Articles

Nikon FE 35mm Film Camera Review door James Baturin

dit bericht kan affiliate links bevatten. Als u op een link klikt en een aankoop doet, kan het schieten met Film een kleine commissie ontvangen zonder extra kosten voor u.

Geschreven door James Baturin

Als het gaat om het oude 35mm SLR camera ‘ s, er zijn echt geen gebrek aan opties. Maar als je op zoek bent naar een spiegelreflexcamera met een klassieke look, veel lensopties, en dat maakt het nemen van dubbele belichting een fluitje van een cent, dan zijn hier een paar redenen om de Nikon FE te overwegen.

vind de Nikon FE bij KEH Camera of op eBay.

Features op de Nikon FE

wat de features betreft, heeft deze alles wat u nodig heeft voor een eenvoudige dagelijkse camera met alle voordelen van een volledig handmatig systeem. Het beschikt over verwisselbare lenzen, sluitertijden variërend van 8 seconden tot 1/1000 van een seconde (plus lamp), en een 10 Seconden zelfontspanner voor die familie portretten die u wilt opnemen in. Het is relatief lichtgewicht en neemt minder ruimte in beslag dan de meeste moderne DSLR-camera ‘ s (hoewel nieuwe spiegelloze digitale opties compacter kunnen zijn).

de lichtmeter

De Nikon Fe beschikt ook over een gereflecteerde lichtmeter in de camera, wat het berekenen van de belichting handig maakt, omdat u geen handheld-meter nodig hebt. De meter zelf is zichtbaar aan de linkerkant van de zoeker als een zwarte naald die op en neer beweegt langs een schaal van de sluitertijden van de camera. Een groene balk toont de sluitertijd waarop de camera momenteel is ingesteld, en de zwarte naald beweegt ten opzichte van het door u gekozen diafragma. Ik heb andere SLR ‘ s geprobeerd die ongeveer gelijk zijn aan de Nikon FE (de Canon AE-1 bijvoorbeeld), en vond persoonlijk het lichtmeter systeem in deze minder intuïtief.

Opgemerkt dient te worden dat de in-camera lichtmeter het “gereflecteerde licht” van een scène meet en de belichting berekent door het gemiddelde van het in de scène gereflecteerde licht te berekenen. Dit betekent dat als uw scène een gemiddeld bereik van tonen van donker tot licht bevat, de meter relatief nauwkeurig moet zijn. Echter, als uw scène niet in balans is (zoals bijvoorbeeld een winterscène waar de meeste tonen helder wit zijn), moet u mogelijk compenseren met 1 of 2 stops.

Dubbele Belichtingen

Een van mijn favoriete dingen over de Nikon FE is hoe eenvoudig het doen van dubbele belichtingen. Het beschikt over een kleine hendel naast de film advance crank voor dit doel. Om een dubbele belichting te nemen, neemt u gewoon uw eerste belichting, houdt u de hendel ingedrukt en gaat u de film vooruit zoals gewoonlijk. De hendel voorkomt dat de film daadwerkelijk naar het volgende frame gaat, maar zet toch de sluiter terug, zodat u een andere belichting over de eerste kunt nemen.