Det betyder att SLR-linserna också kan användas på många Nikon DSLR-enheter. Du kommer bara att kunna manuell fokus och kommer att förlora i kamerans ljusmätning, men det är bra att ha möjlighet om du också skjuter digitalt!

förutom Kompatibilitet har NikonFE en mängd olika linsalternativ. Populariteten av varumärket ochkamera själv gör också linser lättare att hitta än andra merobscure kameratyper. Min uppsättning innehåller en 24mm f1.4 vidvinkel, a50mm f1.8 och en 105mm f4, vilket är en bra variation för de flesta typer avfotografi.

pris på Nikon FE

precis som alla använda filmkameror varierar priserna beroende på var du köper den, kamerans skick etc. Jag köpte min från min lokala kamerabutik i bra form, med en ren 50mm-lins för ungefär $75. Men utan tvekan finns det bättre fynd där ute, särskilt om du är villig att städa upp det lite.

Tack så mycket, James! James är en regelbunden bidragsgivare här på Shoot It With Film, och du kan kolla in hans andra artiklar här, inklusive en artikel om hur man skjuter långa exponeringar och hur man skärper dina Filmskanningar. Du kan också kolla in James arbete på Instagram.

lämna dina frågor om Nikon FE nedan i kommentarerna, och du kan kolla in alla våra filmkamerarecensioner här!

James Baturin

James Baturin is a regular contributor for Shoot It With Film. Find his other articles here, including Hasselblad 500 C/M Film Camera Review and Long Exposure Film Photography Tutorial.